Ska jag uppgradera 7700k + moderkort eller grafikkort?

Permalänk
Avstängd

Ska jag uppgradera 7700k + moderkort eller grafikkort?

Hej,

Min dator har följande komponenter:
CPU: Intel Core i7-7700k 4.5ghz
GPU: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X
Motherboard: ASUS PRIME B250M-A
Memory: Corsair VENGEANCE RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 White
Case: Corsair Crystal 280X RGB Tempered Glass Micro ATX Case White
Storage: 970 EVO Plus NVMe M.2 SSD 500GB, 3,500/3,200 MB/s

Jag undrar om jag ska uppgradera min cpu + moderkort eftersom cpun endast är 4 kärnor och moderkortet tillåter ej overclocking + att den bara tillåter RAM att vara på 2400mhz. Om Ram skulle vara på 3600MHZ så skulle det vara 15fps ish högre på nya spel och jag behöver dessutom 8 kärnor med. Tänkte kanske uppgradera dessa 2 och senare grafikkort. Vad tycker ni? Tack för åsikterna

Mvh, Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av axisgod:

Hej,

Min dator har följande komponenter:
CPU: Intel Core i7-7700k 4.5ghz
GPU: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X
Motherboard: ASUS PRIME B250M-A
Memory: Corsair VENGEANCE RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 White
Case: Corsair Crystal 280X RGB Tempered Glass Micro ATX Case White
Storage: 970 EVO Plus NVMe M.2 SSD 500GB, 3,500/3,200 MB/s

Jag undrar om jag ska uppgradera min cpu + moderkort eftersom cpun endast är 4 kärnor och moderkortet tillåter ej overclocking + att den bara tillåter RAM att vara på 2400mhz. Om Ram skulle vara på 3600MHZ så skulle det vara 15fps ish högre på nya spel och jag behöver dessutom 8 kärnor med. Tänkte kanske uppgradera dessa 2 och senare grafikkort. Vad tycker ni? Tack för åsikterna

Mvh, Janne

Jag hade börjat med att uppgradera CPU och moderkort, men det är värt att ha i åtanke att 16GB RAM ingalunda är något att hänga i granen längre. Har själv samma grafikkort, och liknande CPU prestanda, och GPU är helt klart den största flaskhalsen i dagens spel. Ifall det överhuvudtaget gick att hitta grafikkort idag så skulle jag råda dig att börja i den änden, men tillgängligheten ställer till det lite. Jag skulle personligen vänta på Intels Alder Lake som borde komma under senare delen av 2021, om inte annat så borde priserna på de lite äldre serierna sjunka då, och tillgängligheten kanske är något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axisgod:

Hej,

Min dator har följande komponenter:
CPU: Intel Core i7-7700k 4.5ghz
GPU: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X
Motherboard: ASUS PRIME B250M-A
Memory: Corsair VENGEANCE RGB PRO 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3600MHz C18 White
Case: Corsair Crystal 280X RGB Tempered Glass Micro ATX Case White
Storage: 970 EVO Plus NVMe M.2 SSD 500GB, 3,500/3,200 MB/s

Jag undrar om jag ska uppgradera min cpu + moderkort eftersom cpun endast är 4 kärnor och moderkortet tillåter ej overclocking + att den bara tillåter RAM att vara på 2400mhz. Om Ram skulle vara på 3600MHZ så skulle det vara 15fps ish högre på nya spel och jag behöver dessutom 8 kärnor med. Tänkte kanske uppgradera dessa 2 och senare grafikkort. Vad tycker ni? Tack för åsikterna

Mvh, Janne

Allt är ju avhängt på vad du spelar för något + ev samtidig streaming och vilken upplösning/skärmstorlek?

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-...
Tryck på WATCH COMPARABLE GAMEPLAY så är det inte märkunderlig skillnad i FPS att gå från 4 till 6/8 kärnor.

Uppgradering för dig borde vara ett B560 moderkort och nånting i Intels nya 11xxx cpu serie, typ 11700F.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag hade börjat med att uppgradera CPU och moderkort, men det är värt att ha i åtanke att 16GB RAM ingalunda är något att hänga i granen längre. Har själv samma grafikkort, och liknande CPU prestanda, och GPU är helt klart den största flaskhalsen i dagens spel. Ifall det överhuvudtaget gick att hitta grafikkort idag så skulle jag råda dig att börja i den änden, men tillgängligheten ställer till det lite. Jag skulle personligen vänta på Intels Alder Lake som borde komma under senare delen av 2021, om inte annat så borde priserna på de lite äldre serierna sjunka då, och tillgängligheten kanske är något bättre.

