Permalänk

Dator fryser efter cpu byte

Hej! Jag installerade min nya i9 9900k idag men Windows vill inte starta. Datorn bara fryser när Windows håller på att starta upp.

Jag testade att sätta i min gamla cpu och då hände samma sak igen som när i9an satte i, jag kom bara in i bios och när jag skulle gå ut ur bios så frös Windows när det laddade. Då satte jag på csm inställningen och Windows fungerade utan problem och jag kom in på datorn.

Efter det var jag överlycklig och tänkte att jag äntligen skulle få komma in och panga lite på Tarkov med den nya i9an efter flera timmars klickande fram och tillbaka i bios. Men självklart så fryser Windows lika dant som förut med csm instängningen på och i9an i.

Efter det så tänkte jag att det kanske blev något fel i Windows pågrund av cpu bytet så jag försökte starta upp Windows från en USB sticka, men såklart så fryser datorn igen när windows håller på att startas upp.

Mitt moderkort är ett Asus Rog Strix z390-f gaming.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och jag hoppas verkligen att någon har en lösning till detta eländiga problem.

Mvh en förtvivlad pojk

Permalänk

Du kan kolla om du råkade böja några pins på socketen under cpu-bytet. Om du råkade lägga thermal paste på pins kan det också orsaka problem, inte så vanligt men har sett det. Kolla också om du har repat moderkortet med skruvmejsel samt temp vilket man också brukar kunna ses i bios. Kolla också så att du har stängt socketen rätt och cpu verkligen sitter som den ska.