Permalänk
Medlem

Samsung 65" Q95T vs LG OLED65CX

Hej,

Har lite svårt att bestämma mig för vilken utav dessa man skall köpa. De båda går på 17,000 kr, så på den fronten är det ingen skillnad. Och av det jag sett på youtube så finns det för och nackdelar på båda.

Någon som möjligtvis testat båda och vad valde ni?

Permalänk
Medlem

Lite grovhugget skulle jag säga så här:

Om du värderar ljusstyrka och HDR mycket framför svärta ska du välja Q95T.

Om du värderar generell bildkvalitet och svärta framför hög ljusstyrka väljer du CX.

Nackdelarna är med Q95T att svärtan är sämre, sämre rörelsehantering och risk att DSE och banding förekommer.

Nackdelarna med CX är risken för inbränningar, inte lika ljusstark, risk att reflexer och banding förekommer.

Typ.

Om absolut bäst bildkvalitet är fokus skulle jag välja CX alla dagar i veckan. Jag valde dock Q95T i söndags eftersom jag inte ännu vill ta OLEDs nackdelar, och alltid haft LCD så jag är van vid dess nackdelar. Har inte ångrat mig än.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Enligt mig är OLED oslagbart. Har själv en 65CX eftersom jag ville köpa det bästa. Har inte haft några problem alls med vad folk anser är låg ljusstyrka, tvärtom när jag tittar HDR-filmer.

Permalänk
Medlem

Brorsan har en q90t och älskar bilden på den, men samtidigt har jag aldrig sett CX modellen än.

Vet att Samsung inte har Telia play, är detta något LG har? Haha nu är detta inte den avgörande biten, men är intresserad.

är inte rädd för inbränning då så som jag förstått det så är det sällan det sker beroende på vad man tittar på.

Svårt val :/

Permalänk
Medlem

Jag gissar att telia play har chromecast-stöd. I så fall behöver inte TVns inbyggda operativ köra telia-appen, utan du startar den på luren och castar den till TVn bara. CX har inbyggt chromecast-stöd (har en själv), det borde även Samsung ha.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Avstängd

En fördel med Q95T är att den har OneConnnect-box, alltså att alla anslutningar, även ström, sitter i en låda och sen är det bara en tunn kabel till teven. Dock har jag förstått att de har gjort kabeln tjockare och mer synlig på de senaste apparaterna, vilket är tråkigt. Min Q85R har en väldigt tunn sladd som är mestadels genomskinlig.

I teorin kunde det också innebära att man skulle kunna byta bara boxen och få nya funktioner som inte är direkt relaterade till panelen, som fler eller fler bättre HDMI-ingångar, snabbare smart-TV-grejer med stöd för nya appar och så, men så har det inte riktigt blivit tyvärr.

Annars håller jag med ovanstående. För samma pris hade jag valt en OLED då de har bättre bildkvalitet generellt. Men QLED är inte så långt ifrån som många vill framhålla, och ljusstyrkan är ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Brorsan har en q90t och älskar bilden på den, men samtidigt har jag aldrig sett CX modellen än.

Vet att Samsung inte har Telia play, är detta något LG har? Haha nu är detta inte den avgörande biten, men är intresserad.

är inte rädd för inbränning då så som jag förstått det så är det sällan det sker beroende på vad man tittar på.

Svårt val :/

OLED-tv (och LG CX) bör finnas i de flesta butikerna som säljer tv-apparater. Definitvt värt att jämföra innan du köper en tv för över 15 000 kr!

Tittade lite snabbt och verkar inte finnas Telia play, så oavsett vilken tv du köper lär du behöva koppla dator, apple tv, chromecast eller liknande.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=sMBdICrJx5k&t=894s

Här är en bra jämförelse mellan de två.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Skall iväg till Elgiganten senare under dagen för att jämföra, men vet inte om det är placeboeffekten men Samsung har mycket bättre färger enligt alla tester. Dvs ljusstarkare vilket resulterar i bättre färger, är inte detta bättre än LGs fördel med bättre mörker?

Permalänk
Medlem

Checka rtings.com också, de är riktigt bra när det gäller tv

Permalänk

Köpte en LG CX 65" för några veckor sedan. Död pixel och multifunktionen i fjärrkontrollen har slutat fungera. Även en rad pixlar på högra sidan av skärmen lägger av ibland...
Köpte även en LG oled för något år sedan som hade liknande problem. Blir inga fler LG oled för min del tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Skall iväg till Elgiganten senare under dagen för att jämföra, men vet inte om det är placeboeffekten men Samsung har mycket bättre färger enligt alla tester. Dvs ljusstarkare vilket resulterar i bättre färger, är inte detta bättre än LGs fördel med bättre mörker?

