Prylspårning och färsk TV-box när Apple håller låda

Permalänk

Undrar om nya AppleTVn fixar 4K 60fps HDR på YouTube nu. Gamla 4K fick ju nyligen 4K men bara 30fps på Youtube. Nått käbbel om Googles VP9 codec om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Taggarna funkar med allt, det är bara den där precisions-funktionen med UWB som kräver iPhone 11.

Tänker att de är lite rumphugget om man inte kan lokalisera prylen de sista metrarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo, jag gissar också på det. När tiden är mogen och det finns tillräckligt med spel så lär det dyka upp en PS/Xbox utmanare från Apple.

Ser framför mig att de gör nått gamepass-liknande upplägg på Arcade; och så bygger det hela i Apple Tv+ abbonemanget.

Om de nån gång skulle få för sig att mena allvar med spel alltså.

Permalänk
Medlem

Man kan redan styra tvn med appleTV fjärren. Stänger av TV och apple tv när jag sätter Apple TV i vila och allt startar när man klickar på apple fjärren. Det går via HDMI CEC. Förstår inte vad nyheten i det skulle vara?

Permalänk
Medlem

Åhå, så de har äntligen insett hur förbannat värdelös touchfjärren till "gamla" Apple TV 4K är och återgått till den föregående modellen med faktiskt-användbart "styrkors"?

Då blir det nog att köpa tre nya fjärrar (två till mig, en till farsan), och ritualmörda de gamla ordentligt - vi hatar dem med passion.

Finns det någon poäng att uppgradera själva Apple TV:n? Det verkar inte så, för spel spelas enbart på en riktig dator och 4K HDR videomaterial klarar ju den gamla redan att spela upp. Något jag missar?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara användningsområdet för dessa tags och Tile:s motsvarighet?

De kan inte spåras utan att eventuella tjuvar också kan se och höra dem. Så vad är poängen? För de fåtal personer som tappar bort sina nycklar titt som tätt? Har inte tappat mina nycklar någonsin så jag kan inte relatera.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Finns det någon poäng att uppgradera själva Apple TV:n? Det verkar inte så, för spel spelas enbart på en riktig dator och 4K HDR videomaterial klarar ju den gamla redan att spela upp. Något jag missar?

4K 60FPS HDR material, men annars nej.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

De kan inte spåras utan att eventuella tjuvar också kan se och höra dem. Så vad är poängen? För de fåtal personer som tappar bort sina nycklar titt som tätt? Har inte tappat mina nycklar någonsin så jag kan inte relatera.

Man får riktning och avstånd i telefonen, låter gör det väl bara om man vill att de ska låta.

Folk som förlägger saker, som min fru som aldrig hittar sin bilnyckel...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

4K 60FPS HDR material, men annars nej.

Kommer inte bilden förbättras i streamingstjänsterna, och ripade BDs genom tex infuse och plex?
Bättre chip kan göra susen, om mjukvaran är bra. Som jag skrev innan fick jag bättre bild på Zappitin när jag streamade BD/UHBD ripar... och bilden från netflix blir lite bättre från UHBD spelaren än från apple Tv.
Hoppas på en old vs new appleTV 4k review sen ingående om kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser framför mig att de gör nått gamepass-liknande upplägg på Arcade; och så bygger det hela i Apple Tv+ abbonemanget.

Om de nån gång skulle få för sig att mena allvar med spel alltså.

Apple Arcade är i princip Gamepass redan. Vad menar du att de skulle ändra?

Det finns "Apple One", som är Arcade, TV+, Music och 50GB lagring för 155kr/månaden. Det är i princip kostnaden för Music och TV+, så Arcade och lagringen ingår på köpet, så att säga. Ingen speciellt fantastisk deal, men familjeabbonemanget för 199kr är lite bättre. Spotifys familjeabbonemang kostar 189kr/månad, så för 10 kr till får man TV+, Arcade och 200GB lagring. Det hade jag nog kunnat slå till på om jag hade den familjesituationen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänker att de är lite rumphugget om man inte kan lokalisera prylen de sista metrarna.

Den piper

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter senaste veckornas strul med Chromecast TV så är jag starkt inne på att förhandsboka en Apple TV. Har hållit ut då det ryktats om en ny version.
30 april alltså.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inget större Apple-fan men denna lockar faktiskt lite. Är väl kanske M1 som fått mig att börja snegla på deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Efter senaste veckornas strul med Chromecast TV så är jag starkt inne på att förhandsboka en Apple TV. Har hållit ut då det ryktats om en ny version.
30 april alltså.

Ta en titt på nvidia shield först. Det bästa som hänt media-tv-box-världen enligt mig. Den kan nästan allt.
Vill du inte ha en dator vid tvn så är det bara att dela ut RDP som ett "spel" i geforce experience så vipps har du en dator på tvn.
Fungerar också att koppla in trådlöst tangentbord osv.
Du kan till och med strömma spel ifrån din PC till TVn via den.

