Discord lämnar förvärvssamtal med Microsoft

Permalänk
Inaktiv

Förstår verkligen inte hypen kring Discord. Visst det är väl okej när man ska spela med sina kompisar men vad är det som är så speciellt egentligen?

Permalänk
Medlem

Om någon skulle köpa Discord så skulle jag föredra MS, dom har gjort bra ifrån sig på gaming sidan av företaget på senaste tiden.

Helst skulle man väll vilja att det bara tuffar på som det gör nu, men antar att dom tjänar väldigt lite pengar för att vara en sån massiv plattform. Pessimisten i mig säger att det kommer förändringar som har med microtransactions att göra vad som än händer.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår verkligen inte hypen kring Discord. Visst det är väl okej när man ska spela med sina kompisar men vad är det som är så speciellt egentligen?

Nätverkseffekten is one helluva drug.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår verkligen inte hypen kring Discord. Visst det är väl okej när man ska spela med sina kompisar men vad är det som är så speciellt egentligen?

Bland annat enkelheten att sätta upp rätt välfungerande grupper med olika chattrum, röstchatter för olika ändamål, intuitiv strömning och bild- och länkdelning. Vilket gör det till en attraktiv plattform dels för spelare, men även konstnärer, föreningar och allt där emellan. Använder man programmet bara som en Skype-ersättare missar man mycket av den organisationskraft Discord har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Bland annat enkelheten att sätta upp rätt välfungerande grupper med olika chattrum, röstchatter för olika ändamål, intuitiv strömning och bild- och länkdelning. Vilket gör det till en attraktiv plattform dels för spelare, men även konstnärer, föreningar och allt där emellan. Använder man programmet bara som en Skype-ersättare missar man mycket av den organisationskraft Discord har.

Fast hur väl lyckas de omvandla de användarna till intäkter?

När de tackar nej till 10miljarder dollar så påminner det mig om yahoo
"In 2008, Microsoft approached Yahoo to buy it for $44.6 billion ($53.6 billion today). Yahoo CEO, Jerry Yang, rejected it."... "But Yahoo had many failures which caused the company to be sold to Verizon for $4.48 billion in 2016."

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag IRC + 2.14 Ventrilo
Tur man inte spelar nå mer, blev "äcklad" av Discord sist när jag provade. Stort, bloatat, alldeles för mycket onödigt blaha blaha.

Men då har jag aldrig gillat allt i ett program.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Tacka vet jag IRC + 2.14 Ventrilo
Tur man inte spelar nå mer, blev "äcklad" av Discord sist när jag provade. Stort, bloatat, alldeles för mycket onödigt blaha blaha.

Men då har jag aldrig gillat allt i ett program.

Tycker det låter som du börjar bli gammal o fientlig mot nya saker. Känner igen mig själv lite i dig

Om du använder discord som ventrilo så... Man öppnar programmet, ansluter dit man vill, sen gör man ju nåt annat under tiden. Sitter ju inte o stirrar i discords menyer.

Blev lite förvånad när jag läste vad företaget var värt. Vad tjänar dom pengar på? Jag har använt det litegrann när jag spelat ihop med vänner men inte sett att någon funktion saknas som man skulle vilja betala för.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tycker det låter som du börjar bli gammal o fientlig mot nya saker. Känner igen mig själv lite i dig

Om du använder discord som ventrilo så... Man öppnar programmet, ansluter dit man vill, sen gör man ju nåt annat under tiden. Sitter ju inte o stirrar i discords menyer.

Blev lite förvånad när jag läste vad företaget var värt. Vad tjänar dom pengar på? Jag har använt det litegrann när jag spelat ihop med vänner men inte sett att någon funktion saknas som man skulle vilja betala för.

Deras enda inkomst vad jag vet är Nitro, tillgång till att ha animerade emojis och profiler och lite annat smått och gott.

https://discord.com/nitro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Deras enda inkomst vad jag vet är Nitro, tillgång till att ha animerade emojis och profiler och lite annat smått och gott.

https://discord.com/nitro

Ja sökte lite o det var också vad jag kom fram till.

Nån uppskattar(siffror dolda pga ej publikt) att deras intäkter var ca 130 miljoner dollars år 2020.

