Filmer/foton på Samsung borta - gråa med utropstecken?

Permalänk
Medlem

Filmer/foton på Samsung borta - gråa med utropstecken?

Hej! Försöker hjälpa en vän till mig med en Samsung vars nytagna filmer/bilder hon tog idag ser ut såhär; https://www.bildtagg.se/file/xvi3tx508yar8wdb2kbz9k02

Alltså grå med utropstecken i. Hon har tydligen haft rätt fullt i lagringen men det har funkat att ta bilder på Instagram och sedan spara dem, men nu blev det såhär.

Finns det någon möjlighet att få fram filmerna/bilderna? Det är familjebilder med hennes barn och dylikt hon tog idag som hon gärna skulle vilja ha. Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan möjligen prova att koppla telefonen till en dator för att se om bilderna går att föra över. Att ha rejält fullt på lagringen är en riskfaktor för konstiga fel, speciellt om det är interna lagringen (inte sd-kort). Man skulle även kunna prova en annan galleri-app, men det känns som att det antingen är fotot, eller "thumbnailen" - en minikopia av fotot som visas i galleri etc, som fått spader av att ha för trångt på lagringen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen backup? Har ni in ens prövat koppla in telefonen till datorn?

Jag är rätt säker på att tumnaglarna har ballat ur, min OP7T tyckte att jag inte hade några bilder alls i galleriet ett tag.
Öppna mappen DCIM och Pictures och ta bort mappen .thumbnails efter det gör ni backup på allt viktigt.

Permalänk
Samsung Sverige

Ett annat sätt att kolla om bilderna faktiskt fungerar är ju att mejla eller dela till sig själv via något annat program, då är det originalfilen som skickas och inte tumnageln.
Men generellt sett är det nog bra att ta detta som ett litet varningstecken och se till att föra över bilderna till någon betrodd lagringstjänst och kanske rensa upp den lokala lagringen. Det finns för många tråkiga exempel på när användare inte säkerhetskopierat och något har hänt med telefonen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung