Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Permalänk
Medlem

Vilka språk kan du och vilka skulle du vilja kunna?

Kan:
Svenska (Tror jag iallafall )
Engelska.

Skulle vilja kunna:
Tyska. Gick på tyskalektioner en månad i högstadiet. Enda vi gjorde var att räkna till 30 varenda gång. Bytte till Teknik efter ett tag, dumhuvud som jag var!
Franska. Vet inte varför. Ibland tycker jag det är ett vackert "läte" om franska och ibland inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan:
Svenska (Tror jag iallafall )
Engelska.

Skulle vilja kunna:
Tyska. Gick på tyskalektioner en månad i högstadiet. Enda vi gjorde var att räkna till 30 varenda gång. Bytte till Teknik efter ett tag, dumhuvud som jag var!
Franska. Vet inte varför. Ibland tycker jag det är ett vackert "läte" om franska och ibland inte.

Jag pratar Engelska och Svenska.

Hade gärna kunnat Spanska (för att kunna kommunicera i latinamerika) och Japanska (för att jag gillar anime).

Permalänk
Medlem

Kan:
Svenska
Engelska
Bosniska/Serbokroatiska

Vill gärna lära mig Ryska (eftersom jag redan vet ett slaviskt språk).

Permalänk
Medlem

Förutom modersmålet svenska, så är det bara engelska jag behärskar på hög nivå.
Norska och danska är förstås inget problem i kommunikation, men jag kan inte aktivt använda språken.
Tyska kan jag förstå bra både talat och skrivet.
Nederländska förstår jag hyfsat i skrift, men inte mycket i tal.
Färöiska är hyfsat begripligt i skrift, men svårt i tal.
Franska kan jag fatta grovt om talaren är väldigt tydlig, eller ännu hellre inte modersmålstalare, men skriven franska är knepigare.
Spanska och italienska är förhållandevis avkodningsbara i skrift, men lite svårare i tal.

Språk med andra skriftsystem har jag problem med. Min hjärna gillar inte att läsa andra skriftsystem, men jag kan bokstavera mig igenom kyrilliska och grekiska tecken om det kniper.

Jag skulle vilja kunna spanska riktigt bra. Finska skulle också vara kul. Och persiska.

Permalänk

Svenska och engelska är jag bra på.

Håller på att lära mig Ryska, har dock lärt mig kyrilliska tecken och kan tyda alla sen 10 år tillbaka när man strosade omkring i Sankt Petersburg.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska och Japanska.

Vill lära mig: Kinesiska.

Permalänk
Medlem

Skulle anse mig flytande i svenska och engelska.

Vill lära mig japanska och kinesiska.
Men tiden som krävs och viljan att göra det är i total osynk, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska, Tyska.

Vill lära mig: Isländska

Permalänk
Medlem

kan engelska, kinesiska något bra iaf, spanska, italienska, par ord på vietnamesiska, japanska. lite tyska etc, jugoslaviska

Permalänk
Medlem

kan: svenska, göteborska, pitemål, engelska.

vill kunna: klingon 😋

Permalänk
Medlem

Skulle vilja kunna c, c+, C++, Assembler, python mm...

Permalänk
Medlem

Känner igen bilden från Disneyland haha - det är de där skyltarna från en av attraktionerna där man åker i en liten båt.

Kan flytande: Eng, Ryska, Spanska
Kan sådär bra: Franska, Kinesiska (mandarin), Kroatiska, Arabiska
Har lärt mig alla språken förutom eng, spanska och franska i vuxen ålder.

Vill lära mig: Så många som möjligt haha... Men i prioritet - bättre kinesiska, arabiska och sen kanske italienska för att det är ett favoritresemål. Persiska/farsi för det låter vackert. Japanska för skojs skull. Livet är ett livslångt lärande så finns tid för det mesta. Även de mest hektiska perioderna i livet har jag fortfarande hittat 10 min på kvällen till min Anki deck för glosor haha...

Skrivet av Mightybjorn:

Svenska och engelska är jag bra på.

Håller på att lära mig Ryska, har dock lärt mig kyrilliska tecken och kan tyda alla sen 10 år tillbaka när man strosade omkring i Sankt Petersburg.

Lycka till! Ryska är det svåraste av alla språk jag har försökt lära mig hittills. Hade min frus familj inte hade varit 100% rysktalande (alltså inte ett ord engelska) vet jag inte om jag hade haft motivationen haha... Det tar år att vänja sig vid grammatiken men det är ett så oerhört rikt språk att det är mödan värt. Bara ryskt slang är sjukt kul.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska, Engelska och Mandarin
Gymnasienivå: Tyska

Vill kunna: Taiwanesiska, Japanska, Koreanska, Spanska, Arabiska m.fl.

