Lägga in hårddisk + ram minne ny dator?

Permalänk
Medlem

Lägga in hårddisk + ram minne ny dator?

Hej,

Jag har precis beställt:
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...
OMEN 25L GT12-0065no - NVIDIA® GeForce RTX™ 3070
NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 (8 GB GDDR6 dedikerat)
512 GB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
AMD Ryzen™ 7 -3700X (3,6 GHz basklockfrekvens, upp till 4,4 GHz max. boostklockfrekvens, 32 MB L3-cache, 8 kärnor)
HyperX® 16 GB DDR4-3200 XMP RGB SDRAM (2 x 8 GB)
Minneskortplatser: 4 DIMM
Nätaggregat: Strömförsörjning med 500 W Bronze-effekt

Datorn ska ha 2 lediga slots stod det.

Har nuvarande en MSI Nightblad MiB MS-b090
- Kan jag flytta över min nuvarande hårddisk och RAM Minne?
- Är det bara att koppla in? Behöver man göra något mer?
- Vad ska jag tänka på?

komplettering
Permalänk
Medlem

Att flytta borde tekniskt sett inte vara ett problem, men..

1) Utgår från att hårddisken du vill flytta är en SATA enhet, och att datorn du beställt har plats för en extra enhet. Kan vara värt att känna till att om du har Windows installerat på den disk du flyttar över, så kommer du högst troligt få en dialog i uppstart av datorn där du får valet att välja vilken Windows installation du vill starta. Är det fallet så bör du formattera disken.

2) Om du har tänkt komplettera nya RAM-minnet med de gamla, så borde det gå om de är likadana, dvs har samma hastigheter och så vidare. Generellt sett skulle jag vara tveksam, då det troligtvis inte är fallet, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Svårt säga säkert om det går flytta minnena utan att veta vad dina gamla är för något. Det måste vara DDR4 i alla fall. Allra helst ska man ha identiska stickor för att få bästa prestanda, har man olika typer måste man ha inställningar anpassade utifrån de sämsta och det kan ge sämre prestanda.

Vad ska du använda datorn till som kräver mer än 16GB RAM?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2