Intel Core i5-11400F – ett bra val för prismedvetna gamers

Permalänk
Medlem

@jonasT

210 W för hela systemet med 5900x + 3090 kan ju inte stämma?

Plus massa andra processorer där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

@jonasT

210 W för hela systemet med 5900x + 3090 kan ju inte stämma?

Plus massa andra processorer där.

Det är endast vid belastning av CPU är jag ganska säker på

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonasT

210 W för hela systemet med 5900x + 3090 kan ju inte stämma?

Plus massa andra processorer där.

Skrivet av JDM:

Det är endast vid belastning av CPU är jag ganska säker på

Jepp, det är endast processorerna som belastas.

Permalänk
Medlem

Blir ju en fin uppgradering från en 3770k

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Blir ju en fin uppgradering från en 3770k

Du lär bli väldigt nöjd! 😊
Bytte själv nyligen från R7 2700 till en 5800x och trodde inte det skulle vara så stor skillnad i spel 😁

Permalänk
Medlem

@jonasT - hur funkar "spelindex för processorer"? Mindre än 4% skillnad från botten till toppen är ju marginellt och kan det vara så att ett nytt index "processorkraft per krona" är mer intressant - när moderna CPUer går flatline oavsett märke/modell ?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

@jonasT - hur funkar "spelindex för processorer"? Mindre än 4% skillnad från botten till toppen är ju marginellt och kan det vara så att ett nytt index "processorkraft per krona" är mer intressant - när moderna CPUer går flatline oavsett märke/modell ?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23497?key=7153a9793eaeecfb14aafb8a7c46fed7

Känns ju högst relevant om man främst uppgraderar för spel och inte spelar med lägsta grafikinställningarna.

EDIT: vill se ett test med upplåst strömbudget på stock kylare

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Vapo:

@jonasT - hur funkar "spelindex för processorer"? Mindre än 4% skillnad från botten till toppen är ju marginellt och kan det vara så att ett nytt index "processorkraft per krona" är mer intressant - när moderna CPUer går flatline oavsett märke/modell ?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23497?key=7153a9793eaeecfb14aafb8a7c46fed7

Spelindexet är ett snitt för alla tolv spelen vid respektive upplösning. Det är mest framtaget för att man som läsare ska kunna få en snabb överblick vad man kan förvänta sig att se för eventuella prestandaskillnader mellan olika processorer ihop med marknadens just nu snabbaste grafikkort. I ditt exempel vid upplösningen 1440p ligger större delen av belastningen på grafikkortet, och därför blir det också väldigt små prestandaskillnader.

Just att det är en väldigt liten prestandaskillnad mellan de olika processorerna vid högre upplösningar gör egentligen inte indexet i sig onödigt, då det är ett resultat i sig. Om något så är det viktigt att öka vetskapen om var de olika flaskhalsarna ligger, och att det kanske inte alltid är värt att kasta åtskilliga extra tusenlappar på processorn till sin dator som primärt ska användas för spelande vid höga detaljinställningar/upplösningar.

Med "processorkraft per krona", menar du för specifikt spel eller som en helhet? Om det isoleras till spelprestanda är det inga större problem att skapa grafer för det, men för allmänprestanda med produktivitetslaster är det desto svårare eftersom det behövs ett betydligt större urval av tester för att skapa ett rättvisande index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Spelindexet är ett snitt för alla tolv spelen vid respektive upplösning. Det är mest framtaget för att man som läsare ska kunna få en snabb överblick vad man kan förvänta sig att se för eventuella prestandaskillnader mellan olika processorer ihop med marknadens just nu snabbaste grafikkort. I ditt exempel vid upplösningen 1440p ligger större delen av belastningen på grafikkortet, och därför blir det också väldigt små prestandaskillnader.

Just att det är en väldigt liten prestandaskillnad mellan de olika processorerna vid högre upplösningar gör egentligen inte indexet i sig onödigt, då det är ett resultat i sig. Om något så är det viktigt att öka vetskapen om var de olika flaskhalsarna ligger, och att det kanske inte alltid är värt att kasta åtskilliga extra tusenlappar på processorn till sin dator som primärt ska användas för spelande vid höga detaljinställningar/upplösningar.

