Köpa min första surfplatta, Samsung S-serien och Ipad verkar ha bäst i test ?

Permalänk

Köpa min första surfplatta, Samsung S-serien och Ipad verkar ha bäst i test ?

Hej

Tänkte köpa min första surfplatta. Jag har en Samsung s20 mobil nu och jag trivs väldigt bra med Android. Det enda som suger på s20n är batteritiden. Jag har iphone 11 på jobbet och jag tycker att den är mkt krånligare att använda än min samsung s20.

Vad tror ni skulle passa till mig ? Funderar på en budget kring 5000kr eller nått sånt !
Skulle vara fint med 4g i surfplattan också även om det inte är något krav.

Tack !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Jag hade en samsung platta tidigare och farsan har nu en ipad. Så jag har testat båda systemen och jag tycker samsung mjukvara med android är mycket enklare. Ipad är okej med android går före för mig.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har använt en Galaxy Tab S7 en hel del och tycker att den är väldigt trevlig. Om du gillar Android är det nog svårt att bli missnöjd med den. S7+ har snäppet vassare skärm, men då blir den också lite större. Fråga gärna om du undrar något!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Skulle enkelt säga köp samma ekosystem om du inte behöver någon specifik funktion / app eller så som enbart finns på ena sidan.

Permalänk
Medlem

Hur är det med apparna på androidsidan nu för tiden? Finns de apparna du tänkt använda i surfplatteläge eller är det bara förstorade telefonappar/”responsiva”?

Det är iaf en stor fördel med ipad tycker jag. Att det är så stor plattform att apparna även funkar bra

Permalänk

Tack för svaren boys ! Samsung s7 tab verkar ju nice, men ganska dyr !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Hur är det med apparna på androidsidan nu för tiden? Finns de apparna du tänkt använda i surfplatteläge eller är det bara förstorade telefonappar/”responsiva”?

Det är iaf en stor fördel med ipad tycker jag. Att det är så stor plattform att apparna även funkar bra

Det beror på appen, men det går mer och mer åt att de inte har surfplatteläge.

S6 Lite kanske kan vara något att titta på? När det gäller Android finns det ju bara två tillverkare, Samsung och Lenovo, och i mellanklassen finns bara Lenovo P11 och S6 Lite alternativt S5e. Jag har själv funderat på en P11, hittar jag den till ett tillräckligt bra pris kommer jag nog köpa den, men det är mest för att jag inte är så intresserad av att lägga över 3000kr för den.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Meathim:

Det beror på appen, men det går mer och mer åt att de inte har surfplatteläge.

S6 Lite kanske kan vara något att titta på? När det gäller Android finns det ju bara två tillverkare, Samsung och Lenovo, och i mellanklassen finns bara Lenovo P11 och S6 Lite alternativt S5e. Jag har själv funderat på en P11, hittar jag den till ett tillräckligt bra pris kommer jag nog köpa den, men det är mest för att jag inte är så intresserad av att lägga över 3000kr för den.

S6 Lite är absolut en bra rekommendation i den snäppet lägre prisklassen. När jag kikar på prishistoriken på Prisjakt på Galaxy Tab S7 128GB (SM-T870) så ligger den lägre nu än någon gång sedan release, så frågan är hur troligt det är att det dyker upp en kampanj i 5000-kronorsklassen i närtid.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

S6 Lite är absolut en bra rekommendation i den snäppet lägre prisklassen. När jag kikar på prishistoriken på Prisjakt på Galaxy Tab S7 128GB (SM-T870) så ligger den lägre nu än någon gång sedan release, så frågan är hur troligt det är att det dyker upp en kampanj i 5000-kronorsklassen i närtid.

Det är ändå 1500kr mer än S6 Lite, själv hade jag absolut inte tyckt det vara värt det.

Galaxy Tab S5e kan vara ett vettigt alternativ också, då får man AMOLED-skärm, om man nu tycker det är viktigt... 3890kr just nu på CDON (säljs av CDON). En äldre modell, men har bättre specs än S6 Lite på många sätt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Meathim:

Det är ändå 1500kr mer än S6 Lite, själv hade jag absolut inte tyckt det vara värt det.

Galaxy Tab S5e kan vara ett vettigt alternativ också, då får man AMOLED-skärm, om man nu tycker det är viktigt... 3890kr just nu på CDON (säljs av CDON). En äldre modell, men har bättre specs än S6 Lite på många sätt.

