Cerebras avtäcker världens största krets – 56 gånger större än Nvidias gigant A100

Permalänk
Cylon

Cerebras avtäcker världens största krets – 56 gånger större än Nvidias gigant A100

Med 2,6 biljoner transistorer och ett mått på 46 225 mm² är Cerebras Wafer Scale Engine 2 världens i särklass största krets.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Master of Overkill

Bästa är pris "Ja"

Permalänk
Medlem

Undra vilken hashrate man skulle kunna uppnå på en sådan.

Permalänk
Medlem

Är detta "silikonsnus"?(längst upp åt vänster:)

Permalänk
Medlem

Det är där alla kiselplattorna är. Köp och sälj på spotten!

Permalänk
Hjälpsam

LOL!

Häftig mastodont, hade varit spännande att se hur många MFLOP man kan kräma ur ett sådant chip. Samt cacha hela OS ondie låter som framtiden =D

Permalänk
Medlem

But can it run Crysis Remastered som är singeltråd-bottle-necked?

Permalänk
Medlem

Som hittat, beställde fem. #FOMO

Permalänk
Medlem

frågan är om vi börjar närma oss gränsen för simulering av en mänsklig hjärna i realtid med sådana kretsar?

Permalänk
Medlem

Tyckt att Nvidia A100 varit dyrt och overkill för WoW men nu när jag ser denna värsting så kanske man ska sluta vara snål och slå till på ett DGX-system (:

Permalänk
Hedersmedlem

40 GB SRAM!! AMD kan ju gå och gömma sig med sin "Game Cache" på sina futtiga c:a 0.07 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Undra vilken hashrate man skulle kunna uppnå på en sådan.

Så himla tjatig kommentar Det bästa hade väl varit om kryptovalutaorganisationerna inte betalat för mining, då hade alla varit helt ointresserade av hashrates. Det hade ju varit mycket enklare att skapa en valuta som inte behöver slösa sådan GPU kraft.

Sen är ordet mining så himla dumt, visst du minar åt dig själv då du får pengar för det. Men kryptovalutorna behöver givetvis GPU kraft för att hålla sig rullande, men mining är så missvisande.

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av Fluf:

LOL!
https://i.imgur.com/UqyqblX.png

Häftig mastodont, hade varit spännande att se hur många MFLOP man kan kräma ur ett sådant chip. Samt cacha hela OS ondie låter som framtiden =D

Ja, den kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Intel och AMD borde skicka ut sådana här CPU-plattor till återförsäljare. Bara promenera ner till Inet beställa ett visst antal kärnor och sen kapar de till den storleken man vill ha och tar betalt per mm².

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en ny dator til TV:n men mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.

Då får det bli en Raspberry Pi...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Ja, den kostar pengar.

Jo, långt över den arm och njure jag brukar kalkylera med när det gäller villhöver hårdvara, sådana värden kan bara beräknas i /pengar/

Permalänk
Medlem

Hockeypuck ju..
"Bara" svenskar som vet vad en snusdosa är...

Permalänk
Medlem

aggregerad?
Vad sägs om total/sammanlagd istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

But can it run Crysis Remastered som är singeltråd-bottle-necked?

Damn, någon hann före

Permalänk
Medlem

först skall allt vara så smått nu ska allt vara så stort :]

Permalänk
Medlem

Är det den här teknologin Webhallens grafikkort bygger på (för er som kommer ihåg det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jo, långt över den arm och njure jag brukar kalkylera med när det gäller villhöver hårdvara, sådana värden kan bara beräknas i /pengar/

Du kan nog få 0.5-1.5 miljoner för en njure, så kanske man klarar sig på att sälja en. Finns ingen direkt marknad för armar, endast ARM-ar.

Edit: 2m USD+ ... ajajaj

Permalänk
Medlem

Silikonsnus? Det är en hockeypuck som någon redan påpekat med NHL-laget LA Kings. Gummitrissa är det enda jag hört som slang. Silicon är ju kisel och inte silikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Intel och AMD borde skicka ut sådana här CPU-plattor till återförsäljare. Bara promenera ner till Inet beställa ett visst antal kärnor och sen kapar de till den storleken man vill ha och tar betalt per mm².

Haha, köpa processor på löpmeter Men var det inte AMD som "limmade" ihop sina CPU:er enligt några blå konkurrenter? De kan ju sälja på lösvikt i så fall vetja!

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja se prestanda/watt på en såndär!

Men det kanske mest handlar om ganska specialskriven mjukvara så svårt att jämföra rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Skulle behöva en ny dator til TV:n men mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.

Då får det bli en Raspberry Pi...

Nej, nu när vi har så många såhär stora kretsar, så vi vet vad de brukar behöva för effekter, kan man ju tycka att man borde börja säkra upp så att man klarar behoven som standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

frågan är om vi börjar närma oss gränsen för simulering av en mänsklig hjärna i realtid med sådana kretsar?

Inte i närheten från vad jag hört. Tror det krävdes bland de kraftigaste datorerna bara för att simulera enkla insekters hjärnor.

Permalänk
Medlem

Frågan är nu, klarar den Quake 2 RT?

Men helt ärligt.. detta är vackert för forskning!

Permalänk
Medlem

Man vill ju se den monterad inkl en rejäl tornkylare

Permalänk
Medlem

Nervöst att posera med den kretsen på bild?
Värde per vikt relation OSV 🙂