Mejl-etikett i internationella bolag.

Permalänk
Medlem

Mejl-etikett i internationella bolag.

Har nu jobbat drygt fem år i två olika amerikanska bolag och generellt sett tycker jag inte att det är några konstigheter med hur man uttrycker sig i mejl men det finns en märklighet som jag alltid har haft lite svårt att komma överens med. Man ser den oftast från amerikaner men även från en del andra, inte så ofta från svenskar. Jag antar att tanken är att det ska vara professionellt artigt men jag upplever det som mästrande och stör mig på det. Det jag syftar på är när avsändaren inte skriver någon hälsningsfras utan bara förnamnet och ett komma tex.

Thomas,

Bla bla bla etc.

Istället för

Hi Thomas, eller Good morning Thomas, etc.

Jag vet inte kanske bara är jag som är konstig eller misstolkar det. Vad anser ni? Har ni några andra exempel på märklig mejl-etikett?

Permalänk
Medlem

Intressant det där med kulturer överlag när man jobbar inom IT på olika sätt, speciellt om man kanske jobbar på ett i grunden amerikanskt bolag men placerad i Sverige t.ex. Har inget direkt mailexempel, men när jag satt på Apples kundsupport så blev supportmedarbetarna bedömda i samtalen baserat på lite olika punkter, varav en var ett "empathy statement" där man uttryckligen behövde säga något åt hållet "Im very sorry to hear you are having problem X, and I understand that it must be very frustrating for you. I promise to do my best to resolve this issue", fast på svenska då. Väldigt ofta så hörde man på den som ringde in att dom inte riktigt var "bekväma" och inte riktigt visste vad dom skulle svara, förmodligen för att det låter väldigt krystat då det inte riktigt kommer naturligt att säga det på det sättet. Men gjorde man det inte så fick man en prick om någon gjorde en utvärdering av samtalet.

Alla rutiner där var väldigt anpassade efter hur supporten i USA var upplagd.

Kom på att jag iofs i mitt nuvarande jobb får in mycket mail från utbytessstudenter och anställda från andra länder, och det är väldigt mycket Dear sir, osv. Känner mig lite skum när jag inte svarar på samma vis.

Permalänk
Medlem

Tycker väl att det är trevligt med ett "god dag" i ett inledande mail. Beror väl även på relationen med den man mailar.
Förnamn-komma-meddelande är väl mer rimligt i en pågånde mailtråd? även om det var ett par dagar sen den senast var aktiv.

Artighetsfraserna är det som tar längst tid för mig personligen. Man vill vara trevlig men inte, i brist på bättre ord, fjäskande.

Jag mailar då och då till ett företag i Ukraina och de skriver gärna som att jag är en mycket nära vän. "Dear" eller rentav "My dear", vilket jag tycker är riktigt obehagligt

Permalänk
Medlem

Har kontakt med många nationaliteter i jobbet, dock inte amerikanska, och hälsningsfraser används hela tiden. Kanske inte i en pågående konversation men annars. Japanerna är nog petigast med sina hövligheter, men det kan ha att göra med att de generellt inte är direkt jättebra på engelska. Å andra sidan är det väldigt mycket sånt även i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Intressant det där med kulturer överlag när man jobbar inom IT på olika sätt, speciellt om man kanske jobbar på ett i grunden amerikanskt bolag men placerad i Sverige t.ex. Har inget direkt mailexempel, men när jag satt på Apples kundsupport så blev supportmedarbetarna bedömda i samtalen baserat på lite olika punkter, varav en var ett "empathy statement" där man uttryckligen behövde säga något åt hållet "Im very sorry to hear you are having problem X, and I understand that it must be very frustrating for you. I promise to do my best to resolve this issue", fast på svenska då. Väldigt ofta så hörde man på den som ringde in att dom inte riktigt var "bekväma" och inte riktigt visste vad dom skulle svara, förmodligen för att det låter väldigt krystat då det inte riktigt kommer naturligt att säga det på det sättet. Men gjorde man det inte så fick man en prick om någon gjorde en utvärdering av samtalet.

Alla rutiner där var väldigt anpassade efter hur supporten i USA var upplagd.

Kom på att jag iofs i mitt nuvarande jobb får in mycket mail från utbytessstudenter och anställda från andra länder, och det är väldigt mycket Dear sir, osv. Känner mig lite skum när jag inte svarar på samma vis.

Skrivet av Pecken:

Tycker väl att det är trevligt med ett "god dag" i ett inledande mail. Beror väl även på relationen med den man mailar.
Förnamn-komma-meddelande är väl mer rimligt i en pågånde mailtråd? även om det var ett par dagar sen den senast var aktiv.

Artighetsfraserna är det som tar längst tid för mig personligen. Man vill vara trevlig men inte, i brist på bättre ord, fjäskande.

Jag mailar då och då till ett företag i Ukraina och de skriver gärna som att jag är en mycket nära vän. "Dear" eller rentav "My dear", vilket jag tycker är riktigt obehagligt

Nej, överdriven kärvänlighet kan vara jobbigt också eller den amerikanska flåshurtiga attityden som förekommer ibland.

De mejl jag får med förnamn komma är startmejl också. Jag tycker att det låter som en förälder som ska tillrättavisa en. I en fortsättning på mejltrådar tyckte jag att man kan skippa intro-fraser men det varierar ju givetvis med sammanhang.

Skrivet av snajk:

Har kontakt med många nationaliteter i jobbet, dock inte amerikanska, och hälsningsfraser används hela tiden. Kanske inte i en pågående konversation men annars. Japanerna är nog petigast med sina hövligheter, men det kan ha att göra med att de generellt inte är direkt jättebra på engelska. Å andra sidan är det väldigt mycket sånt även i Japan.

Ja, japanerna är roliga, blir mycket "Jörgen-san" och liknande. 😊

Roligast signaturer måste en tyskarna ha där de har med varenda titel de någonsin haft "Prof. Dr. MSc. Stormogul. Hederssuppleant." etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Roligast signaturer måste en tyskarna ha där de har med varenda titel de någonsin haft "Prof. Dr. MSc. Stormogul. Hederssuppleant." etc.

Tidigare i min karriär arbetade jag med tyskar under flera år, och företaget jag arbetade för var väldigt tidigt på att använda mail (på den tiden använde vi UUCP, så tidigt var det). I början kom det en hel uppsats på första raden i ett mail från tyskarna, medans man själv bara orkade skriva "Hi", och de var väldigt noga med vem de kontaktade för att inte gå utanför "the chain of command".

Men efter något år var det som att de kom på att till Sverige kan man skicka ett mail och bara skriva vad man har på hjärtat, och det blir löst ändå! T.o.m. "Herr Doktor X" skickade mail som bara inleddes av ett "Hello", och han svarade på mail även om de inte innehöll den korrekta artighetsfrasen enlig tysk mail-standard.

Det var härliga tider, när man satt i Berlin och drack weizenbier och pratade en blandning av engelska och tyska med servitriserna.

Permalänk
Medlem

Snackar regelbundet med en hel del amerikaner i "företagsmiljö" och har nog aldrig varit med om att de inte påbörjat ett mail med någon form av artighetsfras, även om det bara är "Hi [namn]".

Känns spontant rätt ohövligt att inte lägga någon sekund på att hälsa. Som du säger så låter det nästan lite barskt och tillrättavisande.

Permalänk
Medlem

CC till högre chef för att eskalera något och ibland kanske det inte ens är en eskalering utan de vill bara ha saker gjort snabbare.
Det är skapligt osvenskt och irriterande av amerikaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Tidigare i min karriär arbetade jag med tyskar under flera år, och företaget jag arbetade för var väldigt tidigt på att använda mail (på den tiden använde vi UUCP, så tidigt var det). I början kom det en hel uppsats på första raden i ett mail från tyskarna, medans man själv bara orkade skriva "Hi", och de var väldigt noga med vem de kontaktade för att inte gå utanför "the chain of command".

Men efter något år var det som att de kom på att till Sverige kan man skicka ett mail och bara skriva vad man har på hjärtat, och det blir löst ändå! T.o.m. "Herr Doktor X" skickade mail som bara inleddes av ett "Hello", och han svarade på mail även om de inte innehöll den korrekta artighetsfrasen enlig tysk mail-standard.

Det var härliga tider, när man satt i Berlin och drack weizenbier och pratade en blandning av engelska och tyska med servitriserna.

Ha ha, ja de gillar sina hierarkier. Inte alltid superflexibla heller. Hade en kund på ett svenskt bolag med 500 anställda som köpte ett tyskt bolag med 300 anställda. På det svenska var de typ 3 fasta på IT medan på det tyska var de nästan 20. De hade tex en kille som bara var ansvarig för hårddiskar.

Skrivet av Jonny Myran:

Snackar regelbundet med en hel del amerikaner i "företagsmiljö" och har nog aldrig varit med om att de inte påbörjat ett mail med någon form av artighetsfras, även om det bara är "Hi [namn]".

Känns spontant rätt ohövligt att inte lägga någon sekund på att hälsa. Som du säger så låter det nästan lite barskt och tillrättavisande.

Jo, det känns ju så men jag tror verkligen inte att det är så det är tänkt utan att det ska vara artigt. Dock blev jag otroligt irriterad på ett fåtal svenskar på mitt gamla jobb som anammade detta. Kändes som att de ville leka "corporate executives".

Skrivet av Spiffman:

CC till högre chef för att eskalera något och ibland kanske det inte ens är en eskalering utan de vill bara ha saker gjort snabbare.
Det är skapligt osvenskt och irriterande av amerikaner.

Ja, det är ett otyg. Hade en säljare på mitt gamla jobb som gjorde det hela tiden. Jag visste att min chef hade en mapp för mejl där han var ccad som han nästan aldrig kollade i så jag brukade alltid vänta lite extra med att återkomma till honom. Själv drar jag mig för att göra det och väntar kanske till efter två påminnelser innan jag går vidare med cc.