Förslag på Back-up lösning av NAS på 25TB +

Permalänk
Medlem

Förslag på Back-up lösning av NAS på 25TB +

Skulle vilja få förslag på någon kostnadseffektivt sätt att göra backup på min NAS. I dagsläget har den ungefär 25TB lagrat dock ökar detta hela tiden.

Finns det någon lösning som inte kostar skjortan? att det tar tid att göra en backup är inget problem. Jag är snål så hellre lägga mer tid på backupen än att betala mer för den.

Jag inser att enklast vore en ytterligare NAS som jag speglar till hela tiden (denna placerad hos mina föräldrar) MEN det kostar en faslig massa pengar.

Så vad finns det för användbara grejer på marknaden idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Skulle vilja få förslag på någon kostnadseffektivt sätt att göra backup på min NAS. I dagsläget har den ungefär 25TB lagrat dock ökar detta hela tiden.

Finns det någon lösning som inte kostar skjortan? att det tar tid att göra en backup är inget problem. Jag är snål så hellre lägga mer tid på backupen än att betala mer för den.

Jag inser att enklast vore en ytterligare NAS som jag speglar till hela tiden (denna placerad hos mina föräldrar) MEN det kostar en faslig massa pengar.

Så vad finns det för användbara grejer på marknaden idag?

Jag tror att hårddiskerna kommer vara den stora delen av kostnaden, så om du hittar nått annat sätt än en NAS så behöver du fortfarande köpa hårdddiskar. Och då tar NASen upp en relativt liten del av totala priset.

Permalänk
Medlem

Backblaze för $6 dollar per månad för obegränsad mängd data. Såvitt jag vet så är det bara stöd för windows och macOs så du får nog sköta syncningen från klientdatorn och inte från NAS-gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Backblaze för $6 dollar per månad för obegränsad mängd data. Såvitt jag vet så är det bara stöd för windows och macOs så du får nog sköta syncningen från klientdatorn och inte från NAS-gränssnittet.

Det verkar väldigt billig, värt att kolla upp.

Skrivet av Kalasis:

Blir inte det lite väl häftig månadskostnad? 25000 x 0,004 = 100 dollar i månaden

Permalänk
Medlem

För en 'föräldrabackup' så skulle jag titta på en Raspberry 4 och 2 stora externa USB-diskar som rymmer all din data (3 om du vill ha redundans (RAID5) men kräver då en USB3-expander då raspberry4 har bara 2 USB-3 portar).

Denna hanteras enbart via SSH för fjärrmanövrering/admin och även rsync för synkning används endast via SSH. Jag skulle också använda BTRFS som filsystem på lagringen (och jag skulle inte vara rädd för BTRFS 'native' RAID5 - den har jag provat så mycket att jag numera önskar bevis på att den i linuxvärlden så använda och 'respekterade' mdadm-RAID faktiskt inte är sämre... - jag har haft krångel med mdadm-RAID med filförluster men ännu inte med BTRFS native RAID5)

man kan också automatisera snapshot av filträden (lagrat i en subvolym) som görs backup på med tex 'snapper' för generationsbackup av sina backupper så att en senare rsync-överföring med ransomware-krypterade filer inte förstör det som var friskt innan - men det bygger på att man har BTRFS som filsystem i sin lagring.

---

I slutändan är fortfarande diskar den stora kostnaden för lagringen men det är så klart skillnad med en lösning med raspberry PI 4 med tillbehör runt 1000:- och en köpeNAS för +5000:- (mer om man skall ha varianter med BTRFS som filsystem i sig) men det viktiga tycker jag är att fjärrbackuppen hanterar backupgenerationer och för detta krävs BTRFS som filsystem oavsett om man bygger egen lösning med RPi4 eller köpeNAS. punkt.

---

Om du kikar på vad en LTO8-bandare kostar så handlar det om typ 36000:- - till det behöver du en server med snabba buffringsdiskar, mycket RAM och SAS-kort då när bandaren väl startar så vill den ha 300MByte/s i konstant obruten flöde i stora block (det är för att det inte skall bli "shoe shining" med bandet går fram och tillbaka i mindre steg hela tiden för att datamatningen inte hinner med), mediat för dessa var heller inte billig - typ halva hårddiskpriset räknat per TB ungefär.

'break even' innan bandlagringen blir billigare är nog runt 70 köpta och fyllda stora hårddiskar ... det låg något däråt sist jag räknade på bandlagring och sedan dess övergivet tanken.