Inte nödvändigtvis. Samsungs färger kan förvisso vara mer mättade men det gör också att bilden blir "fel", eftersom färgen du ser inte motsvaras av den färg som filmskaparen tänkt sig. Många tycker dock om den effekten och kunde inte bry sig mindre om filmskaparens vision vilket Samsung nyttjar och därmed säljer fler apparater. Om däremot korrekthet i bilden ska eftersträvas måste du i vilket fall kalibrera bilden, oavsett vilken TV du köper. Många TVs på stormarknader ställs också in av tillverkaren till sitt absolut ljusstarkaste läge vilket gör att människor får just en "wow-känsla" och därmed lutar mer åt den TVn än den som inte skriker åt dig lika mycket. Ta aldrig bilden från affären som riktmärke för hur bra bilden är hemma hos dig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

en sista fråga. Min nuvarande TV är en Samsung. en sådan böjd 55 tum som var så populär för ca 5-7 år sedan. Nu har det börjat uppstå sådana lila ringar på sidorna och vad jag läst på nätet så är detta normalt på Samsung tv? Är detta något ja borde ha i åtanke vid nytt köp ifall det skulle bli Samsung?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag sitter i den, gissar jag på, hyfsat unika sitsen att jag äger både en 75” Q90R (som är 2019 års flaggskepp) samt en 77” LG CX. Du är välkommen att skicka frågor om du undrar över något specifikt. De har verkligen båda sina för- och nackdelar gentemot varandra. Men kortfattat sagt så är min CX den bästa TV:n jag någonsin har ägt. Men båda är 👌🏼.

Permalänk
Medlem

Det blir inte en dålig TV hur du än gör med dom två valen. Men, prioriterar man bra (rätt) bild i film eller spelar i 120HZ slår inget en OLED som bildvisare av det som finns idag.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Stod och vägde mellan 65" Q80T, 65" Q95T och LG CX OLED i 65" och slutade efter lite velande att jag valde en OLED. Var orolig över det där med inbränningar som alla snackat så mycket om, men ju mer jag läst om det så ju mer inser jag att det inte är ett problem.

Pixel Shift, skärmsläckare och pixelrenewal (eller vad den funktionen nu heter) räcker gott för att minimera riskerna till sån nivå att alla nog kan vara lugna.

När jag pausar en film så går skärmsläckaren igång efter en väldigt kort stund och ser till så det inte är ett problem. Med "logo luminance" funktionen så tonas statiska bilder ner.

Vad gäller bildkvalitén så är, för mig, svärtan det som gör skillnaden mellan en bra bild och en fantastisk bild. Och där är OLED oslagbar. Efter grundläggande kalibrering så är färger och ljusstyrka magnifik de med så jag ångrar mig inte en sekund även om Q95T är en riktigt bra TV det med.

Permalänk
Medlem

Hela min oro till att jag inte slog till på CX var just detta med inbränning, men har precis fått reda på att man kan förlänga garantin på TVn via LG till hela 5 år. Så det skulle kännas mycket säkrare för min del. Är det skillnad med förlängd garanti jämförelse mot förlängd premium garanti? Har ni tecknat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hela min oro till att jag inte slog till på CX var just detta med inbränning, men har precis fått reda på att man kan förlänga garantin på TVn via LG till hela 5 år. Så det skulle kännas mycket säkrare för min del. Är det skillnad med förlängd garanti jämförelse mot förlängd premium garanti? Har ni tecknat detta?

Jag har kört min 55" GX som datorskärm på (eller snarare bakom) skrivbordet 8-10 timmar per dag sen den gick att köpa och har inte ett spår av inbränning. Då kör jag ändå i princip i maxläge hela tiden (gillar ljusstarka skärmar) samt har stängt av de inbränningsskydd man kan stänga av (även i servicemenyn). Kollade senast igår och har inte ett enda spår av inbränningar otroligt nog (att det inte finns minsta spår av det alltså, nada). Körde tidigare en C7 för samma ändamål och då fick jag faktiskt till slut lite spår av inbränningar men eg eg bara kunde ses på "slides" eller uniforma bakgrunder (typ ljusgrått).

Mina slutsatser:

  1. Oron för inbränningar på OLED överlag är klart överdriven idag.

  2. OLED panelerna har blivit mycket bättre på att stå emot inbränningar.

  3. Är man ändå tillräckligt oroad över inbränningar kan det trots ovanstående vara värt att köpa en LCD för det är inte kul att behöva sitta och fundera på det hela tiden, det förtar mycket av nöjet.

I övrigt tycker jag du ska köpa den TV du gillar bäst, oavsett vad experter säger. Men kanske ändå ha i åtanke att om du inte ska ha TVn i ett stort rum med massiva lysrör i taket så kanske en demo i en typisk butiksmiljö inte är så representativt för vad du kommer se hemma

Permalänk
Medlem

Blev en LG CX 65, och så kommer jag teckna extra garantin om någon vecka.

Tack så mycket för alla svar.