Permalänk
Medlem

Hjälp! Koaxial Kabel

Igår var olyckan ute och hunden bestämde sig för att bita av en bit koaxial kabel som är gående genom väggen till ett Com Hem-uttag med tre hål i min lägenheten.

Min fråga till er är går det här att fixa med f-kontakter han/hone eller kan det bli då bli signal fel?
Är det bäst att sätta in en helt ny kabel?

Funderar på om det är något man kan fixa lätt genom att skarva kablarna och sätta på f-kontakter eller om det är bäst att gå via BRFen och felanmäla.

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prata iaf med BRF och se vad de har att säga, hur bra det blir på egen hand vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Prata iaf med BRF och se vad de har att säga, hur bra det blir på egen hand vet jag inte.

Yes det låter nog som det bästa det kändes surt bara om det ska komma ut ur min egen ficka för typ 1-2k sek om det är en del man köpa för typ 50-100kr och fixa själv.

Jag vet dock inte vem som står för det i slutändan iom det är Comhem som äger dom vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

Jag skulle provat att skarva den, utan att blanda in någon annan. Har inte skarvat sådan kanel tidigare, men borde inte vara särskilt svårt

Permalänk
Medlem

Har bara hållit på med Coaxialkabel i samband med att jag fixade en antenn åt min morfar en gång. Men om det inte finns olika sorter så är det ju bara två ledare i dem, och ytterst simpelt att fixa med själv. Jag skulle testa att skarva på egen hand utan att blanda in tredje part. Den ökade resistansen som en skarvning innebär tror jag inte ska vara av nån praktiskt betydelse, men är inte säker.

Testa och se 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@shogou
Skulle prata med din BRF innan. De där brukar vara kopplade i slinga mellan flera lägenheter nämligen. Om du vågar kan du ju alltid ringa på grannen under eller över och fråga om de har TV.
Om du ska skarva måste du ha rätt impedans hur som helst på kopplingen. Borde vara 75 Ohm. Men skulle kolla innan så det inte blir mer skada än det redan är.

Edit:
En klassiker i den HSB där jag bor är att någon renoverar och kopplar ut urtaget temporärt. Då dör hela slingan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@shogou
Skulle prata med din BRF innan. De där brukar vara kopplade i slinga mellan flera lägenheter nämligen. Om du vågar kan du ju alltid ringa på grannen under eller över och fråga om de har TV.
Om du ska skarva måste du ha rätt impedans hur som helst på kopplingen. Borde vara 75 Ohm. Men skulle kolla innan så det inte blir mer skada än det redan är.

Edit:
En klassiker i den HSB där jag bor är att någon renoverar och kopplar ut urtaget temporärt. Då dör hela slingan.

Yes jag har läst det där i lite andra poster också, hoppas man inte har massa arga grannar utan TV i brfn blir nog att ringa för att kolla hur det ser ut först

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@shogou
Skulle prata med din BRF innan. De där brukar vara kopplade i slinga mellan flera lägenheter nämligen. Om du vågar kan du ju alltid ringa på grannen under eller över och fråga om de har TV. [...] En klassiker i den HSB där jag bor är att någon renoverar och kopplar ut urtaget temporärt. Då dör hela slingan.

Det har jag gjort mig skyldig till 😂

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det stämmer ju att Comhems nät går i en slinga men den där kabeln har ju ingen installatör dragit utan den är gjord i efterhand och säkerligen i lägenhetens egen slinga. Har ingen granne redan klagat så hade jag struntat i det hela eller skarvat själv, beroende på om min uppkoppling var berörd. Och då är jag rätt noga annars haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Det stämmer ju att Comhems nät går i en slinga men den där kabeln har ju ingen installatör dragit utan den är gjord i efterhand och säkerligen i lägenhetens egen slinga. Har ingen granne redan klagat så hade jag struntat i det hela eller skarvat själv, beroende på om min uppkoppling var berörd. Och då är jag rätt noga annars haha.

Min uppkoppling är inte alls berörd då jag har bredband via telenor vilket går via en annan lina

Vill främst få det fixat för framtiden för det är inte så snyggt att ha en kabel hängandes ur väggen. Osäker på hur tidigare ägare / brf tänkt med en kabel så här synligt. Men skulle jag gissa så beror det på att det är en äldre lägenhet och installerats i efterhand tack för input

Permalänk
Medlem

Flytta uttaget till där kabeln kommer ut ur väggen istället, förövrigt ser installationen vidrig ut där det sitter nu kabeln inte klamrad utan hänger & slänger i princip.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns också skarvstycken f kontakten är snarlik men det är ändå ingen ren skarv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en sån här och skarva: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...

Hur lätt som helst. 40 kr och tio minuters jobb.