Val av fiberleverantör (Gästabudstaden stadsnät)

Permalänk
Medlem

Val av fiberleverantör (Gästabudstaden stadsnät)

Hej!

Flyttar i sommar till villa i Nyköpingsområdet och får då fiber via Gästabudstaden stadsnät. Står nu i valet av fiberleverantör och har fastnat lite efter att ha läst här på forumet. Här är de alternativt som jag har att välja mellan, samt så har jag tagit ut en lista med de som känns mest relevanta samt pris per månad.

• A3

• Bahnhof

• Boxer

• Bredband2

• Com hem

• Forss Webservice

• Ownit

• Sappa

• Svea Internet

• Telenor

• Telia

• Viasat

Relevanta ink pris:

• Bredband2 250/250 296kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bredband2 500/500 347kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bredband2 1000/1000 415kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bahnhof 250/250 359kr/mån

• Bahnhof 500/500 419kr/mån

• Bahnhof 1000/1000 499kr/mån

• Ownit 500/500 479kr/mån

• Telia 250/250 379kr/mån (12 mån bindning)

• Telia 500/500 379kr/mån (12 mån bindning)

Är det någon som kan rekommendera något av dessa företag mot de priser som visas? Eller kan rekommendera något av de andra företagen som jag ej tagit fram priset för?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Bahnhof 250/250 359kr/mån
Bahnhof 500/500 419kr/mån
Bahnhof 1000/1000 499kr/mån

Samtliga från Bahnhof var prisvärda enligt mig. Välj det som passar dig bäst hastighetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Hej!

Flyttar i sommar till villa i Nyköpingsområdet och får då fiber via Gästabudstaden stadsnät. Står nu i valet av fiberleverantör och har fastnat lite efter att ha läst här på forumet. Här är de alternativt som jag har att välja mellan, samt så har jag tagit ut en lista med de som känns mest relevanta samt pris per månad.

• A3

• Bahnhof

• Boxer

• Bredband2

• Com hem

• Forss Webservice

• Ownit

• Sappa

• Svea Internet

• Telenor

• Telia

• Viasat

Relevanta ink pris:

• Bredband2 250/250 296kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bredband2 500/500 347kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bredband2 1000/1000 415kr/mån (12 mån rabatterat utan bindningstid)

• Bahnhof 250/250 359kr/mån

• Bahnhof 500/500 419kr/mån

• Bahnhof 1000/1000 499kr/mån

• Ownit 500/500 479kr/mån

• Telia 250/250 379kr/mån (12 mån bindning)

• Telia 500/500 379kr/mån (12 mån bindning)

Är det någon som kan rekommendera något av dessa företag mot de priser som visas? Eller kan rekommendera något av de andra företagen som jag ej tagit fram priset för?

Tack på förhand

Är priset efter rabatterad tid eller före? Ifall det är efter är Bredband2 250/250 och Bahnhoff 250/250 väldigt bra prissatt. Undvik Telia, har dem själv just nu innan vi får tillgång till stadsnätet där jag bor, bara massa strul, höjer pris, ingen fungerande feedback, allt går genom kundtjänst som inte har öppet 7 dar i veckan... Aka ingen felanmälan om ditt internet går ner en helg.

Permalänk
Sötast

Min helhjärtade rekommendation är Ownit.
Hade alltid bra hastigheter, sällan störningar och de fåtal gånger jag behövde kontakta supporten så svarade de på under 3 minuter (4/5 ggr så svarade de på mindre än 1 minut)

MEN

Du har stadsnät och du behöver internet och sålänge du inte har några superkritiska skäl så skulle jag rekommendera att du hoppar mellan leverantörerna.

Börja med B2 för 296/mån och om 12 månader så signar du dig på nästa rabatterade erbjudande på en annan operatör

Udvik de största operatörerna som Telia/Telenor, eller förvänta dig en kötid på 30-60 minuter för ett supportsamtal till en oftast tekniskt otränad supportpersonal som endast finns där för att ta emot en stor mängd ärende, inte lösa problem i första kontakt.

