Hjälpsam programmerare räddar AMD från scalper-botar

Permalänk
Medlem

alltså kunde ge honom ett graffe eller en liten summa pengar så skulle de i framtiden fått ännu mer rapporter på saker

Vissa företag är så sjukt dumma i huvet. Jag hoppas någon hittar något och sen stjäl allt istället så de lär sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

alltså kunde ge honom ett graffe eller en liten summa pengar så skulle de i framtiden fått ännu mer rapporter på saker

Vissa företag är så sjukt dumma i huvet. Jag hoppas någon hittar något och sen stjäl allt istället så de lär sig

Well, han fick ju sitt grafikkort om än mot betalning så jag ser inte riktigt problemet...
Förhoppningsvis var det bara ett, annars ser jag det som ett litet grisigt beteende...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kunde de ha skött det här smidigare, absolut. Men kom ihåg att AMD är ett stort bolag. Det är ju inte precis som att han skickade åt Lisa direkt över Messenger, dehär kunde du kolla lite på efter fikan.

Dehär har ju kommit till någon på försäljningsavdelningen åt privat personer. Som troligtvis är jätteliten, det är ju inte precis som att AMD har haft en webshop i åratal. Rätta mig om jag har fel, men jag hade inte hört om deras webshop före antingen Ryzen 5000 eller Radeon 6000 serien.

Kan ju inte tro att AMD-Stig på shoppen, får ge bort vad som helst, utan att fråga av någon högre upp i ledet. Så gjorde han det enkelt för sig och valde en T-shirt, som absolut ingen bry sig i varför han gav bort den.

Min gissning är att när nu dehär har exploderat på internet, så kommer någon som har behörighet/kontakter inom bolaget att fixa något bättre än en t-shirt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Bra system egentligen. De hade kunnat istället limitera det till en lägre summa, "15% upp till 1 million SEK" eller sånt. Eller hellre stå för vad de sa och acceptera att det är värd 15M att spara/tjäna 100M mer. Det är ju delvis samma argument som används för att rättfärdiga sjuk höga lön och bonus för managerna: att de skaffar stora vinstökningar (antagligen).

Jag fattar inte alls detta. Bolaget tjänade ju 85 miljoner, minus kostnaden för ändrignen, varför skulle de inte vilja ha dessa förslag? 15 miljoner är ju mycket på pappret, men en struntsumma i sammanhanget... behöver inte försvara eller göra det lättare för våra kapitalister tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke66:

Nu kanske man ska läsa ordentligt vad han faktiskt skrev på rededit....They did send me a T-shirt! Not really why I reported the issue, but hey, I'll take it! And yes, I did manage to grab a 6900XT before I reported it :P.

För hans egna pengar då gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte alls detta. Bolaget tjänade ju 85 miljoner, minus kostnaden för ändrignen, varför skulle de inte vilja ha dessa förslag? 15 miljoner är ju mycket på pappret, men en struntsumma i sammanhanget... behöver inte försvara eller göra det lättare för våra kapitalister tycker jag

Visst bolaget sparade mycket pengar så en stor bonus absolut men nånstans ingår det väl i ens arbetsuppgifter att "förbättra" verksamheten ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att man är förvånad över kompensationen från amd för dom flesta företagen vill ju egentligen att folk ska arbeta i princip gratis.

Lär ju inte bli något större antal frivilliga som hjälper amd hädanefter utan dom tjänar nog bra mycket mer på att erbjuda sina tjänster till scalpers.

Och ja jag vet att dom inte anställt honom för att hjälpa till med problemet men när man är ett så pass stort företag med så pass stort kapital bör man ju iaf uppmuntra människor som hjälper dom med ett stort problem istället för att ge dom en käftsmäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Kunde de ha skött det här smidigare, absolut. Men kom ihåg att AMD är ett stort bolag. Det är ju inte precis som att han skickade åt Lisa direkt över Messenger, dehär kunde du kolla lite på efter fikan.