Nästan samma peng som en apple TV men du får en sjukt mer kompetent mediaspelare.
Kan också rekommendera att skaffa Jackbox spelen så har du sen en av de bästa party spelen i varadagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jowcke:

Ta en titt på nvidia shield först. Det bästa som hänt media-tv-box-världen enligt mig. Den kan nästan allt.
Vill du inte ha en dator vid tvn så är det bara att dela ut RDP som ett "spel" i geforce experience så vipps har du en dator på tvn.
Fungerar också att koppla in trådlöst tangentbord osv.
Du kan till och med strömma spel ifrån din PC till TVn via den.

Nästan samma peng som en apple TV men du får en sjukt mer kompetent mediaspelare.
Kan också rekommendera att skaffa Jackbox spelen så har du sen en av de bästa party spelen i varadagsrummet

Tror inte det tyvärr, har inte så stor användning av att spela på tvn direkt. Och av vad jag sett så gillar jag nog Apples gränssnitt mer. Men den har funnits med i tankarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tror inte det tyvärr, har inte så stor användning av att spela på tvn direkt. Och av vad jag sett så gillar jag nog Apples gränssnitt mer. Men den har funnits med i tankarna.

Gå du på apple tv, haft både shielden och Apple tv, enligt mig och många andra är appletvn smidigare och bättre, smidigare gränssnitt etc... sen vet jag inte, men va ju ingen autoHZ eller auto hdr när jag ägde shielden, men kanske ändrat sig ?
Edit: iofs, spela på från datorn den va smidigt

Hoppas på lite bild/ljudförbättring på streamat och ripade filmer iom bättre chip på nya apple tvn jämfört med förra, vågar man det..? 👀😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Gå du på apple tv, haft både shielden och Apple tv, enligt mig och många andra är appletvn smidigare och bättre, smidigare gränssnitt etc... sen vet jag inte, men va ju ingen autoHZ eller auto hdr när jag ägde shielden, men kanske ändrat sig ?
Edit: iofs, spela på från datorn den va smidigt

Hoppas på lite bild/ljudförbättring på streamat och ripade filmer iom bättre chip på nya apple tvn jämfört med förra, vågar man det..? 👀😝

Apple tv it is

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Åhå, så de har äntligen insett hur förbannat värdelös touchfjärren till "gamla" Apple TV 4K är och återgått till den föregående modellen med faktiskt-användbart "styrkors"?

Vet att många ogillar den, men tycker den funkar rätt bra och är snabb att navigera runt med istället för att behöva trycka på en knapp för varje ”flytt”. Men ska bli intressant att testa den nya.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/tGzWrtrPV-Q

Hur gör man på projektorn då?!
👀😄
Har iofs pålitigare verktyg för det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vet att många ogillar den, men tycker den funkar rätt bra och är snabb att navigera runt med istället för att behöva trycka på en knapp för varje ”flytt”. Men ska bli intressant att testa den nya.

Håller fullständigt med har haft min Apple TV i nästan två år och det har funkat jätte bra tycker jag. Så fattar inte egentligen varför folk klagar så mycket. Man hoppas bara att den nya fjärrkontrollen fungera lika bra när man använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vet att många ogillar den, men tycker den funkar rätt bra och är snabb att navigera runt med istället för att behöva trycka på en knapp för varje ”flytt”. Men ska bli intressant att testa den nya.

Det ska vara distinkt knapptryck = distinkt utförd operation, aldrig någon miss eller feltolkning pga någon sketen touchsensor (jag hatar touch, det är den absolut sämsta kontrolltekniken någonsin). Den enda godtagbara felprocenten är 0.

Det allra sämsta med touchfjärren: försöka fälla ned "toppmenyn" genom att dra fingret nedifrån från toppen av fjärren. Misslyckas 75% av försöken.

Det näst sämsta: försöka skippa framåt eller bakåt genom att "trycka" på sidorna. Misslyckas 50% av försöken (tolkas som uppåt/nedåt eller något random istället). Särskilt frustrerande i YouTube-appen, både jag och sambon sitter och kappskriker i förbannelse, oberoende av vem som håller i fjärren.

Använder skiten varenda dag och har gjort det sedan Apple TV 4K släpptes, så det har inget med ovana att göra.

En bra fjärr styr man med en hand, utan att titta på den. En riktigt värdelös måste man hålla i med en hand, använda andra handen för att interagera med och dessutom aktivt titta på när man gör det, för att få 100% precision (dvs allra bäst 90% med Apples värdelösa touchfjärr).

I direktjämförelse var handkontrollen som vi använde som fjärr när vi hade en Xbox S som mediaspelare helt gudomlig (och då avskyr jag ändå konsolhandkontroller).

Visa signatur

5950X, 3090