Bygga Nextcloud/Plex/Backup server

Permalänk
Medlem

Bygga Nextcloud/Plex/Backup server

Hej Alla

Som det står i rubriken, funderar att bygga en server från liggande delar (xeon processor med 24GB ECC minnet).
Servern ska användas för Plex, Nextcloud och Backup. Den ska stå i vardagsrummet.
i en Chieftec HTPC låda med 970 GTX grafikkort med 2 st SSD (1TB och 500 Gb). I botten ska vara ProxMox.
Allt ska köras i min lokala nätverk på en separat vlan.

Min fråga är: "Skulle den här lösningen fungera eller måste jag tänka på nåt annat?"
Har ni några tips, alla fördelar och nackdelar är välkomna.

Låda https://www.multitronic.fi/sv/products/684231/chieftec-htpc-h...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hoppar in då jag också är intresserad av liknande lösning i framtiden.

Måste de vara på separerade vlan? Hur ska backup göras? Inget får komma åt något i nätverket? För Plex måste du troligen ha regler så den funkar i appar, om du nu inte vill köra webbläsare.

Klart lösningen funkar i sig, kom ihåg att ha backup på backupen bara, gärna offline/site.

Permalänk
Medlem

@tcntad
Hej

Att köra separerad vlan, det spelar inte så stor roll. Hemma jag har två vlan, en för mina enheter och en för gäster. När jag har möjligheten att köra vlan då kör jag mest i utbildnings syfte. Lära mig liter regler, hur det fungerar o.s.v. Tycker att det är roligt.
När det gäller backup, proxmox har extremt bra backup system. Tar ungefär 20min att återställa hela VM.
Backup jag kör till min FreeNAS, och har en extra backup på extra viktiga filer på en till NAS.
Plex jag brukar köra mycket på jobbet och i bilen. Men denna Plex server ska användas bara i min lokalt nätverk.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av njanja:

@tcntad
Hej

Att köra separerad vlan, det spelar inte så stor roll. Hemma jag har två vlan, en för mina enheter och en för gäster. När jag har möjligheten att köra vlan då kör jag mest i utbildnings syfte. Lära mig liter regler, hur det fungerar o.s.v. Tycker att det är roligt.
När det gäller backup, proxmox har extremt bra backup system. Tar ungefär 20min att återställa hela VM.
Backup jag kör till min FreeNAS, och har en extra backup på extra viktiga filer på en till NAS.
Plex jag brukar köra mycket på jobbet och i bilen. Men denna Plex server ska användas bara i min lokalt nätverk.

mvh
Njanja

Nåja, om du gillar och kan vlan så visst. Tänkte mest att det blir svårt att nå Plex i hemnätverket om de ligger på olika vlan?
Well, kan vara bra med CPU/GPU-passthrough så man får ut mer?

Permalänk
Medlem

Ska Plex koda om något? (Transcoding)
Nätverks lösningen har du nog koll på själv.
Vet inte vad du har för backup, men tänkt sätta upp en egen backup. Kommer testa borg backup, gillar deduplication funktionen.