Dehär har ju kommit till någon på försäljningsavdelningen åt privat personer. Som troligtvis är jätteliten, det är ju inte precis som att AMD har haft en webshop i åratal. Rätta mig om jag har fel, men jag hade inte hört om deras webshop före antingen Ryzen 5000 eller Radeon 6000 serien.

Kan ju inte tro att AMD-Stig på shoppen, får ge bort vad som helst, utan att fråga av någon högre upp i ledet. Så gjorde han det enkelt för sig och valde en T-shirt, som absolut ingen bry sig i varför han gav bort den.

Min gissning är att när nu dehär har exploderat på internet, så kommer någon som har behörighet/kontakter inom bolaget att fixa något bättre än en t-shirt

Frågan är väl om AMD ens har någon försäljningsavdelning som riktar sig mot privatpersoner som kan hantera ärendet på ett bra sätt. Försäljningen verkar ske via parterns även på AMDs egen hemsida, eller så hänvisasr man till vanliga ÅF:ar. Och just nu verkar man inte direkt ha något problem att få det man lyckas tillverka sålt oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

En hel t-shirt alltså. Förstår att folk väljer blackhat-livet.

Önskar jag kunde klicka like, tyvärr är den redan på max! (+69)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX | i9-13900KS | 2x16GB G.Skill 6600CL34 A-die | Corsair AX1600i | 4x Samsung 980 PRO 2TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Frågan är väl om AMD ens har någon försäljningsavdelning som riktar sig mot privatpersoner som kan hantera ärendet på ett bra sätt. Försäljningen verkar ske via parterns även på AMDs egen hemsida, eller så hänvisasr man till vanliga ÅF:ar. Och just nu verkar man inte direkt ha något problem att få det man lyckas tillverka sålt oavsett

Troligtvis minimal, som sagt har ingen aning.
Men min poäng var att någon som har befogenhet att ge något att värde åt den som rapporterade det här felet, troligtvis inte vetat om att det här heller.

Därav en möjlig anledning varför han fick en t-shirt, för såna prylar kan nästan de som städar dela ut.
Har inte kollat på reddit posten på ett tag, men skulle inte förvåna mig om han som jobbar på AMD, har skickat någon reply på posten

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snålt, får man säga. Vore smartare att belöna med en ordentlig summa pengar så att fler uppmuntrad att ta itu med scalpers och miners ***bort/mod***. Får man bara en jävla t-shirt känns det ju mer lönsamt att utnyttja luckan man hittat.

Det kanske är därför det endast blev en T-shirt. AMD vill sälja i bulk istället för styckevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Men min poäng var att någon som har befogenhet att ge något att värde åt den som rapporterade det här felet, troligtvis inte vetat om att det här heller.

Baserat på vad som skrevs på Reddit så antar jag att han rapporterade via den officiella kanalen, så rapporten borde ju ha nått rätt personer direkt. Problemet är väl att AMD till skillnad från många andra företag som t.ex. Intel inte har något "bug bounty"-program, så de har inget system för att belöna såna här upptäckter (inte officiellt i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Troligtvis minimal, som sagt har ingen aning.
Men min poäng var att någon som har befogenhet att ge något att värde åt den som rapporterade det här felet, troligtvis inte vetat om att det här heller.

Därav en möjlig anledning varför han fick en t-shirt, för såna prylar kan nästan de som städar dela ut.
Har inte kollat på reddit posten på ett tag, men skulle inte förvåna mig om han som jobbar på AMD, har skickat någon reply på posten

Ja, det var det som var min poäng också, ett företag som är vana att sälja allt typ per container till stora distributörer har inte örat mot marken på riktigt samma sätt som de som är vana att ha med konsumenter att göra. Sen vet jag inte riktigt om tillverkarna ser några större problem med scalpers även om dom så klart måste säga sig göra det offentligt. Att som säljare ha för många som vill köpa är ett rätt ovanligt scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det kanske är därför det endast blev en T-shirt. AMD vill sälja i bulk istället för styckevis.