Om TS vill använda penna till något är dock S6 Lite bättre i det avseendet. Den har stöd för S-Pen (och det följer med en). Men precis som du säger har S5e också sina fördelar. S6 Lite har också fått stöd för DeX tillagt i efterhand, vilket kan vara värt att ha i åtanke när man läser recensioner från releasedatumet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Vad är tanken att använda surfplattan till?
Enklast är väl som fler skriver att ha samma märke på platta och telefon då du kan ha samma konto på dem och få samma appar direkt, så funkar det på apple iallafall, aldrig testat samsung men har svårt att tänka mig att de inte tänkt på samma sätt.

Själv har jag en Ipad Air av senaste generation som jag tycker funkar kalas för småsurf. Mest sambon som använder den då jag oftast surfar på telefonen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Android är mer eller mindre dött på surfplattor, för det mesta får man en uppblåst telefonapp (av varierande kvalitet) på en stor skärm. För telefon kvittar det men på platta skulle jag ta iPad vilken dag som helst.

Permalänk
Medlem

Nu använder jag kanske inte jättemånga appar men kan inte minnas att jag haft ett enda problem med någon app på min Tab S4, som jag är helnöjd med.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Android är mer eller mindre dött på surfplattor, för det mesta får man en uppblåst telefonapp (av varierande kvalitet) på en stor skärm. För telefon kvittar det men på platta skulle jag ta iPad vilken dag som helst.

Det beror förstås på vad man ska använda den till. För spel, surfande och mediakonsumtion är det ingen större skillnad skulle jag säga. Men ska man typ rita, producera musik eller liknande har Ipad mycket mer mjukvara förstås. Gäller det anteckningar och liknande så är apparna bättre anpassade på Ipad men de finns ju på Android också även om det är telefon-appar i grunden och det brukar inte vara några större konstigheter i gränssnittet, mer än att vissa listor ibland tar upp onödigt mycket plats eller liknande. Men Android-appar för telefoner tenderar ju att vara mer "responsiva" i sitt gränssnitt då det finns så många storlekar och upplösningar på telefonerna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Android är mer eller mindre dött på surfplattor, för det mesta får man en uppblåst telefonapp (av varierande kvalitet) på en stor skärm. För telefon kvittar det men på platta skulle jag ta iPad vilken dag som helst.

Jag håller inte riktigt med. Det finns en hel del väldigt användbara appar även för Android-tablets, och med funktioner som DeX blir det väldigt mångsidigt. Det jag dock skulle vilja se är en fullfjädrad Photoshop-version. Jag tror att det skulle fungera alldeles ypperligt på de flaggskepps-tablets med Android som finns i dag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Android budget iPad, dyrare hade jag valt.
Så platta som kostar under 7000kr android, platta som kostar över 7000kr iPad. (jag tänker på iPad air)
Om man är en iPhoneanvändare så blir såklart valet för iPad tidigare.

Jag själv har flera surfplattor. Samsung Galaxy Tab A7 10.4 WiFi 32 äger jag bl.a. och brukar rekommendera den.
Det är en hyfsat surfplatta med usb c för 2700kr, man får mycket för pengarna.
Man kan hela tiden välja en dyrare och få lite mer. Men även de dyrare har brister. T.ex. senaste ipad som nyss har släpps stöder ej det nya moderna ljudöverföringen (Le Audio), som folk kommer att gå över till. Övergången dröjer säkerligen länge, så inget problem i år.

*edit*
Det jag mest stör mig på dagens surfplattor är att jag inte har sett någon bra lösning med både tangentbord och penna. Jag menar då att pennan sitter skitbra och inte kan ramla ur när man knör ner dem i väska bland sina andra saker som gymkläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag håller inte riktigt med. Det finns en hel del väldigt användbara appar även för Android-tablets, och med funktioner som DeX blir det väldigt mångsidigt. Det jag dock skulle vilja se är en fullfjädrad Photoshop-version. Jag tror att det skulle fungera alldeles ypperligt på de flaggskepps-tablets med Android som finns i dag.

Ja visst är de användbara men de är i många fall inte gjorta för tablets, de är gjorda för telefoner så man får kasst UI när man har så stor skärm. Utvecklare satsar helt enkelt inte lika mycket på tablets med Android som de gör på iPads.

Samsung DeX är ju trevligt men det kändes som för mycket av en betaprodukt som man inte satsade på, hade varit okej om det just kommit ut men med tanke på hur länge det funnits borde man lyckats bättre.

Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad man ska använda den till. För spel, surfande och mediakonsumtion är det ingen större skillnad skulle jag säga. Men ska man typ rita, producera musik eller liknande har Ipad mycket mer mjukvara förstås. Gäller det anteckningar och liknande så är apparna bättre anpassade på Ipad men de finns ju på Android också även om det är telefon-appar i grunden och det brukar inte vara några större konstigheter i gränssnittet, mer än att vissa listor ibland tar upp onödigt mycket plats eller liknande. Men Android-appar för telefoner tenderar ju att vara mer "responsiva" i sitt gränssnitt då det finns så många storlekar och upplösningar på telefonerna.

Just spel är det ju en stor skillnad på skulle jag säga, lanseras oftast först för iOS och i vissa fall blir det exklusivt. Men ja i övrigt, skall man bara surfa och se på YouTube är de rätt lika, även om Chrome på plattorna beter sig mer som en mobilwebbläsare än Safari på iPad gör.

Telefonappar på surfplattor är dock hemskt, man utnyttjar inte den stora skärmen på ett vettigt sätt, menyer som skulle få plats hela tiden göms osv.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja visst är de användbara men de är i många fall inte gjorta för tablets, de är gjorda för telefoner så man får kasst UI när man har så stor skärm. Utvecklare satsar helt enkelt inte lika mycket på tablets med Android som de gör på iPads.

Samsung DeX är ju trevligt men det kändes som för mycket av en betaprodukt som man inte satsade på, hade varit okej om det just kommit ut men med tanke på hur länge det funnits borde man lyckats bättre.

Appar kass UI på surfplatta. Så ä frågan vad för appar man kör? Själv personligen webbläsaren chrome, Officepaket med allt som ingår i detta och sedan fjärranslutningar. Jag har testat något enstaka spel, där mitt problem är att jag har för slöa surfplattor och det blir inte roligt. Andra spel som inte är krävande som Cluedo, så har jag testat det. Men förstår ej vitsen att spela på surfplattan så jag fortsätter på telefonen.
*edit*
Min poäng är att problem med UI har inte jag upplevt, men det finns säkert detta i vissa krävande spel.

Hur apptillverkare prioriterar så är det en ekonomisk fråga. Och där tid är pengar och det är enklast att inte lägga ner så mycket tid på ett speciellt gränssnitt för surfplattor. Och för nästan alla så fungerar denna lösning bra för det som de gör på surfplattan.

Skrivet av Aktsu:

Telefonappar på surfplattor är dock hemskt, man utnyttjar inte den stora skärmen på ett vettigt sätt, menyer som skulle få plats hela tiden göms osv.

Kan du ge några exempel på populära androidappar där detta är något problem för den större skaran? Min känsla är att folk inte använder så många appar på deras Androidsurfplattor till att börja med. Tar man hälsoappar så kör man det på mobilen, varför skulle man även köra dem på surfplattan om det ej ger något mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja visst är de användbara men de är i många fall inte gjorta för tablets, de är gjorda för telefoner så man får kasst UI när man har så stor skärm. Utvecklare satsar helt enkelt inte lika mycket på tablets med Android som de gör på iPads.

Du har inte helt fel absolut, men telefon-apparna på Android är som sagt ofta mer responsiva i sin design och således är det inte alls lika stor skillnad som det är när man kör en Iphone-app på en Ipad. Det sagt så känns det som att man har rört sig bort från appar ganska mycket och många tjänster och liknande fokuserar mer på responsiva webbsidor.

Citat:

Samsung DeX är ju trevligt men det kändes som för mycket av en betaprodukt som man inte satsade på, hade varit okej om det just kommit ut men med tanke på hur länge det funnits borde man lyckats bättre.

Jo det håller jag med om. Men vill bara browsa på en stor skärm med mus och tangentbord så funkar det ju rätt bra, samma för Office och så.

Citat:

Just spel är det ju en stor skillnad på skulle jag säga, lanseras oftast först för iOS och i vissa fall blir det exklusivt. Men ja i övrigt, skall man bara surfa och se på YouTube är de rätt lika, även om Chrome på plattorna beter sig mer som en mobilwebbläsare än Safari på iPad gör.

Jo spelutbudet skiljer sig en del absolut. "Stora" mobilspel kommer förstås till båda men många lite mindre kan vara exklusiva till IOS. Å andra sidan finns det ju väldigt mycket indie-spel och sånt till Android som inte finns på IOS, och förstås emulatorer och så. För mig som har köpt en massa bundles på Humble Bundle och liknande så har jag också fått väldigt mycket bra spel för väldigt lite pengar, vilket är svårt på IOS.

