Huawei hade fri tillgång till nederländskt mobilnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis!

Men en lag har av vad jag vet aldrig hindrat spioneri...

Många lagar har hindrat spioneri, och gjort det svårare att genomföra. En sådan lag är just GDPR då den går ut på att inte ge informationen själva till de som vill spionera på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Många lagar har hindrat spioneri, och gjort det svårare att genomföra. En sådan lag är just GDPR då den går ut på att inte ge informationen själva till de som vill spionera på den.

VA? Hur...

Om jag skulle spionera, så inte skulle jag brytt mig om någon lag.

Att ha tillgång till det offentliga är knappast spioneri.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

VA? Hur...

Om jag skulle spionera, så inte skulle jag brytt mig om någon lag.

Att ha tillgång till det offentliga är knappast spioneri.

Nä men det gör ju ganska stora skillnader om företag, myndigheter och privatpersoner frivilligt laddar upp data till dina plattform som du använder för att spionera eller hur ?

Det handlar inte om att stoppa spioneri för det är omöjligt det handlar om att göra det svårare och att inte ge bort datat gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gamla NMT trafiken gick analogt helt okrypterat. Hade man bara en mottagare (scanner) så kunde man lyssna på telefonsamtal, enda svårigheten var att NMT 900MHz krävde en dyrare scanner. Och med GSM kom kryptering.

Och min tanke är då att viktiga telefonsamtal i myndigheter väl knappast förlitar sig på att den ordinariekryptering som finns för mobilnätet fungerar? De ringer väl inte upp som ett vanligt samtal, det blir väl ett samtal över internet?
Så att de kan avlyssna viktiga samtal känns som SBS hos de som gör de viktiga samtalen. Däremot kan de komma åt väldigt mycket information, där de i denna viktiga informationen kan få reda på saker. Speciellt om de använder någon slags AI för att sålla ut det som för dem är intressant. Jag tänker mig systemutvecklare för kritiska system som ringer och pratar med varandra osv.

*edit*
En branschstandard är att man idag aldrig skickar viktig information på ett sätt. Jag har varit med om folk har skickat halva lösenordet genom mail och resten av halvan genom sms, då både hamnar dock i samma mobil.. Nu var det i.o.f.s inget superviktiga saker. Men att helt förlita sig på att informationen i ett helt vanligtsamtal, sms, eller mail är det ytterst få som gör proffsionellt.

Jag har gett ut min publika SSH nyckel till utvecklarna på företaget, dom krypterar sina lösenord eller k8s secrets med den och skickar i mailen. (ev lösenordet till en krypterad zipfil)
Endast en preson med tillgång till min dator kan då avkryptera meddelandet.

detta är mycket säkrare än att splitta ett lösenord, så länge man vet att datorn är "säker".

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Det har varit känt länge att Huawei spionerar åt CCP.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ju mer naiva vi är till Kina och företagens koppling till enpartistaten, desto snarare får vi lida för det. Och det lääänge.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Man kan ju fråga sig om fokuset på Huawei enbart beror på att det är Kina bakom. Jag kan tro att oavsett vilken tillverkare det gäller så har de sådan insiderkunskap om hur produkten är uppbyggd, att om de har fysisk access till utrustningen så kan de också "avlyssna". Men det är ju ingen som beskyller Ericsson eller Siemens eller nån annan tillverkare för det. Om det ska bli tal om faktisk avlyssning eller spioneri så innebär det ju att utrustningen i sig måste ha nån form av backdoor, och om sådana bevis läggs fram så hamnar saken i annan dager. Kanske att det finns, utan att vi fått reda på det...?

Normalt handlar det ju mer om att avgränsa fysisk access och avtala så de inte får dela den för de som handhar utrustningen. Precis som när man handhar eller outsourcar vilken IT-infrastruktur som helst.

Ibland verkar det för mig som om Huawei beskylls bara för att det gått "mode" i det. Men, man får väl hoppas att de som tar de faktiska besluten att förbjuda, liksom i Sverige, har rätt underlag och inte bara går på vad "andra" tycker.

T.ex köpte jag ju en Huawei-surfplatta till min gamle far innan den större stormen runt märket drog igång. Jag har ju svårt att tro att det sitter kineser där och spionerar på vad han surfar på.

