Apple förser Ipad Pro-familjen med hårdvara från Mac-världen

Permalänk
Melding Plague

Apple förser Ipad Pro-familjen med hårdvara från Mac-världen

Paradnumret för de kompetenta surfplattorna är en uppgradering till systemkretsen M1, men även Mini LED och Thunderbolt är på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha en till dottern som är sjukt begåvad tecknare, men frågan är om den är så mycket bättre än föregångaren att rita på.
Finns det något demo på den biten ännu?

Permalänk
Medlem

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Grymt bra surfplattor inget snack om saken.. Problemet blir att det blir en väldigt massa pengar om man ska ha en server, desktop, surfplatta, mobil, smartklocka, snart smartglases osv.
Och frågan är kan denna surflatta ersätta en laptop?

Permalänk
Medlem

Undrar vad Apples plan är, lär vi inte få se förrän WWDC. M1 och 16 GB ram kan de ju hitta på nåt skoj med, MacOS? Eller Xcode för iPadOS?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Olika användningsområden, svårt att köra Procreate på en laptop.
Ska du bara surfa och spela är inte iPad Pro för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grymt bra surfplattor inget snack om saken.. Problemet blir att det blir en väldigt massa pengar om man ska ha en server, desktop, surfplatta, mobil, smartklocka, snart smartglases osv.
Och frågan är kan denna surflatta ersätta en laptop?

Skulle säga att det helt beror på vad du använder den till. Och vilken typ av "professional" du är. Det iPadOS fortfarande suger riktigt hårt för, är alla typer av programmering eller server-arbete. Finns väl vissa terminaler som funkar helt OK men det är ju inte supersmidigt direkt. Men annars så ersätter den ganska bra en laptop.

För mig som programmerare är det aningen surt. Jag misstänker att det kommer bli bättre, det har ändå blivit rätt mycket bättre sen dom införde iPadOS (kontra iOS). Med det sagt så kommer jag behålla min iMac för den programmering jag inte kan göra på iPad, skaffa denna iPad Pro samt pennan för att främst ta notes när jag studerar Koreanska, rita, men även all typ av mediakonsumption.

Misstänker att dom kommer göra något större announcement av iPadOS på WWDC iom att dom införde M1 samt upp till 16GB RAM på iPad Pro. Dom måste göra något som gör att vi kan få användning av all den kraften, iPadOS är för sparsmakat i dagsläget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Skulle säga att det helt beror på vad du använder den till. Och vilken typ av "professional" du är. Det iPadOS fortfarande suger riktigt hårt för, är alla typer av programmering eller server-arbete. Finns väl vissa terminaler som funkar helt OK men det är ju inte supersmidigt direkt. Men annars så ersätter den ganska bra en laptop.

För mig som programmerare är det aningen surt. Jag misstänker att det kommer bli bättre, det har ändå blivit rätt mycket bättre sen dom införde iPadOS (kontra iOS). Med det sagt så kommer jag behålla min iMac för den programmering jag inte kan göra på iPad, skaffa denna iPad Pro samt pennan för att främst ta notes när jag studerar Koreanska, rita, men även all typ av mediakonsumption.

Misstänker att dom kommer göra något större announcement av iPadOS på WWDC iom att dom införde M1 samt upp till 16GB RAM på iPad Pro. Dom måste göra något som gör att vi kan få användning av all den kraften, iPadOS är för sparsmakat i dagsläget..

iPadOS suger väl ändå för den mesta typen av desktop-arbete? Bortsett från att användas till samma typ av aktiviteter som man använder telefonen till, samt till ritande och möjligen lite simplifierad bild/video-redigering, så måste väl iPadOS bedömas vara sämre än MacOS i termer av produktivitet?

Eller använder jag min iPad fel? 🙈😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det var ett rejält hopp upp i pris. Säkert otrolig hårdvara, men iPads brukade vara en av de få prisvärda Apple-produkterna. Jag funderade på att skaffa en för några år sedan för att anteckna i skolan med och då har jag för mig att de inte kostade mer än 4000 för grundmodellen med stöd för pennan, som förvisso inte ingick.

Det hade varit kul att testa en. Som surfplatta har jag en urgammal Samsung tab 2. Med sin högupplösta OLEDskärm är den perfekt för att läsa böcker med och det är det jag vill ha den till, men det har lett till att jag förknippar surfplattor med dess trötthet och lagg.