Med "processorkraft per krona", menar du för specifikt spel eller som en helhet? Om det isoleras till spelprestanda är det inga större problem att skapa grafer för det, men för allmänprestanda med produktivitetslaster är det desto svårare eftersom det behövs ett betydligt större urval av tester för att skapa ett rättvisande index.

Jag tycker också det vore intressant med en indexlista för "processorkraft per krona".
Bör väl vara ganska så enkelt att fixa då ni redan har Spelindexet och ett MSRP.

Även för grafikkortet med en "Spelprestanda per krona"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av ronz:

Jag tycker också det vore intressant med en indexlista för "processorkraft per krona".
Bör väl vara ganska så enkelt att fixa då ni redan har Spelindexet och ett MSRP.

Även för grafikkortet med en "Spelprestanda per krona"

Exempel ovan på hur det skulle kunna se ut baserat på spelindexet i varje upplösning samt dagsaktuella priser.

För grafikkort är det inte möjligt att göra en likadan lista sett till hur volatila priserna är på den marknaden i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23527?key=2c69ef083b584fb39452100f26d49092
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23528?key=8e3a526f31faff1fe24d3ed9017a437c
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23529?key=26a508b8cb81ad52ad377e03310b5919

Exempel ovan på hur det skulle kunna se ut baserat på spelindexet i varje upplösning samt dagsaktuella priser.

För grafikkort är det inte möjligt att göra en likadan lista sett till hur volatila priserna är på den marknaden i dagsläget.

Fränt! Hoppas det är något ni kan ha med i recensionerna framöver
I överlag kanske detta är mer intressant för grafikkort. Men ja, priserna är åt skogen just nu. Men i framtiden kanske!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Spelindexet är ett snitt för alla tolv spelen vid respektive upplösning. Det är mest framtaget för att man som läsare ska kunna få en snabb överblick vad man kan förvänta sig att se för eventuella prestandaskillnader mellan olika processorer ihop med marknadens just nu snabbaste grafikkort. I ditt exempel vid upplösningen 1440p ligger större delen av belastningen på grafikkortet, och därför blir det också väldigt små prestandaskillnader.

Just att det är en väldigt liten prestandaskillnad mellan de olika processorerna vid högre upplösningar gör egentligen inte indexet i sig onödigt, då det är ett resultat i sig. Om något så är det viktigt att öka vetskapen om var de olika flaskhalsarna ligger, och att det kanske inte alltid är värt att kasta åtskilliga extra tusenlappar på processorn till sin dator som primärt ska användas för spelande vid höga detaljinställningar/upplösningar.

Med "processorkraft per krona", menar du för specifikt spel eller som en helhet? Om det isoleras till spelprestanda är det inga större problem att skapa grafer för det, men för allmänprestanda med produktivitetslaster är det desto svårare eftersom det behövs ett betydligt större urval av tester för att skapa ett rättvisande index.

Skrivet av JonasT:

Exempel ovan på hur det skulle kunna se ut baserat på spelindexet i varje upplösning samt dagsaktuella priser.

För grafikkort är det inte möjligt att göra en likadan lista sett till hur volatila priserna är på den marknaden i dagsläget.

Snygg med graferna med kronor!

Ett vägt index av Spel/Produktivitet/kraft per krona hade ju varit en värdig avslutning på varje CPU-test

Lite som: Vad är sweetspot för spel + hur mycket produktivitetsprestanda vill jag betala extra för/om jag nu vill betala extra för det + vad är mest värt per krona så att jag ist kan lägga över-mycket pengar på en nu överprisad GPU...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Snygg med graferna med kronor!

Ett vägt index av Spel/Produktivitet/kraft per krona hade ju varit en värdig avslutning på varje CPU-test

Lite som: Vad är sweetspot för spel + hur mycket produktivitetsprestanda vill jag betala extra för/om jag nu vill betala extra för det + vad är mest värt per krona så att jag ist kan lägga över-mycket pengar på en nu överprisad GPU...