Citat:

Telefonappar på surfplattor är dock hemskt, man utnyttjar inte den stora skärmen på ett vettigt sätt, menyer som skulle få plats hela tiden göms osv.

Jo det är inte idealt, men som sagt så anpassar sig många Android-appar ganska bra till olika skärmstorlekar. Exempelvis får Outlook och Gmail ett gui med lista och visningsfönster automatiskt med större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur apptillverkare prioriterar så är det en ekonomisk fråga. Och där tid är pengar och det är enklast att inte lägga ner så mycket tid på ett speciellt gränssnitt för surfplattor. Och för nästan alla så fungerar denna lösning bra för det som de gör på surfplattan.

Precis, vilket är varför jag själv föredrar och rekommenderar iPad för där existerar problemet i princip inte. Om det är Apple som tvingar fram det eller för att det finns mer pengar att tjäna är oklart, men där är apparna i princip alltid gjorda för just en surfplatta.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du ge några exempel på populära androidappar där detta är något problem för den större skaran? Min känsla är att folk inte använder så många appar på deras Androidsurfplattor till att börja med. Tar man hälsoappar så kör man det på mobilen, varför skulle man även köra dem på surfplattan om det ej ger något mer?

Kommer inte ihåg några exempel just nu men varje gång jag går över till Android igen är det en stor del av apparna jag kör vi det tillfället som om de ens finns använder sig av telefon UI. Då får jag börja leta andra alternativ och har oftast kommit fram till att det inte finns några vettiga sådana gjorda för surfplattor. Hoppar fram och tillbaka mellan iOS och Android en hel del men börjar landa i iPad just för surfplattorna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Precis, vilket är varför jag själv föredrar och rekommenderar iPad för där existerar problemet i princip inte. Om det är Apple som tvingar fram det eller för att det finns mer pengar att tjäna är oklart, men där är apparna i princip alltid gjorda för just en surfplatta.

Kommer inte ihåg några exempel just nu men varje gång jag går över till Android igen är det en stor del av apparna jag kör vi det tillfället som om de ens finns använder sig av telefon UI. Då får jag börja leta andra alternativ och har oftast kommit fram till att det inte finns några vettiga sådana gjorda för surfplattor. Hoppar fram och tillbaka mellan iOS och Android en hel del men börjar landa i iPad just för surfplattorna.

Har du några exempel på appar som inte fungerar så bra? Jag testar gärna så jag kan se vad du menar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du några exempel på appar som inte fungerar så bra? Jag testar gärna så jag kan se vad du menar.

Har som sagt ingen Android platta just nu att installera allt och testa på för att säga exakt vilka specifika appar det var. Hade en hemma för 2 månader sen dock och störde mig på fenomenet då iaf. Teams kan ha varit en av de som var irriterande.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Har som sagt ingen Android platta just nu att installera allt och testa på för att säga exakt vilka specifika appar det var. Hade en hemma för 2 månader sen dock och störde mig på fenomenet då iaf. Teams kan ha varit en av de som var irriterande.

Jag testar installera Teams och se hur det upplevs. Om du kommer på någon annan app som inte kändes optimal får du gärna hojta till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag testar installera Teams och se hur det upplevs. Om du kommer på någon annan app som inte kändes optimal får du gärna hojta till.

Jag kör otroligt mycket Teams och det är inget program man bara testar sådär. Det är en hel plattform med precis hur mycket som helst, det finns mängder med program till Teams och där har man stora möten, delar skärmar etc.
Så att testa temas är lite som att testa webbläsaren och man har en hel del att gå igenom för att ha prövat på allt.

Min erfarenhet av Teams, inga problem på enklare surfplattor som är relaterad till att det är Android. Då jag ej har använt Teams i iPad kan jag ej uttala mig om det är bättre där. Jag kör även Android versionen av Teams på 15,6" laptop av typen Chromebook, jag ser inget direkt problem där jämfört emot mobilen.
Sedan är Androidversionen av Teams mycket enklare än windowsversionen, men det är en helt annan sak. Kanske är iOs versionen av Teams bättre än Androidversionen, men det hade då även gällt mobilen.

