Tappar internetuppkoppling varje natt

Permalänk
Medlem

Tappar internetuppkoppling varje natt

Hej!

Fick nyligen installerat FWA (Fast bredband via mobilnätet) genom Telia här nu i veckan och vi har lite skumma bekymmer.

Efter att installatören fick igång allt med den medföljande routern så bytte jag till min privata Netgear R7000 istället då signalen på Telias medföljande Technicolor-skräp var helt fruktansvärt dålig. Täckte inte ens alla rum i vårt lilla hus.

Allt verkade fungera bra men vi märker att vi inte har något internet varje morgon när vaknar. Startade först om bara modemet men det löste inte problemet. Startade sen även om routern och då fungerade det igen. Samma visa nu i morse att jag startade om modem och router då löste problemet sig.

Routern har fungerat utmärkt via Telias ADSL i många år så det är högst otroligt att något skulle vara galet med själva routern. Det är snarare nån inställning i routern som jag inte får rätt bra. Nätverk är inte min starka sida tyvärr.

Har kontaktat Telia men det enda dom kan vara är "Använd den medföljande routern" och vägrar hjälpa mig efter det.

Tacksam för svar
/Christoffer

Permalänk
Samsung Sverige

Har du möjlighet att logga in i R7000 och se om du kommer åt loggar? Det skulle ju möjligen kunna vara ett DHCP-lån som löper ut och som inte förnyas som det ska.

Permalänk
Medlem

tänkte oxo på ngn form av keep-alive. Om du på QL skulle lämna spotify på repeat på 1 låt hela natten, undrar om nätet skulle vara uppe då? eller lämna datorn igång med något skript som slår upp sweclockers var 10:e minut....

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du möjlighet att logga in i R7000 och se om du kommer åt loggar? Det skulle ju möjligen kunna vara ett DHCP-lån som löper ut och som inte förnyas som det ska.

Jag hittar loggarna men jag har ingen aning om vad jag skall titta efter.

Jag kopierade allt från när FWA-modemet kopplades in på routern.

https://cloudvyzor.com/logpad/?query&database=sandbox-cbbb723...

Skall också uppdatera firmware i min router då jag insåg att jag typ aldrig gjort det (whoops) men jag har svårt att tro att det är det som är det faktiskt problemet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Raynstorm:

Jag hittar loggarna men jag har ingen aning om vad jag skall titta efter.

Jag kopierade allt från när FWA-modemet kopplades in på routern.

https://cloudvyzor.com/logpad/?query&database=sandbox-cbbb723...

Skall också uppdatera firmware i min router då jag insåg att jag typ aldrig gjort det (whoops) men jag har svårt att tro att det är det som är det faktiskt problemet.

Det verkar onekligen vara något med att den tappar ip-adressen. Har du haft problemet sedan start, eller har det börjat nyligt? "cannot get public IP address, stopping" dyker ju upp regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det verkar onekligen vara något med att den tappar ip-adressen. Har du haft problemet sedan start, eller har det börjat nyligt? "cannot get public IP address, stopping" dyker ju upp regelbundet.

Problemet började när vi installerade det nya bredbandet i tisdags. Det är stabilt och snabbt hela dagen men när vi vaknar på morgonen så har vi tappat internet helt förrän jag startar om router och modem.

Routern står på dynamisk ip så man tycker ju att det borde fungera om allt är rätt på Telias sida. Får tyvärr inte ut flaska ur dom förutom "Använd den medföljande routern".

Permalänk
Medlem

Detta ser ju misstänkt ut:
Apr 21 02:02:49 WAN_Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Låter ju som en ide att uppdatera FW i din router. Men annars hade jag testat att plugga in Telias mög och se om det blir samma fel eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Detta ser ju misstänkt ut:
Apr 21 02:02:49 WAN_Connection: ISP's DHCP did not function properly.

Låter ju som en ide att uppdatera FW i din router. Men annars hade jag testat att plugga in Telias mög och se om det blir samma fel eller inte.

Ja känns som att man får börja i den änden. Konstigt att det började nu bara.

Tack för all hjälp! Jag återkommer med resultat

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Raynstorm:

Ja känns som att man får börja i den änden. Konstigt att det började nu bara.

Tack för all hjälp! Jag återkommer med resultat

Jag har faktiskt haft lite underligt strul med mitt internet (Telia mobilt bredband) senaste veckan. Helt plötsligt slutar sidor att laddas. Så det kan ju tänkas att Telia har lite strul med DHCP eller DNS. Jag tror att jag ska försöka växla till Google-DNS i stället och se om det hjälper.