Permalänk
Medlem

Endast moderkortet lyser upp

Hej, har byggt ihop en ny dator och när jag ska testa att slå på den och kolla så allt ska lysa upp och fläktarna ska börja snurra så märker jag snabbt att det enda som fungerar är moderkortet då det bara lyser upp. Några av mina top monterade fläktar börjar endast snurra i ca 1sekund innan dom slutar helt.

Specs:
ASUS ROG STRIX 850w Gold
Vengence RGB PRO SL 8GB (4st)
ASUS PRIME Z590-A
INTEL i7 11700k 11th gen

Har en vanlig SSD på 500gb, en M.2 på 1tb och en 6tb HDD.

Har även 12st QL 120 RGB ifall 850w inte skulle kunna hantera allt men det skulle jag inte tro är problemet eftersom jag inte ens har fått min GPU ännu.

Har testat redan en gång att byta ut alla PSU kablar då jag först använde mig av cablemods egna men då lyste inget upp överhuvud taget så satta in de kablar som följde med PSU’n och då började bara moderkortet lysa upp.

Har självklart redan testat att trycka på power switchen på själva moderkortet men inget händer där med. Har kollat till så att alla kablar sitter i ordentligt och att CPU FAN ”slottet” är taget av AIO’n.

Undrar om det kan vara bara så lätt som att moderkortet ska behöva en uppdatering men vet ej.
Har inga delar att byta runt med endast de som är i chassit redan.

Tack för hjälpen i förhand

Permalänk
Medlem

Ser ej om bilden följde med då jag sitter på telefonen så här är en länk
https://ibb.co/tskHqYS

Permalänk
Medlem

Kolla att 4+8 pinnarn sitter ordentligt i övre vänstra hörnet. Var sitter pumpen ansluten?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag råkade bli orolig när jag byggde min med, endast moderkort och minne lyste med en kort snurr på fläktarna, det var så extreeemt lite kvar man behövde trycka in ATX kabeln mot agget och det som var problemet, och det råkar ju vara ASUS ROG STRIX 1000w Gold jag har, hoppas det är så enkelt för dig.
😎
Den vanliga breda för moderskeppet och en till mindre högst upp vid CPU ska ha ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kolla att 4+8 pinnarn sitter ordentligt i övre vänstra hörnet.

Jo har gjort det. Alla kablar som går in i moderkortet är noga kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeVah:

Jo har gjort det. Alla kablar som går in i moderkortet är noga kollat

Det ser ut som att de inte sitter ordentligt nedtryckta på bilden iallafall.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag tror att AIO:n skall sitta på AIO_PUMP, inte på CPU_FAN

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Jag råkade bli orolig när jag byggde min med, endast moderkort och minne lyste med en kort snurr på fläktarna, det var så extreeemt lite kvar man behövde trycka in ATX kabeln mot agget och det som var problemet, och det råkar ju vara ASUS ROG STRIX 1000w Gold jag har, hoppas det är så enkelt för dig.
😎
Den vanliga breda för moderskeppet och en till mindre högst upp vid CPU ska ha ström.

Testade just det du sa och kan tyvärr säga att det ej funkade.

Permalänk
Medlem

o du lirkade och överdrev för fosterland? hmm
😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Det ser ut som att de inte sitter ordentligt nedtryckta på bilden iallafall.

Kollade just för en säkerhets gång och tryckte till på alla 3st 4-pin’s som går till cpun och är possitiv att dom inte går nå längre in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

o du lirkade och överdrev för fosterland? hmm
😞

Yup, märken på fingrarna och allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Jag tror att AIO:n skall sitta på AIO_PUMP, inte på CPU_FAN

Det var inte fallet. Testade just det och inga större skillnader. Är rätt så possitiv på att ”cpu fan” slottet måste vara taget av nån fläkt för att ens dator ska kunna starta. Så var det iallafall med min förra jag byggde

Permalänk
Medlem

Det låter som att CPUn inte får ström. Då brukar datorn bete sig så vid en start. Koppla ur alla sladdar från moderkortet (och från nätagget om det är modulärt) och sedan in igen. Prova även starta med bara ett ram minne och inte alla samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Manualen säger att där ska vara en liten LED uppe vid 8-pins strömmen, lyser den så är den INTE inkopplad, jahapp? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Det låter som att CPUn inte får ström. Då brukar datorn bete sig så vid en start. Koppla ur alla sladdar från moderkortet (och från nätagget om det är modulärt) och sedan in igen. Prova även starta med bara ett ram minne och inte alla samtidigt.

Testade allt du skrev och det är exakt likadant. Bara moderkortet lyser upp. Och nån fläkt snurrar några varv sen slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Manualen säger att där ska vara en liten LED uppe vid 8-pins strömmen, lyser den så är den INTE inkopplad, jahapp? 🙂

PWR Led’en lyser på moderkortet men
BOOT, VGA, DRAM och CPU lyser ej.

