När kommer grafikkort bli vanliga igen?

Permalänk

När kommer grafikkort bli vanliga igen?

När kommer grafikkort sluta behandlas som diamanter och gå ner till sitt vanliga pris igen?

Jag kommer ihåg hur glada folk var som sålde av sina 2060 innan hösten för att en ny lansering skulle komma, om de bara visste!!

Undrar specifikt vilken tidsram ni tror så man inte behöver betala 3500 för ett flera år gammalt 1070 utan kartong eller kvitto.

Permalänk
Medlem

IIngen kan ge ett korrekt svar på detta.
Om mining blir mindre lönsamt kommer begagnatmarkande fyllas av kort och priserna kommer droppa ganska rejält antar jag. men om det fortsätter vara lönsamt att köra mining så kommer det se ut såhär ett bra tag framöver. med nuvarande marknad så är det redan bekräftat att bristen pågår under hela 2021.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Skrivet av kawkstege:

IIngen kan ge ett korrekt svar på detta.
Om mining blir mindre lönsamt kommer begagnatmarkande fyllas av kort och priserna kommer droppa ganska rejält antar jag. men om det fortsätter vara lönsamt att köra mining så kommer det se ut såhär ett bra tag framöver. med nuvarande marknad så är det redan bekräftat att bristen pågår under hela 2021.

Är mining ett större problemn än bristen på kretsar?

Permalänk
Medlem

Aldrig. Är det tråkiga svaret. För grafikkortstillverkarna kommer inte att kunna beräkna åtgång tillräckligt bra framöver, och kretstillverkarna vill inte stå med överkapacitet och säljer kvarvarande kapacitet till andra. Och skulle det stabilisera sig om 6-7 år, så kommer ändå strömmade spel att ha tagit över så att grafikkortsmarknaden kraschat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så länge folk tjänar mer pengar på att köpa grafikkort än att inte köpa grafikkort så kommer tillgången aldrig komma ifatt efterfrågan.

Det som avgör är alltså när man inte längre tjänar pengar på att köpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Är mining ett större problemn än bristen på kretsar?

Miningen är en av anledningen till bristen på kretsar.
Min gissning/analys är att efterfrågan på kretsar inte behöver gå ned super mycket (kanske 20 %) innan de finns kretsar så det räcker.

När de som vill kunnat köpa sin xbox eller ps5 så kommer även detta hjälpa till med tillgängligheten för övriga kretsar.

En annan orsak till högre efterfrågan på kretsar är pandemin så om vi antar att den är över om något år så hjälper det till också. Jag tror att grafikkort blir lagervaror sent 2022 eller tidigt 2023.

Du kan antagligen få tag i ett grafikkort långt innan dess genom att stå i kö/trycka på köp knappen när en ny leverans anlämder, men det kommer nog inte att ligga på hyllan och vänta på en kund direkt. Som en följd av detta misstänker jag attnuvarande generation ej kommer sjunka märkbart i pris och att nästa kommer bli dyrare från start.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Moderator

Bland annat TSMC, Intel och Nvidia har gått ut med att kretsbristen kommer påverka länge.
https://www.sweclockers.com/nyhet/31770-tsmc-kretsbristen-hal...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Miningen är en av anledningen till bristen på kretsar.
Min gissning/analys är att efterfrågan på kretsar inte behöver gå ned super mycket (kanske 20 %) innan de finns kretsar så det räcker.

När de som vill kunnat köpa sin xbox eller ps5 så kommer även detta hjälpa till med tillgängligheten för övriga kretsar.

En annan orsak till högre efterfrågan på kretsar är pandemin så om vi antar att den är över om något år så hjälper det till också. Jag tror att grafikkort blir lagervaror sent 2022 eller tidigt 2023.

Du kan antagligen få tag i ett grafikkort långt innan dess genom att stå i kö/trycka på köp knappen när en ny leverans anlämder, men det kommer nog inte att ligga på hyllan och vänta på en kund direkt. Som en följd av detta misstänker jag attnuvarande generation ej kommer sjunka märkbart i pris och att nästa kommer bli dyrare från start.

Jag tolkar det som att miners köper grafikkort och inte kretsar?

Min fråga var alltså skillnaden i påverkan på tillgängliga grafikkort, som kretsbristen i produktion har gentemot de färdiga grafikkort som blir köpta av miners?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

När kommer grafikkort sluta behandlas som diamanter och gå ner till sitt vanliga pris igen?

Jag kommer ihåg hur glada folk var som sålde av sina 2060 innan hösten för att en ny lansering skulle komma, om de bara visste!!

Undrar specifikt vilken tidsram ni tror så man inte behöver betala 3500 för ett flera år gammalt 1070 utan kartong eller kvitto.

Det är det väl ingen som vet säkert, men priser och tillgång ser inte ut att förbättras under det här året i alla fall.
En bit in på år 2022 om vi har tur.

Permalänk
Medlem

Räknar definitivt med att detta håller i sig kanske 1 år till från nu, säkert längre kan jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Räkna med 5-10år.

Vill du ha en dator med bra grafikkort så får man köpa en märkesdator (En färdigbyggd med önskat grafikkort i sig)

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Räkna med 5-10år.

Vill du ha en dator med bra grafikkort så får man köpa en märkesdator (En färdigbyggd med önskat grafikkort i sig)

Ja det är väl nästan samma pris som andrahands för ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Min Fritolkning: Är inte USA så pass "provocerad nu så att dem tänker bygga fabriker? och inte bara "tänker, tyvärr tar det längre tid bara att bygga fabrik än ett attefallshus 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag tolkar det som att miners köper grafikkort och inte kretsar?

Min fråga var alltså skillnaden i påverkan på tillgängliga grafikkort, som kretsbristen i produktion har gentemot de färdiga grafikkort som blir köpta av miners?

Så länge som mining är så lönsamt som det är idag på moderna grafikkort så kommer grafikkort bristen bestå. Detta fenomen bidrar i sin tur till den allmänna bristen på kretsar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Moderator

*Tråd låst*

Tråden låstes eftersom diskussionsnivån sjönk som en sten i vatten.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär