Sony ansöker om patent på AI som kan spela spel åt dig

Permalänk
Melding Plague

Sony ansöker om patent på AI som kan spela spel åt dig

Spelassistenten ska med hjälp av artificiell intelligens lära sig användarens mekanik och strategier för att efterlikna spelaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer det ett API som kan ta över för lite farming också?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En helt naturlig utveckling med tanke på hur dagens spel ändå är där allting antingen är upplåst från början eller låst bakom mikrotransaktioner. Passar dagens curlade barn/ungdomar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag erbjuder just nu en speltjänst, allt du gör är att betala in 299kr i månaden, uppsägningstid 24 mån och varje månad får du ett mail som säger att jag spelat ett spel åt dig och varit jätte duktig.
För 499 får man premium där man får en screenshot med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Tanken är kittlande på nå sätt.
Och det påminner om pay to win.

Alltså när spelen innehåller delar som användaren inte vill spela så kan man låta datorn spela igenom de delarna åt en. Eller då att man köper sig förbi hindren ;).

Följdfrågan blir ju då om man inte bara kan göra spelen så pass roliga att man faktiskt vill spela dem?
Alltså är harvesting för repetetivt i stardew valley - ja då är spelmekaniken för trist.
Är det trist att grinda gear i WoW - ja då saknas det något i upplägget som gör det kul nog att spela.

Jag tänker att man löser problemet lite på fel sätt om man låter konsolen eller datorn spela åt en. De prylarna har ju ingen egen behållning av att spela. Och är användaren också uttråkad så är det ett... märkligt sätt att spela på. Eller?

Ja eller så tänker jag för inboxat. Kanske går att tillämpa på helt andra sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Konsolpleb 🕹

I vissa spel där man typ måste farma material eller andra helt mind numbing grejer så hade jag nog kunnat tänka mig att använda det.

Men har svårt att se att jag skulle vilja slå på det och sitta och titta.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ja första tanken är just om dagens ungdomar och barn som hellre tittar på när andra spelar än att själva behöva styra(tänka)...

Men kan även tänka mig att det hjälper personer med diverse handikapp, att inte behöva styra allt själv utan bara gör en del. T ex röra karaktären så hjälper AI med att sikta/skjuta eller tvärtom. Även om just detta nog inte vart tänkt baserat på artikeln så känns det mycket möjligt att få igång. Tänker ifall man kan dela med sig av olika profiler där man lärt upp AI:n för dessa specifika moment.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Flummigt koncept att patentera artificiell intelligens ändå.
Rent hypotetiskt, när det når den grad att man inte kan skilja på intelligens och artificiell intelligens längre, kan man då patentera det? 🤔
"Vi har patent på att vara såhär smart!" 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Eller så ska dom anmäla aimbots för patentintrång?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det vore ju sjukt praktiskt om man mitt i en online-match av valfritt slag blir hysteriskt kissnödig Nöden har ingen lag säger man ju, men då kanske man slipper svika sitt eget lag!

Spontant känns det annars som ett kanske begränsat användningsområde, har spel så långdragna segment att man hellre kör autopilot än spelar dem är spelmekaniken i grunden troligen inte tillräckligt bra/givande.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan förstå att vissa kommer använda den . Jag började om Diablo 2 för ett litet tag sen för att få ihop gear och runor håller jag på och farma the pit . Alla orkar inte köra the pit tusentals gånger .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kunde väl vara praktiskt för enklare, tråkiga saker som rena transporter eller liknande. Då kan man passa på att sträcka på benen och starta en tvättmaskin medans bilen tuffar på i sakta gemak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså jag kan förstå att vissa kommer använda den . Jag började om Diablo 2 för ett litet tag sen för att få ihop gear och runor håller jag på och farma the pit . Alla orkar inte köra the pit tusentals gånger .

Jag tänker att det kanske bara är lättare att skaffa en trainer då och ta fram de items man önskar ha direkt.
Alltså om resan inte är grejen utan man bara är intresserad av målet så finns det mer effektiva vägar till det målet än att låta en bot farma. Det kan ju ta tusentals timmar som man ändå inte har nån glädje av. Skaffa grejerna direkt så slipper man vänta också.

Och då är väl tanken att - ja det suger väl lite av lusten ur spelet att bara få de grejer man önskar ha.
Men skulle inte en farmande bot innebära samma sak egentligen?

Det gäller såklart specifikt för diablo 2 där det är lätt att både botta och trolla fram items.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså jag kan förstå att vissa kommer använda den . Jag började om Diablo 2 för ett litet tag sen för att få ihop gear och runor håller jag på och farma the pit . Alla orkar inte köra the pit tusentals gånger .

Alltså vilket föremål som helst i D2 kan köpas för under $1 på typ d2fast.com eller vad som helst. Som jag ser det finns själva värdet i att man hittar det själv. Vill man inte göra det själv så finns det ingen poäng, om du frågar mig. Det är halvskoj att "hitta" föremål med sin bot, men tröttnar på det efter 10 min. Självhittade grejer däremot, det är guld. Mina 50c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det vore ju sjukt praktiskt om man mitt i en online-match av valfritt slag blir hysteriskt kissnödig Nöden har ingen lag säger man ju, men då kanske man slipper svika sitt eget lag!

Spontant känns det annars som ett kanske begränsat användningsområde, har spel så långdragna segment att man hellre kör autopilot än spelar dem är spelmekaniken i grunden troligen inte tillräckligt bra/givande.

