Veckans fråga: Vilken processortillverkare föredrar du i bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Kompletts Intelutvecklade "Khameleon P9" serie har varit ytterst svårslagna som bärbara "allround" prestanda maskiner. Stabila, bra batteritid och mera bärbar jämfört med släpbar, sist men inte minst prisvärda. Ett mysterium att inte den fått ännu större uppmärksamhet. Har sålts av diverse andra värlen över i olika namn exempelvis via tyska XMG. Vad ska man säga, Intel är ett beprövat stabilt koncept för bärbara inklusive Thunderbolt.

Men skulle jag köpa nu är det ändå något AMD utrustat jag skulle leta efter men en hel del har att göra med vilken deal man får.

Permalänk
Medlem

Jag är också tillhängare av stationära datorer pga. kraften då jag använder dom mest till 3D modellering och rendering, så om jag var tvungen att ha en bärbar dator så ville min bärbara "drömdator" idag ha:

- Helt ny AMD Threadripper. (Epyc follow up) med minst 16 kärnor
- Nvidia 3xxx serie processor. (minst 16 GB Vram)
- 128 Gb ram.
- 4 TB NVMe.
- OLED skärm.
- Tagentbord med numerisk tagentbord. (hatar dessa gaminglaptops som är 10key less)
- Välutrustad med minst 2x USB3, och minst 4 USB 3.x.
- Gediget batteri.
- 19" skärm.

Ja min laptop får gärna vara ett monster i storlek med dessa specs.

Permalänk
Inaktiv

Jag har 5800h i min men vill gärna se Intel komma med något bra när jag byter nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Är just i processen att byta ut min bärbara gaming laptop.

Mina krav var.

Processor: Ryzen 5000 serien.
Grafikkort: RTX 3080 med 150w.
Skärm: 1440p minst dock ej 4K.

Och kan inte säga att det fanns mycket att välja bland...

Väntar på G15 moon light edition men verkar inte komma i skandinavien, den gråa känns inge vidare. Jag skulle plocka en RTX 3070 över en 3080 dock då du aldrig når den fulla potentialen med en 3080 på 150w i en bärbar, du får nästan samma prestanda med en 3070 på 150w pga värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I frågeställningen, om man läser djupare, ligger mycket tyngd på gaming. Det är jag inte (särskilt) intresserad av till en bärbar.

Vad jag vill ha, men aldrig hittat, i en bärbar dator är kombinationen:

  • Habil mellanklass APU. Typ Ryzen 5 eller Core i5.

  • Dual channel RAM, 16 GB

  • SSD, 480GB - 1TB

  • Tangentbord med numerisk knappsats.

  • 15,4" - 17" skärm.

  • Inget separat grafikkort.

  • Prislapp < 8000 kr.

  • Rymligt chassie med gott om plats för kylning och externa portar.

Det har hittills varit svårt nog att hitta datorer med vettig APU som kommer utan separat grafikkort. Ställer man dessutom kravet på dual channel RAM blir det omöjligt, och priset skjuter i höjden när man blir tvungen att betala för oönskade funktioner. För att hålla budget måste man avstå flera krav.

Dessa verkar ju fylla samtliga punkter förutom rymlighet vilket kan ha viss effekt på TDP men det går ju att justera med RyzenAdj.. Portar är ju dock lite svårare att få dit, vad saknar du på dessa?
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5535246,5738814,5738...
Taget från en enkel filtrering på prisjakt, vilket sannolikt missar en del modeller pga att egenskaper saknas i databasen:
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?1124=Radeon...

Gällande frågan så svarade jag Apple för bärbar pga M1, ser gärna konkurrens från AMD i framtiden men sitter själv på en MBP15 -15 och det är en trevlig upplevelse för vardagsanvändning / kvällssurf när en inte riktigt har ro att sätta sig vid gamingriggen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Xeon med ecc minnen thunderbolt extern skärm mus tagentbord å ett hyfsat grafikkort tungt stort å servicevänligt med utbyggbarhet./utbytbarhet. Inbyggd bildskärm bara som en extra skärm vid programmering
utan åvanstående så funkar det lika bra med en raspberry pi eller annat skräp, dock ointressant om det är amd eller intel det roligaste vore om via kom med nåt vettigt eller om det fanns nåt vettigt på armsidan som inte känns som en telefon snälla säg inte apple har en redan

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Svårt att säga.
Frågan är ju "Vilken processortillverkare ser du helst i din nästa bärbara dator?" och skulle vilja svara Apple, men finns ju bara med deras eget OS, så det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Svårt att säga.
Frågan är ju "Vilken processortillverkare ser du helst i din nästa bärbara dator?" och skulle vilja svara Apple, men finns ju bara med deras eget OS, så det kommer inte hända.

Linux går iofs fint att boota från USB och även Windows 10 ARM64 är snabbast på MacBook.

Vi är nog däremot många som hoppas på Boot Camp, så att man inte behöver mjukvara som är dyrare än OS:et i sig.

[rant start]
Största hindret för att gå över till Windows 10 ARM64 eller GNU/Linux för ARM64 är utbudet av program anpassade för just ARM64.

Att köpa en ARM64-laptop för att enbart köra x86-applikationer känns bara dumt.

Sedan skriker många sig hesa över hur bra Linux och FOSS är, men troligtvis har de aldrig försökt köra de tyngre programmen på annat än x86.

Först när program som DaVinci Resolve finns för Windows 10 ARM64 så tar jag Microsoft satsning på allvar.

GNU/Linux för ARM64 verkar ha ännu längre väg att vandra om man är ute efter mer än en turboladdad Raspberry Pi.
[/rant end]

Så själv kommer jag också ha kvar min gamla lite slöare x86-baserade Dell XPS 13 för Windows 10 och GNU/Linux.

Visst är Windows 10 ARM64 betydligt snabbare på min MacBook än Windows 10 på min Dell XPS, men ibland vill jag köra andra program än Edge, Paint, Notepad och Geekbench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Dessa verkar ju fylla samtliga punkter... vad saknar du på dessa?

* Utan att kolla noga med respektive tillverkare framgår inte särskilt tydligt om minnet körs som single eller dual channel.
* Konstaterar också att det är nya modeller som inte fanns då jag kollade senast.
* Prislappen, för de som finns i lager, är också verkligen på gränsen till vad jag vill betala. (Särskilt om man begränsar sig till de återförsäljare jag litar på.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(Särskilt om man begränsar sig till de återförsäljare jag litar på.)

Har du kollat något på Clevo och liknande?

https://clevo-computer.com/en/

Dvs där du själv kan välja vad du vill ha i dator på liknande sätt som vid köp av en stationär. Var själv på väg att köpa en sådan efter att ha returnerat en Asus ROG laptop.

Känns som bästa valet om man söker en portabel arbetsstation. Speciellt då många större märken som Dell, Lenovo, HP och Asus gör väldigt udda hårdvaruval (som exempelvis single channel minnen och undermåliga wifi-kretsar). Min Dell XPS 13 är ett utmärkt exempel på hur fel det kan gå.

Ang. prislappen, så ligger många av Clevos modeller på ca €799:
https://clevo-computer.com/en/laptops-configurator/purpose/bu...

"Alla" har även numpad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Har du kollat något på Clevo och liknande?

https://clevo-computer.com/en/

Dvs där du själv kan välja vad du vill ha i dator på liknande sätt som vid köp av en stationär. Var själv på väg att köpa en sådan efter att ha returnerat en Asus ROG laptop.

Känns som bästa valet om man söker en portabel arbetsstation. Speciellt då många större märken som Dell, Lenovo, HP och Asus gör väldigt udda hårdvaruval (som exempelvis single channel minnen och undermåliga wifi-kretsar).

Många kedjors "egna" modeller är väl bara Clevo med egen branding? CDON hade tidigare exempelvis Clevo som jag har för mig de kallade Thor eller något liknande, och jag tror Kompletts Khameleon också är Clevo-modeller. Men visst, ska man konfigurera själv så bör man nog gå "direkt på källan", Genchi Genbutsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Utan att kolla noga med respektive tillverkare framgår inte särskilt tydligt om minnet körs som single eller dual channel.
* Konstaterar också att det är nya modeller som inte fanns då jag kollade senast.
* Prislappen, för de som finns i lager, är också verkligen på gränsen till vad jag vill betala. (Särskilt om man begränsar sig till de återförsäljare jag litar på.)

* Jo så är det ju förstås men det känns lite allmänt så när en letar budget-laptop att det är lätt att gå på en mina gällande dual-channels vara eller icke vara och det är ju förstås trist.

* Ja, tillgängligheten på Ryzen för laptop brukar komma igång som tidigast på våren trots lansering i mitten av Januari, tycker det har gått lite bättre i år än tidigare år dock...

* Priset, ja ska en ha nytt så är det ju där priset ligger är ju dock även några 4xxx-modeller med men ett steg upp R7 vs R5.
Det är dock bra mycket mer burk än för bara 1-2 år sen för pengarna och de utan dGPU brukar ofta säljas med fina rabatter emellanåt, så om en är intresserad på riktigt så är det alltid lämpligt att lägga en bevakning. Vet inte om det är modellerna med diverse olika för mig okända butiker eller proshop / komplett som vissa verkar ha aversion emot som du motsäger dig. De senare ser jag ändå som reko även om proshop kanske inte är utsatta för exakt samma skattesatser som svenska åf, har dålig koll på den biten. Har oavsett goda erfarenheter från båda sen tidigare.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com