Permalänk
Medlem

Antenner till intel ax 200?

Under den stora vårstädningen råkade jag bryta av min ena wifi antenn som sitter på datorn. Det är ett msi b450i gaming ac plus med två st RP-SMA kontakter där antennerna skruvas fast.

Vart hittar jag (förslagsvis bättre) antenner? På moderkortet sitter ett Intel ax 200 wifi/bt kort.

Kikade lite på amazon.se men mkt verkar skräp, är det någon som vet om det går att köpa antennerna som kommer med Intel AX 200 desktop kit separat utan att köpa hela kitet då jag hredan har själva wifi kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Under den stora vårstädningen råkade jag bryta av min ena wifi antenn som sitter på datorn. Det är ett msi b450i gaming ac plus med två st RP-SMA kontakter där antennerna skruvas fast.

Vart hittar jag (förslagsvis bättre) antenner? På moderkortet sitter ett Intel ax 200 wifi/bt kort.

Kikade lite på amazon.se men mkt verkar skräp, är det någon som vet om det går att köpa antennerna som kommer med Intel AX 200 desktop kit separat utan att köpa hela kitet då jag hredan har själva wifi kortet?

Misstänker att det är vanliga "standardantenner" med standardkoppling som funnits sedan "hedenhös" på diverse routrar/AP. Har du någon skrotad router liggandes i garaget, är det bara att skruva loss antennen från den skrotade utrustningen, och skruva den på ditt moderkort.

Eftersom "5GHz" är en multipel på gamla 2,4GHz funkar löjligt nog 20 år gamla antenner fortfarande förträffligt.
Kolla om någon kompis har gammal antenn du kan få.

Annars har jag en här du kan få om du vill.
(Från ett nätverk jag hade för 15 år sedan för att titta på TV1000 med ett enda smartcard i hela huset). Antennen torde vara kompatibel.