Permalänk
Medlem

alla kablar är vita? Är det ngn form av ersättningkablar? Eller är de skarvade på originalkablarna?
Känns verkligen som det inte är kontakt hela vägen till moderkortet

// LZ

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på att du verkar ha exakt! samma upplevelse som mig, vi snackar on nån nanometer extra in med ATX kablarna mot agget asså, inte moderkortet, var verkligen a *doh!* moment, hmm
Help!! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

alla kablar är vita? Är det ngn form av ersättningkablar? Eller är de skarvade på originalkablarna?
Känns verkligen som det inte är kontakt hela vägen till moderkortet

// LZ

Det är orginal kablarna som följer med ja. Hade först några svart vita från cable mod som jag nu bytt ut när det inte fungerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Stör mig lite på att du verkar ha exakt! samma upplevelse som mig, vi snackar on nån nanometer extra in med ATX kablarna mot agget asså, inte moderkortet, var verkligen a *doh!* moment, hmm
Help!! 🙂

Har försökt så gott det går. Det är inte ens ett litet nanometers mellanrum mellan kablarna och psu’n
Har haft ett exakt likadant för ett tag sen och hade inga sånna problem med mitt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeVah:

Har försökt så gott det går. Det är inte ens ett litet nanometers mellanrum mellan kablarna och psu’n
Har haft ett exakt likadant för ett tag sen och hade inga sånna problem med mitt :/

Okej då, var värt att upprepas iaf, djeffla fan då, funka!! 😎

Permalänk
Medlem

Plocka ur allt ur chassit och kör en bare bones för att kolla att allt funkar. Ställ moderkortet på lådan den kom i, anslut 24pin och CPU-kablarna, i med bara en minnes-sticka. Behöver inte ansluta kylning. Koppla in skärm och kolla att den startar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Plocka ur allt ur chassit och kör en bare bones för att kolla att allt funkar. Ställ moderkortet på lådan den kom i, anslut 24pin och CPU-kablarna, i med bara en minnes-sticka. Behöver inte ansluta kylning. Koppla in skärm och kolla att den startar.

Jävligt snabb fråga här, har alldrig testat starta den med en skärm i men har inte trott att det ska spela nån roll. Gör det de eller har jag nu slösat all er tid på att jag bara inte har haft en skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeVah:

Jävligt snabb fråga här, har alldrig testat starta den med en skärm i men har inte trott att det ska spela nån roll. Gör det de eller har jag nu slösat all er tid på att jag bara inte har haft en skärm

Ska inte spela nån roll, men eftersom det inte fungerar för dig så är det lika bra att testa allt som går. Har sett datorer inte starta för mycket konstigare saker.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Plocka ur allt ur chassit och kör en bare bones för att kolla att allt funkar. Ställ moderkortet på lådan den kom i, anslut 24pin och CPU-kablarna, i med bara en minnes-sticka. Behöver inte ansluta kylning. Koppla in skärm och kolla att den startar.

Behövs väl kylning? Tror man absolut inte starta utan kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeVah:

Jävligt snabb fråga här, har alldrig testat starta den med en skärm i men har inte trott att det ska spela nån roll. Gör det de eller har jag nu slösat all er tid på att jag bara inte har haft en skärm

För att jag kan så testa jag just utan skärmar alls inkopplad, och den starta 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ska inte spela nån roll, men eftersom det inte fungerar för dig så är det lika bra att testa allt som går. Har sett datorer inte starta för mycket konstigare saker.

Skrivet av Ludde72:

För att jag kan så testa jag just utan skärmar alls inkopplad, och den starta 😉

Jå, testade just med skärm ikopplad och mi kan ju gissa svaret. Det funka ej. Få väll åka till min lokala datafix imorn så dom får kolla vad som kan va fel.
Men inte tror ni det kan vara bara att moderkortet måste uppdatera dens bios? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeVah:

Jå, testade just med skärm ikopplad och mi kan ju gissa svaret. Det funka ej. Få väll åka till min lokala datafix imorn så dom får kolla vad som kan va fel.
Men inte tror ni det kan vara bara att moderkortet måste uppdatera dens bios? 🤔

Eum, det fick jag i mitt fall reda på att det var en bra ide och på min kan man göra det utan CPU/GPU/Minne ens installerad, bara ATX power, tryck på en special knapp, in med usb sticka med nyaste BIOS och namnge biosen gigabyte.bin och vänta 3 minuter, hur det är med din vet inte, än 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Eum, det fick jag i mitt fall reda på att det var en bra ide och på min kan man göra det utan CPU/GPU/Minne ens installerad, bara ATX power, tryck på en special knapp, in med usb sticka med nyaste BIOS och namnge biosen gigabyte.bin och vänta 3 minuter, hur det är med din vet inte, än 😎

Jadu, önskade mitt var detsamma men tror inte det

Permalänk
Medlem