Jag kommer absolut inte köpa denna, men det ser verkligen lovande ut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Eller ett halft 3090, som folk verkar stå och köa för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Man kan också få en ganska okej elcykel för 14 lök

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Man kan också få en ganska okej elcykel för 14 lök

Man kan också få 40st Apple AirTags, räcker till att sätta på allt jag äger...

Permalänk
Medlem

Det är olika mängder ramminne på modellerna:

8 GB RAM-minne på modeller med 128 GB, 256 GB eller 512 GB lagring
16 GB RAM-minne på modeller med 1 TB eller 2 TB lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Eller varför inte en 55" OLED till sovrummet?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vill ha en till dottern som är sjukt begåvad tecknare, men frågan är om den är så mycket bättre än föregångaren att rita på.
Finns det något demo på den biten ännu?

Brukar dröja några dagar innan sådana tester kommer. Mitt tips är dock att spara pengarna om hon redan har föregående generation. Den är redan riktigt bra och det är tveksamt om det kommer vara någon märkbar skillnad annat än skärmen (som inte nödvändigtvis är bättre för ändamålet i den nya - återstår att se vad testerna säger).

Vill du uppmuntra henne att utvecklas kan jag istället föreslå kurser på Schoolism eller liknande.

Fast sen beror det ju förstås i vanlig ordning på hur mycket pengar som ligger och bränner i fickan.

Permalänk
Medlem

Förvånad att inte den största fanboyen av M1an har kommenterat än, samma snubbe som var fast vid att desktop behöver endast 2 kärnor.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det var ett rejält hopp upp i pris. Säkert otrolig hårdvara, men iPads brukade vara en av de få prisvärda Apple-produkterna. Jag funderade på att skaffa en för några år sedan för att anteckna i skolan med och då har jag för mig att de inte kostade mer än 4000 för grundmodellen med stöd för pennan, som förvisso inte ingick.

Det hade varit kul att testa en. Som surfplatta har jag en urgammal Samsung tab 2. Med sin högupplösta OLEDskärm är den perfekt för att läsa böcker med och det är det jag vill ha den till, men det har lett till att jag förknippar surfplattor med dess trötthet och lagg.

Jag kommer absolut inte köpa denna, men det ser verkligen lovande ut.

Första generationen Ipad Pro på 9,7" släpptes för 599 USD. Den har du nog inte hittat för 4000Kr. 12,9" gick på 799 USD.
Ett par generationer sedan fick Ipad Pro en ny design och en prisökning. Det här är samma pris de haft sen 2018. Trots prisökningen har jag dock svårt att se dem som annat än prisvärda.

Permalänk
Medlem

Man är sugen på Ipad pro 12.9 och magic keyboard.
Men blir ju typ 20k för 256gb + keyboard. Rätt saftigt :>

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Första generationen Ipad Pro på 9,7" släpptes för 599 USD. Den har du nog inte hittat för 4000Kr. 12,9" gick på 799 USD.
Ett par generationer sedan fick Ipad Pro en ny design och en prisökning. Det här är samma pris de haft sen 2018. Trots prisökningen har jag dock svårt att se dem som annat än prisvärda.

Jag håller med att för rätt person är de helt klart prisvärda och det inte finns något alternativ.
Problemet med ordet prisvärt är att de flesta klarar sig på något otroligt mycket enklare och det är för många inte prisvärt att skaffa en sådan här för deras behov.
Målgruppen jag tänker på är företag och vops halva priset blir det direkt när man slipper moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Sedan kan de anställda ha denna surfplatta till det ena och andra. Däremot en generell ungdom som tänker ha den och anteckna vid skolan, sedan en lika schyst laptop och en grym stationär gamingdator. Ja, har man gott om pengar så..

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite besviken att inte 10 tummaren får den grymma skärmen.
Innebär det faktum att den har m1 att man kan köra Mac OS och/eller x86 appar tror ni?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Det blir beställning på iPad Pro 12,9”. Fina grejer

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Måste säga att jag är lite besviken att inte 10 tummaren får den grymma skärmen.
Innebär det faktum att den har m1 att man kan köra Mac OS och/eller x86 appar tror ni?

Kan nästan svära på att den där Magic Mouse och Magic Trackpad kommer i framtiden gå att sömlöst paras ihop med en iPad som då förvandlar sig till en Mac OS, eller om du så vill, att den fortsätter köra iPad OS. Det är egentligen först då som den blir både ultraportabel och samtidigt faktiskt går att jobba professionellt med, utan kompromisser.

