Androidlur som motsvarar iPhones kamera?

Permalänk
Medlem

Androidlur som motsvarar iPhones kamera?

Gillar verkligen iPhones färgtoner och speciellt under porträttläget så får man varm och fina bilder, men jag är mer av en androidperson nuförtiden.

Finns det då någon androidlur som har en likvärdigt bra kamera?

Sitter med en Huawei P30 Pro idag men störs oerhört på att bilderna som tas är så bleka och hög kontrast på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Gillar verkligen iPhones färgtoner och speciellt under porträttläget så får man varm och fina bilder, men jag är mer av en androidperson nuförtiden.

Finns det då någon androidlur som har en likvärdigt bra kamera?

Sitter med en Huawei P30 Pro idag men störs oerhört på att bilderna som tas är så bleka och hög kontrast på.

Kanske Pixel telefon om du importerar en från Frankrike. Är väldigt smidigt från Fnac

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Def_Dog:

Gillar verkligen iPhones färgtoner och speciellt under porträttläget så får man varm och fina bilder, men jag är mer av en androidperson nuförtiden.

Finns det då någon androidlur som har en likvärdigt bra kamera?

Sitter med en Huawei P30 Pro idag men störs oerhört på att bilderna som tas är så bleka och hög kontrast på.

Det finns ett särskilt selfieläge i Samsungs kameraprogramvara som kan ge en lite varmare eller kallare ton, men jag tror inte att det finns ett sätt att direkt ställa in så att det blir högre färgmättnad. Jag ska försöka forska lite i det och se om jag hittar något sätt att ändra kalibreringen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Gillar verkligen iPhones färgtoner och speciellt under porträttläget så får man varm och fina bilder, men jag är mer av en androidperson nuförtiden.

Finns det då någon androidlur som har en likvärdigt bra kamera?

Sitter med en Huawei P30 Pro idag men störs oerhört på att bilderna som tas är så bleka och hög kontrast på.

Har du provat tredjepart-appar till kameran istället för den "inbyggda"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du provat tredjepart-appar till kameran istället för den "inbyggda"?

Provade gcam en gång men det buggade bara ur :/

Har du tips på någon annan app?

Vill gärna att det ska vara så automatiskt som möjligt då mobilen mest används till ögonblicksbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns ett särskilt selfieläge i Samsungs kameraprogramvara som kan ge en lite varmare eller kallare ton, men jag tror inte att det finns ett sätt att direkt ställa in så att det blir högre färgmättnad. Jag ska försöka forska lite i det och se om jag hittar något sätt att ändra kalibreringen.

Hade en S7a innan, den gav iofs rätt fina bilder men det börjar ju också handla om väldigt väldigt mycket pengar helt plötsligt när man börjar titta på de bättre specade modellerna.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bilderna som blir mer "varma", eller är det skärmen som visar färger annorlunda? Finns ju inställningar på t.ex Samsungs telefoner att visa en "bättre" bild, mer färg osv.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av m4gnify:

Är det verkligen bilderna som blir mer "varma", eller är det skärmen som visar färger annorlunda? Finns ju inställningar på t.ex Samsungs telefoner att visa en "bättre" bild, mer färg osv.

I pro-läget kan du ställa färgtemperatur och vitbalans på ett lite annat sätt, men det blir ju från bild till bild och inte generellt. Å andra sidan är det ju andra trevliga funktioner som kommer till i det läget också, så vill man ha lite bättre kontroll är det inte så dumt. Det är några år sedan jag har testat en Huawei så jag vet inte om det finns motsvarande läge där.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Av det jag läst och sett så verkar pixel vara det närmaste.

När min brorsa hade en pixel 2 xl tyckte jag hans bilder var det bästa jag sett på en mobilkamera. Långt bättre än samsung, Apple och huawei.

Själv tycker jag huaweis P och mate telefoner ha rätt överlägsna kameror även om dom inte är dom snabbaste när det gäller att ta ögonblicksbilder.

Alla i familjen har iPhones men det blir alltid jag som får ta bilder när det ska bli bra.
På bröllop, middagar, födelsedagar blev det alltid "använd hans kamera, den är bäst"
Har en p20 pro och en p40 pro och har alltid fått frågan om vilken mobil jag har och hur bra bilderna blir.

Visserligen blir tonerna kallare utomhus beroende på omständigheterna. Tex nu i vintras fick nästan alla bilder med snö i bakgrunden blåa toner vilket ser sådär ut.