Mer troligt är väl att de vet att så som läget är så skulle folk köpa allt de tillverkar även om det framkom att det går åt ett par barn per tillverkat kort. De har inget att förlora på att inte ösa goodwill just nu. Men tycker ändå det är jävligt snålt av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fick denna spara 100 miljoner om året anställd, sina 15 miljoner i bonus ?
15 miljoner kan ändå räcka till att starta eget.
Beroende på ålder och livsstil så kan det räcka för att gå i pension.

Skrivet av Ptah:

Hoppas verkligen han fick sina 15 mille...

Jo han fick pengarna så de höll vad de lovade. Det var bara vi andra som blev lite trötta för det var ju en dröm att hitta en liknande förbättring innan. Biobiljetten kändes mer som ett slag i ansiktet, varför orka engagera sig liksom.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Låter som något man borde ha i sin jobbbeskrivning. Fixa buggar och hitta optimeringar. Ibland hittar man ju något som fungerat, men över tid har det blivit för stort och jättesegt, så gör man en fix. Eller logik som skrivits lite fel etc. De flesta tjänar nog in mer till företagen än vad de har i lön. Gör man bra ifrån sig tar man upp på det på lönesamtalet, och förhoppningsvis kan man köpa aktier eller så i företaget så man tjänar när det går bra.

Schyssta företag ger nog också en bra bonus om man hittar något sådant stort också, men kanske inte 15 miljoner är något man förväntar sig.

Detta gällde alltså saker som inte passade in på arbetsbeskrivningen. Kanske något som påverkar en annan avdelning, annan befattningsnivå, annan fabrik eller helt enkelt är en så stor förbättring att det är långt över personens nivå. Typ en gubbe som kanske monterade skruvar och kom på en lösning för logistik i kina eller liknande. Utan förslagssystemet är det ju inte lätt att komma in på VD'ns kontor för att framföra sin ide.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

En T-shirt?
Vilket jävla hån. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jo han fick pengarna så de höll vad de lovade. Det var bara vi andra som blev lite trötta för det var ju en dröm att hitta en liknande förbättring innan. Biobiljetten kändes mer som ett slag i ansiktet, varför orka engagera sig liksom.

Framförallt när någon annan fått flera årslöner, det kan jag förstå

Permalänk
Medlem
Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av celoz:

En hel t-shirt alltså. Förstår att folk väljer blackhat-livet.

Skrivet av Yatagarasu:

Du hade jag fått en T-shirt för samma arbete hade jag gjort det till mitt livs mål att fortsatt jaga ner dessa typer av buggar/hål, men för att nyttja dem själv hela vägen till banken. Köpa upp hela lagret varenda gång, för att sedan flippa på andrahandsmarknaden.

Skulle bli min personliga vendetta att ställa företaget i dåliga dagar, även om det gick direkt i motpol mot mina personliga moralkompass.

Håller med. Hade nog köpt upp allt ja kunnat o scalpat järnet!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För hans egna pengar då gissar jag?

Ja det verkar så.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli glad över att AMD inte stämde mig

Fick en T-shirt fast de han gjorde var olagligt...Det tycker jag är schysst, hade det vart Apple hade dom stämt brallorna av stackarn, han utnyttjade buggen och köpte ju ett grafikkort eller fler, kanske 10 som han sålde, innan han anmälde problemet, hade han bara hjälpt till att uppmärksamma problemet ja då håller jag med om att han skulle få någon form av ersättning, men han fuskade ju för att köpa grafikkortet/en =P. Jaja skit samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke66:

Fick en T-shirt fast de han gjorde var olagligt...Det tycker jag är schysst, hade det vart Apple hade dom stämt brallorna av stackarn, han utnyttjade buggen och köpte ju ett grafikkort eller fler, kanske 10 som han sålde, innan han anmälde problemet, hade han bara hjälpt till att uppmärksamma problemet ja då håller jag med om att han skulle få någon form av ersättning, men han fuskade ju för att köpa grafikkortet/en =P. Jaja skit samma

Vad är olagligt?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!