Räknar man att allt det kommit från 100 dollars prenumerationer så finns det då 1,3 miljoner människor som tycker det är värt.

Jag kan fan aldrig sluta förvånas över att folk betalar för såntdär och t.ex. skins i spel.

EDIT: Skulle jag vara en av ägarna till discord skulle jag ta dom där 7 miljarderna direkt o aldrig kolla tillbaka, sen ha en redig fest när det kommer en ny uppstickare som folk börjar använda istället för discord om något år.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare övergett plattformar/tjänster för att Microsoft köpt dem. Skönt att det inte blev av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag kan se för MS att fundera på Discord är att få bort en konkurrent.
Teams är ju redan väldigt bra, för företag.
Men du har ju knappast någon större överlappning av användare med Discord.
Och när de "coola kidsen" använder konkurrenten, ja då måste man ju göra nånting

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cin0:

Är väldigt nöjd med hur Discord fungerar och sköts för tillfället och anar endast nackdelar med ett uppköp.

Alternativet som ser ut att komma är inte bättre... Inte bättre i huvud taget faktiskt.

Om jag förstått det hela rätt vill Discord lämna samtliga bord med snack om uppköp i förmån för ett IPO, det vill säga börsnotering. Med andra ord kommer dom inte kunna fortsätta operera i förlust (länge till åtminstone) då det kommer finnas en styrelse och investerare att stå till svars inför. Det enda jag ser komma med detta är potentiell reklam, att dom säljer din användardata, börjar låsa funktionalitet vi har idag bakom betalväggar och/eller kostnader för att t.ex. driva/"äga" en server (åtminstone kostnad för att kunna ha över X antalet medlemmar).

Med Microsoft vid rodret hade vi kunnat se Discord Nitro vävas in i Xbox Game Pass (Ultimate) och även integreras direkt i Xbox som en app där. Det hade inte spelat någon större roll hur mycket pengar dom tjänat eller backat på tjänsten då det i alla fall bara hade varit en tilläggstjänst för privatpersoner - Tänk mersälj. Sedan för att göra det någorlunda vinstdrivande har man kunnat utöver inbakning i X-pass ta betalt för att låta företag använda tjänsten i officiell kapacitet, likt hur många redan gör idag gratis.

EDIT
MS kändes som den bästa kandidaten för ett uppköp ärligt talat. Hade inte velat se varken Tencent, Google eller Amazon fånga upp dom. Dock är ett IPO snäppet värre än ägandeskap av något tidigare nämnda bolag. Jag har inga positiva vibbar för detta beslutet och tror vi kommer se Discord gå ut för med allt vi tar för givet idag, om inte imorgon, en sakta blödning över tid tills tjänsten inte är igenkänningsbar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Men Discord samlar ingen information som de kan sälja vidare?

Vet att i början när mmo spelare gick över till discord var det en het debatt om vad discord gjorde i bakgrunden!

Sen om det bara var spekulationer har ja inte den blekaste om

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

Discord är en bra produkt enligt mitt tycke men hur tusan överlever dem? Jag känner ingen som betalar in pengar för att hänga i Discord X.

Jag plus en till på våran server boostar samt köper nitro classic för att kunna streama i 1080p. Har en 32:9 skärm så blir väldigt suddigt vid 720p. Kostar ca 70 kr i månaden och eftersom vi är två går det att höja ljudkvalitén till 128 kb/s för hela servern. 64 kb/s är standard. Vi är väl ca 10 pers som hänger där regelbundet så känns värt. Lite irriterande att hoppet upp till 256 kb/s är 15 boosts...

Har inget emot att betala för en bra produkt.

Skrivet av Forssk:

Deras enda inkomst vad jag vet är Nitro, tillgång till att ha animerade emojis och profiler och lite annat smått och gott.

https://discord.com/nitro

Samt server boosts då. - https://support.discord.com/hc/en-us/articles/360028038352-Se...-

Go Live streams boosted to 720P 60FPS Får man tydligen på server boost level 1, trodde det var standard. De flesta av oss brukar streama i 60fps.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Alternativet som ser ut att komma är inte bättre... Inte bättre i huvud taget faktiskt.

