Digitalisera kassetter med gammal SONY Digital Handycam.

Permalänk
Medlem

Digitalisera kassetter med gammal SONY Digital Handycam.

Jag har tagit på mig uppdraget att digitalisera alla gamla inspelningar så nu sitter jag här med morsans camcorder. Jag hoppades att en mini dv till USB kabel skulle fungera men windows känner inte igen enheten. Är det något särskilt jag behöver göra eller har jag kanske fel kabel? Finns det någon chans att det fungerar på mac/linux istället?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Murvar:

Jag har tagit på mig uppdraget att digitalisera alla gamla inspelningar så nu sitter jag här med morsans camcorder. Jag hoppades att en mini dv till USB kabel skulle fungera men windows känner inte igen enheten. Är det något särskilt jag behöver göra eller har jag kanske fel kabel? Finns det någon chans att det fungerar på mac/linux istället?

Du behöver troligen nån mjukvara för att spela in videoströmmen för det är ju inte som att ansluta en lagringsenhet, har du provat med tex OBS ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver troligen nån mjukvara för att spela in videoströmmen för det är ju inte som att ansluta en lagringsenhet, har du provat med tex OBS ?

Tack för svaren. Jag har testat sonys egna mjukvara men i och med att kameran inte hittas av windows kan jag tyvärr inte göra något. Kamerans fulla namn är Sony Handycam DCR-PC100E.

Nu beställde jag thunderbolt till firewire 800 samt 800 till 400 för att göra ett försök med min macbook. Låter som att det ska funka enligt den här sidan. Folk som lämnat reviews på adaptrarna hade även lyckats med samma sak så jag är hoppfull

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB