Billig skärm + kalibrering eller dyr skärm utan kalibrering?

Permalänk
Medlem

Billig skärm + kalibrering eller dyr skärm utan kalibrering?

Användning: Min pappa fritidsfotograferar med en Nikon D330. Min mamma redigerar bilderna med Corel Paintshop Pro och gör sedan fotoalbum med Ifolor. Ifolor rekommenderar att man skickar bilderna i sRGB.

Nuvarande situation: Min mamma använder en gammal IPS-Samsung som jag fixade åt henne när mitt jobb böt till nya skärmar. Problemet är att färgerna på skärmen inte ser ut som färgerna i fotoalbumet.

Jag antar att Ifolor så att säga har "rätt" färger, så skärmen visar helt enkelt fel färger. Hon har försökt kalibrera med "ögonmått" och det har blivit bättre, men inte bra.

Så, vad finns för alternativ? Måste man ha en dyr skärm i stil med Dell Ultrasharp-nånting eller går det lika bra med en billigare IPS som kalibreras? Är en billig+kalibrering bättre än en dyr utan kalibrering? För kalibrering skulle antagligen en X-Rite i1Display Pro införskaffas (kostar väl ca 250-300 €).

4K skulle såklart vara najs, men jag tror att rätt färger är viktigare för henne än hög upplösning.

Vad finns det för alternativ? Klarar man sig på 500 € eller är uppemot 700-1000 € ett måste för att faktist få till en bra lösning trots att hon bara är en "amatör"?

Permalänk
Medlem

Fördelen med ett kalibreringsverktyg är att man kan kompensera oavsett och vet om eventuella avvikelser, en bra skärm har troligen ok kalibrering men du kan ju inte veta säkert.

Är det för egen uppskattning skulle jag välja skärmen, är det mer jobb/mål att det ska bli rätt mm så skulle jag välja verktyg för att veta.

Permalänk
Medlem

Är det viktigt med rätt färger så är det bra skärm+kalibrering som gäller, men jag skulle tro att en billig+kalibrering ger hyfsat bra resultat också.
I många recensioner kan du hitta information om hur bra färgåtergivning en viss modell har såväl före som efter kalibrering, och kalibreringen gör nästan alltid skillnad även för de bättre skärmarna.

För övrigt så är Dell Ultrasharp överlag inte särskilt dyra skärmar, utan de är mer mellanklass. Bra allroundskärmar, i synnerhet för kontorsbruk.
Skall du ha en proffsskärm för fotoredigering så är det snarare något i stil med Eizo Coloredge du vill ha - men de kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är det för egen uppskattning skulle jag välja skärmen, är det mer jobb/mål att det ska bli rätt mm så skulle jag välja verktyg för att veta.

Målet är ett fint fotoalbum. Bilderna behöver alltså inte se "snygga" ut på skärmen, utan i fotoalbumet. Då är väl det viktiga att det blir så "rätt" som möjligt på skärmen?

Skrivet av Erik_T:

Är det viktigt med rätt färger så är det bra skärm+kalibrering som gäller, men jag skulle tro att en billig+kalibrering ger hyfsat bra resultat också.
I många recensioner kan du hitta information om hur bra färgåtergivning en viss modell har såväl före som efter kalibrering, och kalibreringen gör nästan alltid skillnad även för de bättre skärmarna.

För övrigt så är Dell Ultrasharp överlag inte särskilt dyra skärmar, utan de är mer mellanklass. Bra allroundskärmar, i synnerhet för kontorsbruk.
Skall du ha en proffsskärm för fotoredigering så är det snarare något i stil med Eizo Coloredge du vill ha - men de kostar därefter.

Jag har kikat en massa på t.ex. Rtings och där verkar de flesta skärmar få så gott som perfekt poäng i color accuracy efter kalibrering, oberoende av pris och kvalitet.

Kolla t.ex. här: https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/dell-ultrasharp-...

En 4K IPS avsedd för fotoredigering eller liknande vs. en 1080p TN avsedd för endast och enbart gaming. Deras color accuracy efter kalibrering är i princip identisk. Bildkvaliteten är överlag ganska densamma. TN har lite sämre gray uniformity, men black uniformity är ungefär densamma, samma contrast, sRGB 99,3 % för IPS och 97,5 % för TN (större skillnad i Adobe-RGB men i alla fall), lika bra gradient och color bleed etc. Enda riktigt märkbara fördelen för IPS-en är egentligen bara upplösningen och viewing angles, vilket är ganska självklara saker när man jämför IPS med TN.

Självklart blir det en IPS för viewing angles. Poängen med jämförelsen ovan var bara att illustrera de små skillnaderna.

Eizo Coloredge är ju svindyra... >.<

Permalänk
Bildexpert 📺

För att veta om en skärm behöver kalibreras behöver man samma utrustning (och kunskap) som krävs för att kalibrera den i första taget. Så du vet först när du köpt utrustningen och tagit till dig kunskapen om den gamla Samsung-IPS:en duger och kan fås till rätt nivåer. Eller ifall den nya Dell-modellen håller vad de lovar. Fabrikskalibrering betyder ingenting. Standard är att man skickar med papper med mätningar som inte säger något om den faktiskt precisionen i fabrikskalibreringen. Och att det är ungefär lika slumpat som allting annat.

Så med andra ord: med mätutrustningen och kunskapen runt färger vet man hur rätt det är. Köp en halvdyr skärm och allt man kan göra är att hoppas det är rätt.

Rtings utmärker sig genom att presentera mätningar och värden – samt sätta betyg baserat på mätningarna. Men de är inte bra på att förklara sammanhangen och vad det innebär. Då kan man få intrycket av deras tester att en TN-panel är lika bra som en IPS eller till och med bättre. Men det stämmer inte med verkligheten.

En TN-panel kan mäta väldigt bra exakt rakt framifrån men ge helt andra färger i 10 graders vinkel. På ett skrivbord får man gradvis större och större vinklar mot kanter och hörn och då kommer man aldrig veta om det man ser på skärmen beror på fotot man redigerar eller ifall det är skärmen som påverkar.

I teorin kan man får en 24-tums TN-panel att vara färgkorrekt över ytan. Man behöver bara hålla den skärmen två-tre meter framför sig och fixera huvudet i rätt position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att veta om en skärm behöver kalibreras behöver man samma utrustning (och kunskap) som krävs för att kalibrera den i första taget. Så du vet först när du köpt utrustningen och tagit till dig kunskapen om den gamla Samsung-IPS:en duger och kan fås till rätt nivåer. Eller ifall den nya Dell-modellen håller vad de lovar. Fabrikskalibrering betyder ingenting. Standard är att man skickar med papper med mätningar som inte säger något om den faktiskt precisionen i fabrikskalibreringen. Och att det är ungefär lika slumpat som allting annat.

Så med andra ord: med mätutrustningen och kunskapen runt färger vet man hur rätt det är. Köp en halvdyr skärm och allt man kan göra är att hoppas det är rätt.

Rtings utmärker sig genom att presentera mätningar och värden – samt sätta betyg baserat på mätningarna. Men de är inte bra på att förklara sammanhangen och vad det innebär. Då kan man få intrycket av deras tester att en TN-panel är lika bra som en IPS eller till och med bättre. Men det stämmer inte med verkligheten.

En TN-panel kan mäta väldigt bra exakt rakt framifrån men ge helt andra färger i 10 graders vinkel. På ett skrivbord får man gradvis större och större vinklar mot kanter och hörn och då kommer man aldrig veta om det man ser på skärmen beror på fotot man redigerar eller ifall det är skärmen som påverkar.

I teorin kan man får en 24-tums TN-panel att vara färgkorrekt över ytan. Man behöver bara hålla den skärmen två-tre meter framför sig och fixera huvudet i rätt position.

Så fabrikskalibrering är lika värdelöst som att det står "1 ms response time" på förpackningen? Jo, en TN-panel har ju usla betraktningsvinklar och därför skippas de ju för allt färgkritiskt jobb.

Men är då alltså den bästa lösningen (ur ett kostnadsperspektiv i alla fall) att jag köper en X-Rite i1Display Pro, sätter mig in i färgkalibreringens värld och kollar om jag kan få den nuvarande skärmen att visa tillräckligt rätt färger? Om inte, så får vi införskaffa en ny, men då är det alltså inte heller någon idé att satsa på en dyr skärm (om den inte har andra egenskaper som hon är ute efter såklart). Ja, och sedan kalibrera den nya och hoppas på att den ger bättre resultat än den gamla.

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig använt den här sidan tidigare men som jag har förstått det kan man hyra en "X-Rite i1Display Pro" en eller flera dagar för en billig peng.

https://www.hygglo.se/search/%20X-Rite%20i1%20Display%20Pro%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Så fabrikskalibrering är lika värdelöst som att det står "1 ms response time" på förpackningen?

Ungefär. I ingendera fallet är det helt värdelöst dock, utan i bägge fallen är det en indikation på att tillverkaren har lagt åtminstone lite tid och resurser på att få bra färgåtergivning/responstid, även om man inte kan veta exakt hur bra de har lyckats utan att mäta själv.

Så en fabrikskalibrerad skärm har vanligtvis bättre färgåtergivning "out of the box" än en skärm som inte är fabrikskalibrerad.
Men är det viktigt med korrekta färger kan du inte lita blint på att fabrikskalibreringen är tillräckligt bra, utan då måste du kalibrera själv.