Permalänk
Lego Master

Kan

• Svenska

• Engelska

• Tyska (hjälpligt)

• Spanska (kan stolpa mig genom text)

• Latin (konceptuellt, åtminstone)

Skulle vilja kunna

• Mandarin

• Japanska

• Franska

• Arabiska

• Holländska/Nederländska?

Permalänk
Medlem

Kan; engelska och någorlunda tyska
Vill kunna; ryska och japanska

Vill inte kunna; svenska, avskyr skiten

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska Engelska
Kan förstå en del tyska.

Kinesiska (Mandarin) hade varit sjyst att kunna faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan: Svenska, Engelska
Vill kunna: Japanska, Mandarin, Ryska

Är bättre på Engelska än Svenska trots att Svenska är mitt modersmål, pratat lite för mycket Engelska i spel genom åren. Glömmer lite skrämmande ofta bort Svenska ord och behöver översätta dem från Engelska.

Permalänk
Datavetare

C++, JavaScript samt Python räcker >90 % av tiden för min del.

Ser man till människor är det egentligen bara svenska och engelska jag riktigt behärskar. Hjälplig tyska...

Rest ett antal gånger till Kina, hade varit väldigt bra att kunna mandarin! Spanska känns också väldigt användbart.

Permalänk
Medlem

Flytande: Svenska, Engelska, Farsi/Persiska,
Klarar mig: Danska, Norska (bokmål), python, bash
Hade velat kunna flytande: Spanska, Italienska, Portugisiska, Franska, Ryska, Afrikaans, Japanska, Kinesiska (Mandarin), python, bash

Permalänk
Medlem

Har pluggat Japanska 🇯🇵 några år och tar privatlektioner nu också, det är riktigt skoj att ha som hobby.
Redigt gemytligt att sitta på söndagar och skriva Kanji-tecken med en kopp kaffe till exempel, målet är att kunna skriva och prata hjälpligt då det är ett väldigt komplicerat språk.

Annars ja Svenska och Engelska flytande som så många andra.

EDIT: Rekommenderar starkt Duolingo appen om ni vill lära er något språk eller bara testa på!

Permalänk
Medlem

Behärskar flytande: svenska (modersmål), norska, franska och engelska, skaunska

Klarar mig någorlunda på italienska och tyska.

Skulle vilja lära: Spanska och kinesiska

Permalänk
Medlem

Finska hade jag gärna kunnat, det är ett vackert språk.

Permalänk
Medlem

Kan: C#, Assembler, Python, Javascript (och några legacyspråk som BASIC och Pascal)
Vill lära mig: C++ (KANSKE)

Permalänk
Medlem

Kan: svenska, engelska

Ik kan neit meer spreeken dutch, så det hade jag gärna velat få in i systemet igen

Samt finska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Behärskar flytande: Svenska, Norska, franska och engelska
Klarar mig på hövlig italienska.

Skulle vilja lära: Spanska och kinesiska

Påminner om en bekant jag hade; han pratade engelska, spanska, franska, portugisiska, italienska och ryska flytande och säkert en handfull till hjälpligt, och kunde växla mellan dem. Ett tag (på 70-80/talet någongång skulle jag gissa) arbetade han i Sao Paulo med att leta rätt på sjömän som träffat lokala kvinnor och försöka övertala dem att komma tillbaks till båten. En mycket intressant man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag läste tyska på högstadiet, har inte pratat tyska sedan högstadiet :/
Hade hellre haft teknik eftersom det påverkar min vardag betydligt mer än tyska oregelbundna verb...

Permalänk
Medlem

Svenska, finska och engelska behärskar jag flytande (lite rostig finska dock). Tyska klarar jag hjälpligt. Jobbar på att lära mig ryska.

Ps. Jag var nära att glömma italienska.

Permalänk
Testpilot

Språk jag kan:

• Svenska

• Engelska

Språk jag vill kunna:

• Tyska

• Latin

• Japanska

• Mandarin

Språk jag kastat in handduken på:

• Spanska

• Finska

Framförallt Japanska och Tyska är språk jag vill lära mig, har dabbat i någon enstaka kurs här och var, samt suttit med Duelingo lite - Men känner inte att jag kommer någon vart, trots att jag har relativt lätt för språk... För dålig självdisciplin för att föra studier på egen hand tror jag

Permalänk
Medlem

Hade det handlat om programmeringsspråk så hade det känts mer relevant, men det verkar råda nyhetstorka på sweclockers redaktion.