IPS-skärm med 120+Hz och fina färger?

Permalänk

IPS-skärm med 120+Hz och fina färger?

Hej,

Har länge suttit på min Eizo Foris FS2333-skärm, som jag varit väldigt nöjd med, har inte haft några problem med eftersläp/ghosting, och har alltid gillat hur starka och fina färger den haft, enda problemet har varit att den bara är 60Hz.

Så beställde en Acer 24" Nitro XV242YP som jag fick igår, men var väldigt besviken med den. Först och främst, färgerna var inte sådär väldigt mycket roligare än på en TN-panel, vilket egentligen är den största anledningen till att jag aldrig tagit hoppet till högre refresh rates. Men det större problemet var att den hade ett väldigt märkbart eftersläp, som blev extremt illa om man slog på Freesync.

Så jag har ångrat mitt köp på skärmen och är nu ute efter ett bättre alternativ.

Jag är villig att gå in i en högre prisklass på skärm om det verkligen känns motiverat, om kvalitésskillnaden är betydande. Den största begränsning jag har är att jag helst stannar kvar i 1920x1080, av den enkla anledning att jag inte tror mitt 1070 orkar så mycket högre upplösningar samtidigt som det håller höga framerates.

Har ni några rekommendationer på skärmar som skulle kunna passa det jag är ute efter, eller är utbudet på den upplösning jag är ute efter för litet för att hitta något riktigt bra?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kolla efter skärmar med wide color gamut nästa gång, alltså de som påstår sig täcka 110%+ av sRGB så får du lite mer krydd i färgerna. Jag vet att det finns VA-paneler med 120% sRGB i 24" 1080p men du ville ha IPS. Såg rätt dåligt ut på IPS sidan i den storleken tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med färgerna på min LG 27GL83-A. 144hz IPS 27" 1440p

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Kolla efter skärmar med wide color gamut nästa gång, alltså de som påstår sig täcka 110%+ av sRGB så får du lite mer krydd i färgerna. Jag vet att det finns VA-paneler med 120% sRGB i 24" 1080p men du ville ha IPS. Såg rätt dåligt ut på IPS sidan i den storleken tyvärr.

Okej, tack för tipset! Är väl egentligen öppen för VA-paneler också, har bara ingen erfarenhet av dem, och dess nackdelar för gaming.

Såg du någon intressant VA-panel får du gärna länka dem också!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tack för tipset! Är väl egentligen öppen för VA-paneler också, har bara ingen erfarenhet av dem, och dess nackdelar för gaming.

Såg du någon intressant VA-panel får du gärna länka dem också!

Glöm VA om du tänkt spela, för sega paneler så det kommer se ut som skit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Glöm VA om du tänkt spela, för sega paneler så det kommer se ut som skit.

Inte lika sant längre, mycket har hänt på VA fronten, men köper man i de lägre prisklasserna så är nog chansen att man fortfarande får de med mycket ghosting. Själv tar jag hellre en VA-panel med lite ghosting än IPS med skit kontrast och IPS-glow. Jag säger så men jag äger 3 st VA samt 3 st IPS-skärmar och byter skärm lika ofta som jag byter kallingar, hehe.

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Inte lika sant längre, mycket har hänt på VA fronten, men köper man i de lägre prisklasserna så är nog chansen att man fortfarande får de med mycket ghosting. Själv tar jag hellre en VA-panel med lite ghosting än IPS med skit kontrast och IPS-glow. Jag säger så men jag äger 3 st VA samt 3 st IPS-skärmar och byter skärm lika ofta som jag byter kallingar, hehe.

I vilken prisklass har du rört dig i för VA-skärmar?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

I vilken prisklass har du rört dig i för VA-skärmar?

3000-8000 kr och alla är 32", men ingen av de panelerna är från samsung, vilket är dem som har dragit åt ghosting till ett minimum på senaste åren. Innan du köper någon VA-panel så kolla om det finns någon review som säger något om responsen med ufo-blurtest eller liknande. Jag vet inte om de 24" VA panel på inet är bra skit eller ej. Men då de är krökta 1500R antar jag att de är samsung-paneler.