Permalänk
Medlem

Bahnhof varje dag i veckan om du inte kör Telia på telefon och vill ha bra tv, då är Telia väldigt bra. Dom har bra paket.
Och börja med den minsta hastigheten, räcker det inte så kan du ju alltid öka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Är priset efter rabatterad tid eller före? Ifall det är efter är Bredband2 250/250 och Bahnhoff 250/250 väldigt bra prissatt. Undvik Telia, har dem själv just nu innan vi får tillgång till stadsnätet där jag bor, bara massa strul, höjer pris, ingen fungerande feedback, allt går genom kundtjänst som inte har öppet 7 dar i veckan... Aka ingen felanmälan om ditt internet går ner en helg.

Priset är under de 12 första månaderna, har varit i kontakt med deras kundtjänst som bekräftat att det inte är någon bindningstid efter första året.

Skrivet av Allexz:

Min helhjärtade rekommendation är Ownit.
Hade alltid bra hastigheter, sällan störningar och de fåtal gånger jag behövde kontakta supporten så svarade de på under 3 minuter (4/5 ggr så svarade de på mindre än 1 minut)

MEN

Du har stadsnät och du behöver internet och sålänge du inte har några superkritiska skäl så skulle jag rekommendera att du hoppar mellan leverantörerna.

Börja med B2 för 296/mån och om 12 månader så signar du dig på nästa rabatterade erbjudande på en annan operatör

Udvik de största operatörerna som Telia/Telenor, eller förvänta dig en kötid på 30-60 minuter för ett supportsamtal till en oftast tekniskt otränad supportpersonal som endast finns där för att ta emot en stor mängd ärende, inte lösa problem i första kontakt.

Den enda kritiska är att jag jobbar hemifrån varje dag och då behöver internet. Har Comhem (COAX) idag och svarstiderna (och kunskapsnivån) på deras kundtjänst är under all kritik. För att inte tala om hur instabilt deras nät är.

Skrivet av reverend benny:

Bahnhof varje dag i veckan om du inte kör Telia på telefon och vill ha bra tv, då är Telia väldigt bra. Dom har bra paket.
Och börja med den minsta hastigheten, räcker det inte så kan du ju alltid öka på.

Kör inte Telia på telefon och TV är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Priset är under de 12 första månaderna, har varit i kontakt med deras kundtjänst som bekräftat att det inte är någon bindningstid efter första året.

Den enda kritiska är att jag jobbar hemifrån varje dag och då behöver internet. Har Comhem (COAX) idag och svarstiderna (och kunskapsnivån) på deras kundtjänst är under all kritik. För att inte tala om hur instabilt deras nät är.

Kör inte Telia på telefon och TV är inte aktuellt.

Comhem har ingen bra kundtjänst, likaså har inte Telia det heller. Ownit/Bahnhof och Bredband2 är dem bättre alternativen, med Ownit/bahnhof i särklass bäst betyg.

Permalänk
Medlem

Jag har Gästabudsstadens stadsnät och har Bahnhof och det fungerar klockrent för mig.

Internet kör jag över en Edgerouter X och det fungerar som den ska. Jag är däremot inte imponerad över Bahnhofs Tilgin router som jag måste ha för IP telefoni för den låser sig då och då. Men eftersom jag bara använder IP telefonin son backup till mobilen så spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

OT, men hur kan man välja att kalla det "Gästabudsstaden"? Det skulle vara som om nåt motsvarande i Stockholm skulle kalla sig för "Blodbadsstaden"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har Gästabudsstadens stadsnät och har Bahnhof och det fungerar klockrent för mig.

Internet kör jag över en Edgerouter X och det fungerar som den ska. Jag är däremot inte imponerad över Bahnhofs Tilgin router som jag måste ha för IP telefoni för den låser sig då och då. Men eftersom jag bara använder IP telefonin son backup till mobilen så spelar det inte så stor roll.

Tack för svaret! Jag har precis införskaffat en UniFi Dream Machine och hoppas denna ska fungera bra med stadsnätet + vald leverantör!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört BB2 med tanke på prisskillnaden. Strular något är du ändå i regel överlämnad till Gästabudsstadens tekniker oavsett val av ISP.