Comhem WiFi Hub C1 och UniFi Dream Machine

Permalänk

Comhem WiFi Hub C1 och UniFi Dream Machine

Hej!

Jag försöker koppla upp min UniFI Dream Machine (hädanefter UDM) mot min C1 Hub från Comhem (hädanefter C1).

C1 är kopplad rakt in i väggen med COAX, UDM är kopplad med kabel från LAN1 i C1 till "internet in" på sig själv.
Jag har slagit på bryggläge i Comhems gränssnitt (ej kört bryggläge tidigare) samt slagit av hela C1 i ca. 20 minuter.

Mitt problem uppstår när jag ska sätta upp min UDM, där jag får ett felmeddelande både när jag testar via sladd till min dator (får upp UniFis gränssnitt på localhost) och i mobilappen. Felmeddelandet säger att den inte upptäcker något nätverk, "No internet detected".

Jag har googlat och testat diverse metoder t.ex. uppdaterat mjukvaran via SSH & satt datum till dagens datum via SSH i själv UDMen. Men oavsett vad jag gör så möts jag av samma problem. Jag har även fabriksåterställt både UDM och C1 och testat allt på nytt.

Är det någon som stött på liknanade problem, alternativt lyckats få till en brygga mellan Comhem C1 och UDM?

Tack på förhand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

WAN > Koax > C1 > LANx > WAN UDM > LAN > Övrigt LAN; Det är alltså så det ser ut?

Du kan behöva stänga av NAT: https://swedroid.se/forum/threads/brygga-comhem-modem.154276/

Stämmer!

Jag har testat att stänga av NAT och även stängt av wifit i C1 med samma resultat..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skumt, känns som att den inte går i bryggat läge iaf? Alternativt att det är ett MAC-lås?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Skumt, känns som att den inte går i bryggat läge iaf? Alternativt att det är ett MAC-lås?

Nej det verkar inte så. Jag får dock igång UDM och kan ansluta till dess WiFi och trådat när jag kör med NAT på, så just nu så går C1 och UDM parallellt.. känns som att UDM idag blir en väldigt dyr switch bara.. Får du rätt hastighet trådat och trådlöst får jag ut 50% av det jag får ut på C1 trådlöst (~300mbit vs ~160mbit).

Dock flyttar jag om några månader och får då fiber (inte valt leverantör men lutar åt bahnhof) och då kommer jag att slippa comhems-pissrouter, så då bör väl UDM fylla sitt syfte?

Är det värt att behålla UDM eller bör jag avvakta tills vi flyttat och då ta ställning till vilken router jag bör köpa?

Tack för dina svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rockybruz:

Nej det verkar inte så. Jag får dock igång UDM och kan ansluta till dess WiFi och trådat när jag kör med NAT på, så just nu så går C1 och UDM parallellt.. känns som att UDM idag blir en väldigt dyr switch bara.. Får du rätt hastighet trådat och trådlöst får jag ut 50% av det jag får ut på C1 trådlöst (~300mbit vs ~160mbit).

Dock flyttar jag om några månader och får då fiber (inte valt leverantör men lutar åt bahnhof) och då kommer jag att slippa comhems-pissrouter, så då bör väl UDM fylla sitt syfte?

Är det värt att behålla UDM eller bör jag avvakta tills vi flyttat och då ta ställning till vilken router jag bör köpa?

Tack för dina svar!

ja det blir lite dubbelt, samtidigt behöver du ju C1, men klart den ska gå att brygga fullt ut.
Den är värd att behålla självklart, när du flyttar och byter operatör är det basically plug and play.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

ja det blir lite dubbelt, samtidigt behöver du ju C1, men klart den ska gå att brygga fullt ut.
Den är värd att behålla självklart, när du flyttar och byter operatör är det basically plug and play.

Super, då behåller jag den och låter de gå parallellt just nu, då kan jag lattja lite med VLAN etc. för lite IoT-enheter nu för att lära mig lite mer kring min UDM och sedan vid flytt göra en fabriksåterställning och sätta upp allt på nytt (med mer kunskap i bagaget).

Stort tack för att du tagit dig tid att svara!