Vilken laddadapter (Volt och Ampere)

Permalänk
Medlem

Vilken laddadapter (Volt och Ampere)

Hittade gamla bluetoothhörlurar.

Den har 5V = 1A.

Nu söker jag en laddaadapter till den så jag kan ladda den via vägguttaget.
Om jag förstår det hela rätt så måste laddadaptern ha exakt lika många volt (5V), samt exakt lika många, eller mer i ampere (1A eller mer).
Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Hittade gamla bluetoothhörlurar.

Den har 5V = 1A.

Nu söker jag en laddaadapter till den så jag kan ladda den via vägguttaget.
Om jag förstår det hela rätt så måste laddadaptern ha exakt lika många volt (5V), samt exakt lika många, eller mer i ampere (1A eller mer).
Stämmer detta?

Ja det är korrekt.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Avstängd

Japp, stämmer bra. Apparaten tar vad den behöver vad gäller ampere.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Lika många volt är viktigt för det mesta (för 5V är det bra att hålla sig exakt där). Amperen bör helst vara minst lika mycket eller mer, men för en sak som bluetoothhörlurar så är det troligen ok med lägre ström också med enda effekten att de laddar lite långsammare. (Gissar att de laddar via usb och då kan ett usb-uttag på en dator typiskt leverera 5V 0.5A som jämförelse)

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av outbox:

Hittade gamla bluetoothhörlurar.

Den har 5V = 1A.

Nu söker jag en laddaadapter till den så jag kan ladda den via vägguttaget.
Om jag förstår det hela rätt så måste laddadaptern ha exakt lika många volt (5V), samt exakt lika många, eller mer i ampere (1A eller mer).
Stämmer detta?

Vad är det för kontakt?
Är det vanlig micro-USB så är volten standardiserad, och vilken USB-laddare som helst ger rätt spänning. Men amperen (strömmen) behöver som tidigare nämnts motsvara kravet från enheten (1A) eller vara högre.

Om det inte är nån USB-variant, så behöver du vara noga med polariteten på kontakten med, dvs var + och - är beläget (detta givet att det är nån slags rund propp).
Isåfall finns en symbol nånstans som motsvarar denna:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det för kontakt?
Är det vanlig micro-USB så är volten standardiserad, och vilken USB-laddare som helst ger rätt spänning. Men amperen (strömmen) behöver som tidigare nämnts motsvara kravet från enheten (1A) eller vara högre.

Om det inte är nån USB-variant, så behöver du vara noga med polariteten på kontakten med, dvs var + och - är beläget (detta givet att det är nån slags rund propp).
Isåfall finns en symbol nånstans som motsvarar denna:
https://hackaday.com/wp-content/uploads/2018/01/power-supply-polarity-with-general-use-icons.png

Tack för info.
Det är en vanlig USB variant.

Permalänk
Medlem

Som gammal sur ingenjör tycker jag att rubriken på tråden borde varit "Vilken laddadapter, spänning och ström".
Man undrar .ex. aldrig hur många Celsius det är ute