Något annat känns helt orimligt. Kraften finns ju uppenbarligen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kan nästan svära på att den där Magic Mouse och Magic Trackpad kommer i framtiden gå att sömlöst paras ihop med en iPad som då förvandlar sig till en Mac OS, eller om du så vill, att den fortsätter köra iPad OS. Det är egentligen först då som den blir både ultraportabel och samtidigt faktiskt går att jobba professionellt med, utan kompromisser.

Något annat känns helt orimligt. Kraften finns ju uppenbarligen nu.

Hmm... det går ju att ansluta magic mouse till den förra ipad pro också, som inte har m1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hmm... det går ju att ansluta magic mouse till den förra ipad pro också, som inte har m1.

Jo det stämmer att det går förvisso. Skulle vilja rätta mig själv här och säga att Mac OS kommer till iPad Os i framtiden. Men:

De kommer hitta ett sätt att låsa det till M1/M2-arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo det stämmer att det går förvisso. Skulle vilja rätta mig själv här och säga att Mac OS kommer till iPad Os i framtiden. Men:

De kommer hitta ett sätt att låsa det till M1/M2-arkitekturen.

Ja det vore fantastiskt om apple kunde göra en ”gör om gör rätt” på vad microsoft försökt åstakomma med sina surface pro.

Jag hade nog knappt blinkat och haft en relativt hög budget om de kunde släppa en iPad som går att ansluta ett tangentbord till och den blir då ”dockad” och kan köra fullversionen av macOS.

Hade nog absolut kunna tänka mig att betala 15-20k för det om de släppt en sådan nu... även med 8 GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grymt bra surfplattor inget snack om saken.. Problemet blir att det blir en väldigt massa pengar om man ska ha en server, desktop, surfplatta, mobil, smartklocka, snart smartglases osv.
Och frågan är kan denna surflatta ersätta en laptop?

Officepaketet har fått stöd för mus och pekplatta. Så ja, för väldigt många så kan den ersätta en surfplatta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kan nästan svära på att den där Magic Mouse och Magic Trackpad kommer i framtiden gå att sömlöst paras ihop med en iPad som då förvandlar sig till en Mac OS, eller om du så vill, att den fortsätter köra iPad OS. Det är egentligen först då som den blir både ultraportabel och samtidigt faktiskt går att jobba professionellt med, utan kompromisser.

Något annat känns helt orimligt. Kraften finns ju uppenbarligen nu.

Ja jag tror det med och ja det vore drömmen.
Frågan är när det händer.
Det som i så fall talar emot är att Apple skulle va rädda att tappa försäljning för jag tror inte att så många skulle köpa både en macbook och en ipad när ipaden kan göra båda sakerna till 100%.

Skrivet av PlogarN97:

Hmm... det går ju att ansluta magic mouse till den förra ipad pro också, som inte har m1.

Ja fast ipados lämnar en del att önska för den typen av användning.
Användargränssnittet är ju uppenbart byggt för touchskärm/surfplatteupplevelsen.
Mus i ipados känns mer som en eftertanke. Vilket det är.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Första generationen Ipad Pro på 9,7" släpptes för 599 USD. Den har du nog inte hittat för 4000Kr. 12,9" gick på 799 USD.
Ett par generationer sedan fick Ipad Pro en ny design och en prisökning. Det här är samma pris de haft sen 2018. Trots prisökningen har jag dock svårt att se dem som annat än prisvärda.

Ah, jag missade att detta var pro modeller.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Perfekt för litteraturstudier ute i sommarsolen med 1000 nits. Givet köp och fin uppgradering från föregångaren. Synd att webbkameran inte är i horisontellt läge då den har agerat Teams-maskin hela 2020. Ersätter såklart inte en laptop men fin sidekick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grymt bra surfplattor inget snack om saken.. Problemet blir att det blir en väldigt massa pengar om man ska ha en server, desktop, surfplatta, mobil, smartklocka, snart smartglases osv.
Och frågan är kan denna surflatta ersätta en laptop?

Jag är mer nyfiken, på om den funkar som en stationär med en dockningsstation 🤔
Trött på att spela, webbläsare har den och M1 chipet verkar ha tillräcklig prestanda för att köra lite annan mjukvara med!

Visa signatur