Betala i utlandet, SEK eller utländsk valuta?

Permalänk
Medlem

Betala i utlandet, SEK eller utländsk valuta?

Ibland när man är utomlands eller handlar från butiker som inte är i Sverige får man möjligheten att välja vilken valuta man vill betala i. Så om jag betalar i SEK så innebär det att det blir butiken/bankens växlingskurs som gäller. Om jag betalar i utländsk valuta, t ex Euro, så är det min egen banks växlingskurs som gäller.

Vilken är egentligen billigast?

Permalänk
Medlem

Har lärt mig att alltid välja lokal valuta, för att som du säger slippa extra kostnader och få den bästa kursen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju företag som erbjuder kort utan avgift, så det är mer eller mindre en rak växlingskurs.
Personligen använder jag P.F.C. Det är inte ett fantastiskt kort, men det är trevligt när man reser runt i Europa.
Man betalar då alltså i lokal valuta, och de sköter växlingen utan kostnad.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem

I regel är det bättre att betala i lokal valuta men det kan variera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Baxtex:

Ibland när man är utomlands eller handlar från butiker som inte är i Sverige får man möjligheten att välja vilken valuta man vill betala i. Så om jag betalar i SEK så innebär det att det blir butiken/bankens växlingskurs som gäller. Om jag betalar i utländsk valuta, t ex Euro, så är det min egen banks växlingskurs som gäller.

Vilken är egentligen billigast?

Det kan variera, men det är generellt ett säkrare kort att välja att din bank sköter valutaväxlingen. Det är kanske inte billigast varje gång, men du undviker de värsta fifflarna som skor sig på turister eller har helt bananas avgifter på växelkurserna.

Jag väljer allt som oftast att handla i den lokala valutan där jag handlar (oavsett om det är fysiskt eller på nätet), och sen använder jag ett specifikt svenskt kort för att hantera valutakursen där jag vet att jag slipper extra avgifter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ibland när man är utomlands eller handlar från butiker som inte är i Sverige får man möjligheten att välja vilken valuta man vill betala i. Så om jag betalar i SEK så innebär det att det blir butiken/bankens växlingskurs som gäller. Om jag betalar i utländsk valuta, t ex Euro, så är det min egen banks växlingskurs som gäller.

Vilken är egentligen billigast?

I princip alltid så är det bäst o betala i lokal valuta o låta banken sköta växlingen. Det gör jag alltid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

I princip alltid så är det bäst o betala i lokal valuta o låta banken sköta växlingen. Det gör jag alltid

Jag håller med. Jag tror inte att jag har sett en bättre växlingskurs i uttagsautomater än vad banken erbjuder om man köper i lokal valuta. Och det blir mindre att hålla reda på

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Alla "erbjudande" skall man alltid vara försiktig med. Brukar skrämmas med att det är tryggt att veta vad man betalar men de glömmer nämna att de ofta har ett påslag på 5%+ jämfört med 1.5-2% hos storbankerna och 0% hos nischbankerna.

Permalänk
Medlem

Tack, då ska jag försöka ha som tumregel att alltid ta den lokala valutan!

Permalänk
Medlem

Och ska du ta ut pengar, gå inte till bankomaterna mitt på gatan, utan försök hitta en bank istället. De tar ofta en avgift för att låta din bank sköta växlingen.