För spel iaf räcker 16 GB och blir över

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer fps som verkligen gör skillnad så är det tyvärr snabbare grafikkort du behöver. Ditt 1070 kommer nästan inte att leverera mer med snabbare cpu och minnen i högre hastighet. Du kan få en liten uppgradering om du byter moderkort så du kan utnyttja dina minnen och klocka din cpu.
Men sen är ditt 1070 helt maxat. Med ett 1080TI eller snabbare grafikkort blir din dator som ny igen i dina spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

För spel iaf räcker 16 GB och blir över

Nja, Warzone är ett exempel där det faktiskt inte räcker. Må vara frågan om ett dåligt optimerar spel, men afterburner visar på 15.7GB allokerat då jag kör Warzone, och vid intensiva händelsekedjor så kraschar det rätt ofta pga att RAM minnet tar slut. Jag skulle verkligen inte chansa på att köra bara 16Gb ifall jag byggde nytt elöer uppgraderade i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nja, Warzone är ett exempel där det faktiskt inte räcker. Må vara frågan om ett dåligt optimerar spel, men afterburner visar på 15.7GB allokerat då jag kör Warzone, och vid intensiva händelsekedjor så kraschar det rätt ofta pga att RAM minnet tar slut. Jag skulle verkligen inte chansa på att köra bara 16Gb ifall jag byggde nytt elöer uppgraderade i dag.

Warzone är en prestanda optimerad katastrof.
16GB räcker till spel idag. Att något spel kan använda mer, tjänar på mer, får en boost av mer ovaliderar inte det.
Det börjar bli dags att köpa 32GB. Men vi är inte där än där spel över lag missar prestanda. Men snart så.
Finns pengarna så köp 32GB. Det håller jag med om för att slippa sätta något på High istället för Ultra i inställningarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Nja, Warzone är ett exempel där det faktiskt inte räcker. Må vara frågan om ett dåligt optimerar spel, men afterburner visar på 15.7GB allokerat då jag kör Warzone, och vid intensiva händelsekedjor så kraschar det rätt ofta pga att RAM minnet tar slut. Jag skulle verkligen inte chansa på att köra bara 16Gb ifall jag byggde nytt elöer uppgraderade i dag.

Har själv 16GB och har inte kraschat en enda gång i Warzone pga minnet tar slut och jag kan få över 200 FPS i vissa ställen. Om spelet kraschar för dig beror det nog på andra faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Har själv 16GB och har inte kraschat en enda gång i Warzone pga minnet tar slut och jag kan få över 200 FPS i vissa ställen. Om spelet kraschar för dig beror det nog på andra faktorer.

Uppenbarligen inte då spelets crashlogg säger att RAM minnet tog slut. Man behöver inte vara otrevlig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Uppenbarligen inte då spelets crashlogg säger att RAM minnet tog slut. Man behöver inte vara otrevlig för det.

Vart är det otrevliga?

Ontoppic, vad kör du för upplösning? Varför inte köpa mer minne om det nu är minnet du tror som tar slut?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Uppenbarligen inte då spelets crashlogg säger att RAM minnet tog slut. Man behöver inte vara otrevlig för det.

Ingen som varit otrevlig så vet inte var du fick det ifrån.
Däremot kraschar det spelet av många olika anledningar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vart är det otrevliga?

Ontoppic, vad kör du för upplösning? Varför inte köpa mer minne om det nu är minnet du tror som tar slut?

Jag må vara väldigt lättirriterad idag, men ifall jag tidigare i tråden till och med beskrivit varför jag VET att spelet kraschat pga för lite minne, så tar jag det som en otrevlighet ifall någon sedan påstår att så kan det inte vara.

För att svara på frågan, 1440p, orsaken till att jag sedan själv inte köper mera minne är för att jag helt enkelt väntar på DDR5, eftersom jag inte känner för att binda mig vid ett såpass gammalt system i övrigt då allt ändå bör bytas inom 2-3år.

Det var i och för sig inte vad den ursprungliga tråden handlade om.

Skrivet av SCORPIUS:

Ingen som varit otrevlig så vet inte var du fick det ifrån.
Däremot kraschar det spelet av många olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Uppenbarligen inte då spelets crashlogg säger att RAM minnet tog slut. Man behöver inte vara otrevlig för det.

Försökte inte vara otrevligt, ber om ursäkt om det verkade så.

Min poäng kvarstår dock. Känns oerhört osannolikt att ett så mainstream spel som Warzone som går att spela just fine på snart 10 år gamla konsoler nu kräver mer RAM än vad ens PS5 och XSX har. Vad har du för grafikkort? Kan det vara så att du tar slut på VRAM och då behöver du använda extra RAM istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Försökte inte vara otrevligt, ber om ursäkt om det verkade så.

Min poäng kvarstår dock. Känns oerhört osannolikt att ett så mainstream spel som Warzone som går att spela just fine på snart 10 år gamla konsoler nu kräver mer RAM än vad ens PS5 och XSX har. Vad har du för grafikkort? Kan det vara så att du tar slut på VRAM och då behöver du använda extra RAM istället?

