Kopiera bildrutenummer till urklipp

Permalänk

Kopiera bildrutenummer till urklipp

Hej!

Håller på med ett projekt där jag tittar på video och skulle behöva ett enkelt sätt att spara ned bildrutenummer för vissa ögonblick. Ett tangentbordskommando för att kopiera till urklipp skulle vara enklast. Behöver inte spara bilderna i sig, utan bara deras nummer. (Dvs bildrutan en minut in i filmen har nummer 60*25=1500 om filmen har 25 bilder per sekund, t ex.)

Jag använder VLC till vardags, men verkar svårt att få det att funka där. Har någon tips på en annan mediaspelare där det är lättare att lösa så går det också bra.

Tack och hej!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag tänker mig AHK-skript som läser av mediaspelarens fönster som innehåller statistik för speltid uttryckt i bildnummer (frames).

Sedan kan den också skriptas så den endast gör detta när du har fönstret aktiverat och trycker på tangentbordsknappen "C" (eller annan knapp du vill använda dig av). Den tilldelar sedan "Clipboard" (urklipp) bildnumret som lästes av.

www.autohotkey.com - det är gratis superförenklat programmeringsspråk. Ett verktyg medföljer som låter dig inspektera vad olika element i andra program har för namngivningar så att dessa sedan kan läsas av skriptet sedan.

Behöver du klistra in bildnumren i någon annan app så kan du skripta detta också där den växlar mellan programmen för att kopiera & klistra in bildnumren. Det går att göra sjukt smidiga saker med AHK utan att kunna grundläggande programmering!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag tänker mig AHK-skript som läser av mediaspelarens fönster som innehåller statistik för speltid uttryckt i bildnummer (frames).

Sedan kan den också skriptas så den endast gör detta när du har fönstret aktiverat och trycker på tangentbordsknappen "C" (eller annan knapp du vill använda dig av). Den tilldelar sedan "Clipboard" (urklipp) bildnumret som lästes av.

www.autohotkey.com - det är gratis superförenklat programmeringsspråk. Ett verktyg medföljer som låter dig inspektera vad olika element i andra program har för namngivningar så att dessa sedan kan läsas av skriptet sedan.

Behöver du klistra in bildnumren i någon annan app så kan du skripta detta också där den växlar mellan programmen för att kopiera & klistra in bildnumren. Det går att göra sjukt smidiga saker med AHK utan att kunna grundläggande programmering!

AutoHotkey är kraftfullt förstås, men jag har inte använt det tidigare. Laddade ned det nu och kollade i "Window Spy" om jag kunde se något som hade med frame number att göra, men icke. Har googlat lite på måfå, utan att riktigt veta vad jag ska söka på. Känns som det kommer krävas mycket huvudvärk för att få AHK att läsa av aktuellt bildrutenummer. Min nuvarande lösning är att köra alla filmer genom ffmpeg som skriver ut bildrutenumret på varje bildruta, och sedan skriva av det manuellt. Det kanske är så jag får göra trots allt. Men det är klart att det hade förenklat att ha det helt automatiserat och slippa se siffrorna i bild.

Visa signatur