Om detta är ett problem beror lite på hur man jobbar. Jag själv gör mest väldigt bacis saker i Teams på telefonen, lite meddelande, lite samtal, ibland handleda när någon gör något på en server etc. Men när jag använder olika funktioner för att skapa task grupper etc, så sätter jag mig vid en dator.

När det är samma cpu i iPad som deras datorer så kanske får iPad en fullversion av Teams. Detta är såklart bra om man använder sin iPad som en dator med 2st externa skärmar, tangentbord etc.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör otroligt mycket Teams och det är inget program man bara testar sådär. Det är en hel plattform med precis hur mycket som helst, det finns mängder med program till Teams och där har man stora möten, delar skärmar etc.
Så att testa temas är lite som att testa webbläsaren och man har en hel del att gå igenom för att ha prövat på allt.

Min erfarenhet av Teams, inga problem på enklare surfplattor som är relaterad till att det är Android. Då jag ej har använt Teams i iPad kan jag ej uttala mig om det är bättre där. Jag kör även Android versionen av Teams på 15,6" laptop av typen Chromebook, jag ser inget direkt problem där jämfört emot mobilen.
Sedan är Androidversionen av Teams mycket enklare än windowsversionen, men det är en helt annan sak. Kanske är iOs versionen av Teams bättre än Androidversionen, men det hade då även gällt mobilen.

Om detta är ett problem beror lite på hur man jobbar. Jag själv gör mest väldigt bacis saker i Teams på telefonen, lite meddelande, lite samtal, ibland handleda när någon gör något på en server etc. Men när jag använder olika funktioner för att skapa task grupper etc, så sätter jag mig vid en dator.

När det är samma cpu i iPad som deras datorer så kanske får iPad en fullversion av Teams. Detta är såklart bra om man använder sin iPad som en dator med 2st externa skärmar, tangentbord etc.

Jag har använt teams en del, främst på dator, så jag är medveten om att det är ett större paket med funktioner. Men det är alltid bra att få höra av någon som är mer erfaren!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meathim:

Det är ändå 1500kr mer än S6 Lite, själv hade jag absolut inte tyckt det vara värt det.

Galaxy Tab S5e kan vara ett vettigt alternativ också, då får man AMOLED-skärm, om man nu tycker det är viktigt... 3890kr just nu på CDON (säljs av CDON). En äldre modell, men har bättre specs än S6 Lite på många sätt.

Min Tab S5e har knappt 2 dagars batteritid och "full med" mikrolagg, antagligen pga SoC:et och UI:t.
Nu kan jag bara använda den till lite media och enkel surf (Plex, YT, Radio, Spotify, mail)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samsung:

S6 Lite är absolut en bra rekommendation i den snäppet lägre prisklassen. När jag kikar på prishistoriken på Prisjakt på Galaxy Tab S7 128GB (SM-T870) så ligger den lägre nu än någon gång sedan release, så frågan är hur troligt det är att det dyker upp en kampanj i 5000-kronorsklassen i närtid.

Är det verkligen en bra rekommendation med sämre specs än S5e? Som f.ö är en jävligt medioker platta för det priset...
Ett plus är väl att S-Pen ingår men korkat att inte ha plats i plattan för pennan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Min Tab S5e har knappt 2 dagars batteritid och "full med" mikrolagg, antagligen pga SoC:et och UI:t.
Nu kan jag bara använda den till lite media och enkel surf (Plex, YT, Radio, Spotify, mail)

Två dagar under vilken last? Hur länge har du haft den? Jag har använt en S6 Lite en del och inte märkt några konstigheter och som du säger är den långsammare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meathim:

Två dagar under vilken last? Hur länge har du haft den? Jag har använt en S6 Lite en del och inte märkt några konstigheter och som du säger är den långsammare.

Last? Ingen speciell...
Jag skrev vilka appar jag nyttjar mest: YT, Spotify, Plex och Bandit Rock's egna app (Radio)

På jobbet är det till 99% Spotify och radio som går, allt över WiFi. Plex och YT på väg till eller hem från jobb, totalt ca 2hr res. Skärmtid är om jag får gissa är ca 2hr om dagen. Låg ljusstyrka och inaktiverat ett gäng appar som jag kan.

Den är snart två år gammal och har varit likadan hela tiden, kör med energisparläge som ger mig några timmar extra.

Permalänk
Medlem

Har själv börjat kika lite, verkar som Lenovo tab p11 verkar vara mycket bang for the buck med bra specs? Finns med 4G för knappt 3600 kr om den kanske intresserar dig.