Jag kan ursäkta min irritation också

Kör ett MSI 1070 Gaming X, så VRAM borde ju inte heller ta slut , Afterburner visar på runt 6GB allokerat, så nästan 2GB buffert existerar. Bör kanske också nämna att jag kör allt på en blandning mellan low och medium.

Din poäng är dock korrekt. Skilladen torde väl vara att spelet ursprungligen är gjort för för konsol (rätta mig om jag har fel) och därför också fungerar bättre. Varför det sen i mitt fall använder mer än 16Gb är ett mysterium som loggarna inte utröner.

Spelet skall ju inte behöva mer än 16GB ram, och därför kan man knappast heller basera valet av RAM minne på det. Detta var heller aldrig min poäng, utan mera en anekdot. Poängen var att jag inte kan rekommendera någon att köpa en ny dator med 16Gb RAM idag, såvida man inte har en väldigt stram budget, men jag hade faktiskt inte skrivit speciellt klart, så poängen gick lätt förbi.

Permalänk
Medlem

Om du är inne på att uppgradera cpu för att den på något sätt skulle vara för klen känns i min värld at ta det lite i fel ordning. Jag skulle köpt nytt grafikkort först. Rent spontant så känns din rigg ganska ballanserad ändå. Det här med minnet som spökar känns väldigt fel. Är det verkligen ramminnet som tar slut? Det kan ju vara annat minne. 16Gb räcker och blir över till det spelet.

Jag skulle ta och kolla upp ordentligt vad som felar här innan jag ens börjar byta något. Kan du via oss felloggen?

De som behöver mer än 16Gb minne till spel är dom som kör riktigt krävande spel med hög upplösning och samtidigt kör annat i bakgrunden. Ja det börjar bli 32Gb som vi borde rekommendera i nybyggen möjligen för vissa, men 16Gb kommer man ändå klara sig på ett tag till. Men i ditt fall här känns det inte som att du skulle vinna mycket för just Warzone. Om du nu inte kör 200tabbar chrome och har massa annat igång samtidigt som du spelar. Men då börjar även cpun att flaska kanske och då är det en ordentlig uppgraderings som behövs. Som jag sa, en 11400f kanske vore något om det är lite klent med budgeten.

Men som jag sa...det känns inte som att din rigg ska behöva bättre grejer alls för att spela Warzone i 1440p. Jo möjligen ett bättre grafikkort om du ska dra på ordentligt med grafiken.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut satsa på 32Gb i Ram vid ett nybygge eller större uppdatering, tex om man kör Flight Simulator så tar hela datorn ca 20Gb RAM.
Dock en dator ska inte Krascha PGA att RAM tar slut, den kan bli seg men ska inte Krascha, gör den det är program eller spel dåligt programmerat, eller så har man stängt av växlingsfilen eller har den felställd, möjligen även om man har nått hårdvarufel eller drivrutin som bråkar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du är inne på att uppgradera cpu för att den på något sätt skulle vara för klen känns i min värld at ta det lite i fel ordning. Jag skulle köpt nytt grafikkort först. Rent spontant så känns din rigg ganska ballanserad ändå. Det här med minnet som spökar känns väldigt fel. Är det verkligen ramminnet som tar slut? Det kan ju vara annat minne. 16Gb räcker och blir över till det spelet.

Jag skulle ta och kolla upp ordentligt vad som felar här innan jag ens börjar byta något. Kan du via oss felloggen?

De som behöver mer än 16Gb minne till spel är dom som kör riktigt krävande spel med hög upplösning och samtidigt kör annat i bakgrunden. Ja det börjar bli 32Gb som vi borde rekommendera i nybyggen möjligen för vissa, men 16Gb kommer man ändå klara sig på ett tag till. Men i ditt fall här känns det inte som att du skulle vinna mycket för just Warzone. Om du nu inte kör 200tabbar chrome och har massa annat igång samtidigt som du spelar. Men då börjar även cpun att flaska kanske och då är det en ordentlig uppgraderings som behövs. Som jag sa, en 11400f kanske vore något om det är lite klent med budgeten.

Men som jag sa...det känns inte som att din rigg ska behöva bättre grejer alls för att spela Warzone i 1440p. Jo möjligen ett bättre grafikkort om du ska dra på ordentligt med grafiken.

Detta är ju ursprungligen INTE min tråd. Jag själv är inte i färd med att byta något alls förrän Alder Lake förutom ny GPU, som jag väntat på sen september, och TS har mig veterligen inte problem med Warzone.

Ifall jag stöter på detta problem i Season 3 (spelet fungerar överlag mycket bättre i season 3, och hittils har det inte crashat en gång sen S3 updaten) så försöker jag få loggat felen, och kan mer än gärna posta en tråd om problemet här på Sweclockers också.

Permalänk
Medlem

finns inga vettiga grafikkort att köpa just nu då priserna är åt skyarna så börja du med att uppgradera allt annat runtom och vänta tills ditt gtx 1070 inte hänger med längre överhuvudtaget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.