Kanske den imponerande herr @Yoshman kan bidra med en formel för detta. Så att Sweclockers enkelt kan ta fram en sådan index vid recensioner

Förstår att det blir svårt med priserna som kan variera en hel del. Speciellt just nu. Men MSRP brukar väl inte ändras efteråt? Så om man utgår ifrån MSRP får man åtminstone en bra fingervisning. Sedan kanske priserna ser helt annorlunda ut i butik.

Kanske blir det svårt med ett vägt index som kombinerar både Spel och Produktivitet. Men ett index för Spel och ett index för Produktivitet vore intressant.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

... Men MSRP brukar väl inte ändras efteråt? ...

Nja. Intel har fram till nyligen som enda tillverkare(?) notoriskt hållit fast vid MSRP, oavsett produktens ålder.
Men nu har även de börjat justera MSRP för att matcha tillgång/efterfrågan och konkurrenssituationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Du hittar hur man låser upp strömbudgeten på sidan 24 i Manualen för ASUS TUF GAMING B560M-PLUS moderkort 999kr på komplett (Ord. pris 1 590kr)

Jag kör på den setupen. och en CM 212evo v2, runt 65grader i load med upplåst budget + ett rtx3070 tycker det tuffar på riktigt bra!

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Härligt att det funkar bra!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Synd det inte går att köra fsb högre än 102.9... bara 5 eller10mhz hade gjort massor på detta chipet tror jag.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sanning med modifikation det där.

Sitter själv på en 11600K och en Hyper 212 BE, en kylare för drygt 400 kronor med andra ord. Kör processorn med Asus Enhanched Core-tjosan inställd i BIOS, vilket effektivt ger mig 4.6-4.85GHz på samtliga kärnor. När jag benchat systemet i TimeSpy har max temps landat på 82c under CPU-delen av testet.

Nog för att Intels 11-serie går varm, men i5.orna går med enkelhet att hålla inom rimliga ramar med instegsmodeller av kylare också utan större problem.

Håller med dig!
Jag bytte "bara ut" mitt gamla moderkort, MSI Gaming 3 som hade 4570K mot ett "paket" innehållandes 11400 (non F, behöver IGP, då det är jäkla GPU-brist!! Ogillar att alla tester rör sig om "F"-CPU, fattar inte testarna att det är GPU-brist!! Alla har inte tio GPU hemma på hyllan de kan stoppa in i ett "non-F-bygge!"
Låste upp "power limit". Asus ROG Strix B560F Wifi mobo. Rea på webbhallen. 1600 kronor.

Kylningen är det enda i princip man behöver bry sig om om man ska låsa upp strömbudgeten. Räcker jättebra med urgammal Coolermaster 212 EVO, på nya CPU med upplåst strömbudeget. Samma kylare som gamla 4670K@4Ghz.
11400 fick ärva kylaren från "storebror".. Idle ligger runt 30 grader, normal belastning runt 50 grader, och IBT, alltså intel burn in test i loop under 3 timmars körning, max 78 grader. Termotrottlade inte ett dugg. TJmax är 100 om jag minns rätt. Trottlar väl på turbo om det går över 80?

Skitbilligt och bra bygge! Kan bara rekommendera. Känns snabbt också, dvs "när jag klickar på något så händer det omedelbart"..

(Sista meningen är min egen uppfattning gällande snabba datorer. Har haft samma synsätt sedan 8088-tiden!
-Har funkat faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske den imponerande herr @Yoshman kan bidra med en formel för detta. Så att Sweclockers enkelt kan ta fram en sådan index vid recensioner

Förstår att det blir svårt med priserna som kan variera en hel del. Speciellt just nu. Men MSRP brukar väl inte ändras efteråt? Så om man utgår ifrån MSRP får man åtminstone en bra fingervisning. Sedan kanske priserna ser helt annorlunda ut i butik.

Kanske blir det svårt med ett vägt index som kombinerar både Spel och Produktivitet. Men ett index för Spel och ett index för Produktivitet vore intressant.

Har inte Steve på Gamers Unboxed något liknande, eller om det är Steve på Gamers Nexus?
Kan rekommenderas! (Båda två)

MSRP är värdelöst med alla Scalpers. Funkade förr. Typ MSRP+25-40%=svenskt pris. (25% är momsen)
Funkar tyvärr inte längre, som sagt..