Om jag förstått det hela rätt vill Discord lämna samtliga bord med snack om uppköp i förmån för ett IPO, det vill säga börsnotering. Med andra ord kommer dom inte kunna fortsätta operera i förlust (länge till åtminstone) då det kommer finnas en styrelse och investerare att stå till svars inför. Det enda jag ser komma med detta är potentiell reklam, att dom säljer din användardata, börjar låsa funktionalitet vi har idag bakom betalväggar och/eller kostnader för att t.ex. driva/"äga" en server (åtminstone kostnad för att kunna ha över X antalet medlemmar).

Med Microsoft vid rodret hade vi kunnat se Discord Nitro vävas in i Xbox Game Pass (Ultimate) och även integreras direkt i Xbox som en app där. Det hade inte spelat någon större roll hur mycket pengar dom tjänat eller backat på tjänsten då det i alla fall bara hade varit en tilläggstjänst för privatpersoner - Tänk mersälj. Sedan för att göra det någorlunda vinstdrivande har man kunnat utöver inbakning i X-pass ta betalt för att låta företag använda tjänsten i officiell kapacitet, likt hur många redan gör idag gratis.

EDIT
MS kändes som den bästa kandidaten för ett uppköp ärligt talat. Hade inte velat se varken Tencent, Google eller Amazon fånga upp dom. Dock är ett IPO snäppet värre än ägandeskap av något tidigare nämnda bolag. Jag har inga positiva vibbar för detta beslutet och tror vi kommer se Discord gå ut för med allt vi tar för givet idag, om inte imorgon, en sakta blödning över tid tills tjänsten inte är igenkänningsbar.

Bra analys, instämmer helt även om jag misstänker att köparna skulle kunna vara Tencent eller Facebook främst. Katastrof om Google skulle köpa för då lägger de bara ner tjänsten efter någon månad. Tencent köper in sig i spelindustrin och Facebook köper ofta upp konkurrerande diskussionstjänster som främst barn och unga använder. Vi har sett det flera gånger innan.

Frågan är om Microsoft verkligen skulle behöva Discord ens, utveckla en spelvariant av Teams bara.

Permalänk

Yay.

Vem minns inte med förfäran vad som hände med Skype när MS tog över ruljansen. Rakt ner i diket bar det.
Utan ms finns det hopp om att Discord fortsätter vara en kanonbra plattform för alla.

Permalänk

Alla som jublar över detta kan gärna förklara hur Discord i framtiden tänker tjäna pengar? Nitro täcker väl inte ens 1% av deras opererande budget. Min teori är att de begränsar gratiskonton till få funktioner, samt börjar sälja användardata.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chassifläkt:

Yay.

Vem minns inte med förfäran vad som hände med Skype när MS tog över ruljansen. Rakt ner i diket bar det.
Utan ms finns det hopp om att Discord fortsätter vara en kanonbra plattform för alla.

Folk minns ofta inte att Skype var dålig redan innan Microsoft köpte upp den. Samtidigt gjorde de inte Skype direkt bättre heller.

Microsoft då och idag är inte samma företag, mycket har hänt när Ballmer byttes ut mot Nadella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

Discord är en bra produkt enligt mitt tycke men hur tusan överlever dem? Jag känner ingen som betalar in pengar för att hänga i Discord X.

Det är nog rätt olika skulle jag säga. Jag är mer på andra sidan och måste nog säga att jag känner ingen som INTE betalar in pengar för att hänga på Discord.
Visst, de flesta har "bara" Nitro Classic, men känner många som kör med det "stora" nitro också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

Discord är en bra produkt enligt mitt tycke men hur tusan överlever dem? Jag känner ingen som betalar in pengar för att hänga i Discord X.

Säljer information

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

Yay.

Vem minns inte med förfäran vad som hände med Skype när MS tog över ruljansen. Rakt ner i diket bar det.
Utan ms finns det hopp om att Discord fortsätter vara en kanonbra plattform för alla.

Till skillnad från Discord så var ju Skype ren dynga redan innan MS köpte dem, de köptes för att de var konkurrenter och antagligen satt på någon codec de ville komma åt, inte för att Skype var någon fantastisk plattform.