Nu går det inte alls att jämföra Huawei med "andra tillverkare" i demokratiska länder, dessa är oberoende från staten medans Huawei styrs direkt av den kinesiska diktaturen. Skulle någon hos Huawei ha något att invända mot det så hade de försvunnit lika snabbt som en oönskad uigur i Xinjiang. Vi talar nu om en diktatur som fängslar folk utan rättegång, som tvingar fram falska erkännanden vilka de sedan sprider med hjälp av sina propagandakanaler, som hotar journalister och utpressar utländska företag och organisationer. En diktatur som också har fullständig kontroll över vad den inhemska befolkningen får tillgång till för nyheter, sociala media mm. Ja för inte särskilt länge sedan så raderade man helt och hållet ut H&M i Kina; företagets app avinstallerades automatiskt från kinesiska konsumenters Huawei telefoner och butikerna försvann från karttjänster och taxitjänster. Varför gjorde man då detta, jo för att H&M uttalat sig mot slavarbetskraft i bomullsindustrin... för över ett år sedan.

Om man tycker att sådant som att fängsla folk utan rättegång och hota journalister som "rapporterar fel" är helt ok, varför skulle man ha några betänkligheter över att utnyttja IT infrastruktur tillverkad av Huawei från att användas för spionage eller sabotage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nu går det inte alls att jämföra Huawei med "andra tillverkare" i demokratiska länder, dessa är oberoende från staten medans Huawei styrs direkt av den kinesiska diktaturen. Skulle någon hos Huawei ha något att invända mot det så hade de försvunnit lika snabbt som en oönskad uigur i Xinjiang. Vi talar nu om en diktatur som fängslar folk utan rättegång, som tvingar fram falska erkännanden vilka de sedan sprider med hjälp av sina propagandakanaler, som hotar journalister och utpressar utländska företag och organisationer. En diktatur som också har fullständig kontroll över vad den inhemska befolkningen får tillgång till för nyheter, sociala media mm. Ja för inte särskilt länge sedan så raderade man helt och hållet ut H&M i Kina; företagets app avinstallerades automatiskt från kinesiska konsumenters Huawei telefoner och butikerna försvann från karttjänster och taxitjänster. Varför gjorde man då detta, jo för att H&M uttalat sig mot slavarbetskraft i bomullsindustrin... för över ett år sedan.

Om man tycker att sådant som att fängsla folk utan rättegång och hota journalister som "rapporterar fel" är helt ok, varför skulle man ha några betänkligheter över att utnyttja IT infrastruktur tillverkad av Huawei från att användas för spionage eller sabotage?

"Huawei styrs direkt av den kinesiska diktaturen" Källa på det, tack!
USA fängslar också utan rättegång, hotar journalister och utpressar utländska företag, men du är blind och hjärntvättad som så många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner mig trygg med att vi ger Google insyn i all vår internettrafik genom deras DNS:er

Inte jämförbart.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Inte jämförbart.

Jag vet att mitt argument haltar lite

[foliehatt på]
Men samtidigt så ska man inte blunda för vad vi gladeligen (genom EULA) delar med oss av till Google.

Många använder Android, Google, AdSense, Analytics, Chrome, ChromeOS, Chromecast, DNS, GMail, YouTube, Maps etc. Allt är tjänster som Google har full kontroll över.

Då det är ett amerikanskt bolag, så är de även en del av "Five Eyes":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Five_Eyes

Själv litar jag inte mer på "Five Eyes" än vad jag litar på Kina. Vi är alla övervakade i dagens samhälle

Mer spännande läsning:
https://restoreprivacy.com/5-eyes-9-eyes-14-eyes/
[/foliehatt av]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och som vanligt så finns det inte en uns av bevis, det är bara att dom har "kunnat".

Problemet är inte huruvida de använt accessen utan att den finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

"Huawei styrs direkt av den kinesiska diktaturen" Källa på det, tack!
USA fängslar också utan rättegång, hotar journalister och utpressar utländska företag, men du är blind och hjärntvättad som så många andra.

Huawei är en del av Made in China 2025, https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025
Alla kinesiska medborgare och företag är skyldiga enligt lag att rapportera in strategiskt intressant data till staten, https://en.wikipedia.org/wiki/National_Intelligence_Law
Kina har redan tagit över och håller på att ta över stora områden inom både territorium, ekonomi och kultur genom att göra det i ultrasmå steg, https://en.wikipedia.org/wiki/China%27s_salami_slicing

Permalänk
Medlem

Ska man konstruera ett större nätverk i dag måste man räkna med att den utrustningstillverkare X som levererar produkterna också har/får tillgång till datatrafiken som går via produkterna.
Vidare måste man utgå från att X, mer eller mindre frivilligt, skapat möjlighet för underrättelsetjänsten i X hemland att ta del av samma information.

Utifrån detta kan man välja vart man vill sprida informationen.
En möjlighet är att sprida gracerna och använda tillverkare från flera olika länder, där var tillverkare används för en geografiskt begränsad del av nätet. Då får inte någon obehörig tillgång till all data.