Inget flyt i bilden på min PC, dock flyt via min smart TV

Permalänk
Inaktiv

Inget flyt i bilden på min PC, dock flyt via min smart TV

Hejsan kära medlemmar

Jag har idag en PC (Lenovo ThinkCentre M710q) som jag haft några år som film/streaming dator från play-tjänster (Viaplay, Youtube etc.).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4235979

Datorn har endast VLC installerat, detta så jag skulle få en så effektiv HTPC som möjligt. När jag spelar upp en .MKV video (allt ifrån 4-30 GB), så flyter inte bilden, känns som ~30 FPS. När jag kollar informationen om filmen via VLC så är den kodad för 60 FPS. Lika dant när jag streamar, det hackar inte, men det är liksom inget flyt i bilden. Datorn är uppdaterad med dom senaste drivrutinerna samt den senaste Windows-uppdateringen, filmen ligger på SSD-disk. Jag har provat olika webbläsare för streaming (Chrome, Edge m.fl) samt andra spelare för film än VLC. PCn peakar mellan 30 - 50% när den spelar upp film från VLC.

Jag har varit van att haft det på detta sätt när jag har sett film under många år, och jag har inte brytt mig så mycket.

Dock köpte jag en ny TV förra månaden (LG OLED65CX6LA).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258827

Det är sådant sjukt bra flyt i bilden (60 FPS) på TVn när jag kör via följande på/via TVn.
- TVns appar, ex. Viaplay/Youtube
- Chromecast Ultra (kopplad till LAN via RJ45).
- Xbox Series X

Dock inte via min PC ?

Vad säger ni, är min datorns grafikkort/processor möjligvist för slö? Dags att byta dator, vad behöver jag i så fall?

Flyter era filmer i VLC samt streamingtjänsterna såsom Viaplay i webbläsaren via eran PC ?

Ha det bäst.

MVH Christian

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur mycket belastas ditt grafikkort? Sånt går att se i task manager nu för tiden. Det kanske är hårdvaruavkodningen som blir lite för tung när du ska kod av en film med hög bitrate?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag ska kolla detta, tack för tipset. Vad behöver jag för grafikkort för att spela upp film med 60 FPS ? Jag vill helst ha en mini-PC, ingen stor Tower, då jag endast har datorn för film och streaming.

Permalänk

Vad jag kan se på nätet så är det en väldigt liten dator utan separat grafikkort. Högst troligt den som är flaskhalsen då processorn både får köra med avkodning samt grafik.
Grafiken är intel HD 630
Sen är 60fps avspelning olika krävande beroende på om det via mjukvara eller från källfilen som i detta fallet, om jag uppfattat rätt.
Prova gärna med en annan spelare om se om det hjälper. Kör själv med pot player sen flera år tillbaka. https://potplayer.daum.net/
VLC är rätt tungdriven jämfört med den.

Permalänk
Inaktiv

Nice, thanks. Ska prova när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk

Är du helt säker på att filmen du spelar upp verkligen är 60 fps? Vanligtvis är ju "riktiga" filmer inspelade i 24 fps

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv

Kanske får kolla en gång till...

Permalänk
Avstängd

För streamingtjänster på en dator med Windows så rekommenderas verkligen apparna från butiken, om tjänsten har en sådan alltså. Många ger väl inte mer än "HD" i webbläsaren, men även om man får 4K i webbläsaren så känns det som det generellt funkar bättre och lättare med apparna. Å andra sidan är ju tevens appar ännu smidigare och då behöver man inte fundera på HDR i Windows och så som kan vara lite problematiskt fortfarande. Själv bytte jag över till en Chromecast med Android TV för det som inte teven hanterar själv och den är lite seg i menyer och så, men när streamingen väl är igång så funkar det i allmänhet väldigt bra.

Edit: Potplayer rekommenderar jag också. För mig har den funkat bättre än VLC under ganska lång tid nu.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att TV:n har inbyggd "smoothing"-funktion? Sånt som brukar kallas MotionPlus och liknande.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av dalledalle:

Är du helt säker på att filmen du spelar upp verkligen är 60 fps? Vanligtvis är ju "riktiga" filmer inspelade i 24 fps

Hehe, det finns ju särskilda "laptopfilmer" som är i 60fps, för maximalt flyt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du nån "motionplus" eller liknande motion interpolation i TVn. Det gör att allt ser ut att vara hög framerate.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte utantill hur OLED65CX är inställd från fabrik, men om rörelse"fÖrBäTtRiNg" är aktiverat kan det ge intryck av bättre flyt. Personligen tål jag inte sådana funktioner då de oundvikligen skapar äckliga artefakter i bilden samt förstås visar innehållet på ett annat sätt än det är tänkt att visas. Så min rekommendation är att slå av TruMotion helt.

Real Cinema, däremot, bör du absolut låta vara aktiverat, ty det är LG:s namn på "spela upp 24p korrekt"; utan det blir filminnehåll hackigt.

Slutligen bör du kolla vilken uppdateringsfrekvens det är på signalen datorn skickar till skärmen. Du kanske kör 30 Hz?

För att kunna säga mer än så skulle jag säga att det behövs mer information. Vad är det för innehåll du spelar upp (titel, upplösning, etc)? Till vilken skärm är datorn ansluten och på vilket sätt (kabeltyp, utgång på datorn etc)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon285400:

Vad behöver jag för grafikkort för att spela upp film med 60 FPS ? Jag vill helst ha en mini-PC, ingen stor Tower, då jag endast har datorn för film och streaming.

Du behöver inget separat grafikkort alls om du väljer en modern cpu, integrerad grafik räcker, enklaste dator som klarar det är nog en Raspberry Pi men en mediaspelare är troligen en bättre lösning, allt från Chromecast och uppåt spelar film och inta sällan gör de det mycket bättre än om du ska blanda in Windows.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar Har inte hunnit mecka ännu med detta (har jobbat)...