Visst, sedan när du kommer tillbaka så har du blivit VAC bannad då det där säkert kommer att klassas som fusk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Finns inget scenario i multiplayerspel där en bot, AI eller inte, är en bra sak.
Tråkigt att farma? ja alla tänker samma sak och om bottar gör det så blir inflationen enorm.

Om AI skall användas till nånting så är det för att stoppa bottar.

Permalänk
Medlem

Skönt. Är rätt less på att spela mina spel själv, så det känns fint att AI:n kan spela åt mig så att det i alla fall blir spelat. Man vill ju inte ha slösat pengar på att köpa ett spel som inte blir genomspelat, liksom.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Kunde väl vara praktiskt för enklare, tråkiga saker som rena transporter eller liknande. Då kan man passa på att sträcka på benen och starta en tvättmaskin medans bilen tuffar på i sakta gemak.

Desert Bus

Citat:

Considered by Penn to be the "best part" of the collection, Desert Bus is a simulation trick minigame and a featured part of Electronic Gaming Monthly's preview. The objective of the game is to drive a bus from Tucson, Arizona, to Las Vegas, Nevada, in real time at a maximum speed of 45 mph (72 km/h). The feat requires eight hours of continuous play to complete.

Citat:

The bus contains no passengers, there is little scenery aside from an occasional rock or bus stop sign, and there is no traffic. The road between Tucson and Las Vegas is completely straight. The bus veers to the right slightly, and thus requires the player's constant attention. If the bus veers off the road it will stall and be towed back to Tucson, also in real time. If the player makes it to Las Vegas, one point is scored. The player has the option to make the return trip to Tucson for another point, a decision which must be made in a few seconds or the game ends. Players may continue to make trips and score points as long as their endurance lasts. Although the landscape never changes, an insect splats on the windshield about five hours through the first trip, and on the return trip the light fades, with differences at dusk, and later a pitch black road where the player is guided only with headlights.

Citat:

The game cannot be paused.

Permalänk
Medlem

Utan att läst något alls om nyheten i sig, så ser jag egentligen bara ett eller ett fåtal scenarios där detta är acceptabelt.

Jag råkar ibland ut för att någon i teamet lämnar mitt i av olika anledningar när jag kör MOBA eller liknande spel. För att kunna fortsätta matchen, så hade det varit bra med en AI som spelar likt den person som lämnat.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju bara köra PC istället och använda de fusk som redan finns

Permalänk

Personligen så gillar jag iden. Jag hade själv använt det ytterst sällan eller aldrig, kanske för någon farming här och där men jag ser detta mer som ett verktyg för exemeplvis handikappade människor som fortfarande vill uppleva känslan av att spela ett spel och låsa upp achievements själv utan att kolla på youtube.

Jag tror det hade varit hundra gånger roligare att se en AI spela spelet live och ändå kunna styra det själv om det behövs än att kolla på en youtube playthrough av ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag började om Diablo 2 för ett litet tag sen för att få ihop gear och runor håller jag på och farma the pit . Alla orkar inte köra the pit tusentals gånger .

Diablo II har fullt fungerande save game editor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ja första tanken är just om dagens ungdomar och barn som hellre tittar på när andra spelar än att själva behöva styra(tänka)...

Vill bara säga att det här är inte alls samma sak som att titta på en stream/youtubevideo? Nog ingen som kollar på videos där man själv spelar. Jag kollar på streams/videos för den jag tittar på är bättre än mig och jag vill lära mig, samt att personen har en bra/underhållande personlighet.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Som vanligt ligger NVIDIA flera år före:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

I vissa spel där man typ måste farma material eller andra helt mind numbing grejer så hade jag nog kunnat tänka mig att använda det.

Men har svårt att se att jag skulle vilja slå på det och sitta och titta.

Många sitter ju och tittar på när folk streamar när de spelar så skillnaden är väl egentligen inte så stor I detta fall får DU iallafall ut något av det då det farmar åt dig i spelet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre med en AI som går och jobbar åt en, så kan man själv sitta hemma och spela?

Halva nöjet med att se någon annan spela är ju den personens reaktioner, en AI kan inte ens komma nära det.

Visst kan det väl vara bra med bottar som utfyllnad när spelare bara lämnar spelet, är man bara 4 personer som spelar CS OFFLINE, så kan det ju vara kul att fylla ut med lite bottar, extra kul om dessa bottar spelar på ett vis som allt mer liknar riktiga spelare.

Att ha bottar som uppger sig vara riktiga människor är dock förkastligt på samtliga plan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja trodde folk skulle oroa sig över att SONY söker patent på nån slags A.I!
Att de kan hindra andra utvecklare från att göra liknande saker o därmed hindra en slags utveckling.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Sket i rean hos Steam på just BF5 för att det var förmycket klagomål på folk som andvänder "AI hjälpmedel" hoppas detta kan användas till något gott då och inte har med det att göra 🙂

Permalänk
Inaktiv

Sent aprilskämt? Sånt här finns mer eller mindre redan, inget man kan komma så långt efteråt och vilja ta patent på.

Exempelvis Left 4 Dead, ett nästan 13 år gammalt spel vid det här laget hade något liknande. Försvann någon spelare så tog AI'n över tills den var över.

Permalänk
Medlem

finns redan bots för det... oandrasidan emulerar de inte människor så bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.