Testpilot: Secretlab Titan Stealth – ett snedsteg från full pott

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag var ju lite orolig att vingarna snarare skulle störa en än att de omsluter en liksom. Att de trycker ut en från ryggen för att de börjar för tidigt. Du upplever det inte så? Tycker du att den stödjer dig bättre än tidigare stolar?

Det beror nog väldigt mycket på hur lång överkropp man har, och axelbredden så klart.
Men generellt så tycker jag vingarna är väldigt utbredda (om jag uttrycker mig förståeligt) Alltså att de INTE omsluter en.
Glömde säga det att nackkudden som följer med stolen är grymt skön av memmory-foam typ.

Den här stolen är den första gamingstolen jag äger så jag har tyvärr inget att jämföra mot när det kommer till gamingstolar. Men min förra stol var en Kinnarps (modell old school) och innan det en IKEA Markus.
Får som sagt väldigt sällan ont när jag sitter längre sessioner med Secret labs stolen.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig artikel! Intressant, mycket bra språk och flyt i texten

Det enda jag saknade var en bild på ryggen (eftersom du skrev att den inte passade in så bra i ett kontorslandskap).
Om någon annan också är nyfiken, så ser den ut så här bakifrån:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2360/6457/files/turntable_2...
..Och man kan ju inte annat än att hålla med - den smälter inte in på kontoret direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite synd att "gaming" grejer av alla de slag har lite missat oss resursstarka 40+ are som är rätt prisokänsliga och gärna går på "gamer" grejen, men inte vill ha led lampor, blaffiga märken etc. Är ju omöjligt att passa in en sån där pjäs när resten av inredningen är från Svenssons i Lammhult, typ.

Ta en titt på softweave black.
Du kanske inte ställer den bredvid din Svensson men tycker den passar in fint i ett vuxet hem.

Artikeln får mig att tro att skribenten är lite för kort för stolen.
Är det något man ska klaga på så tycker jag det är att sittdjupet är för kort, det är definitivt inte generöst tilltaget (jag är 188cm).
Vingarna känner jag inget problem med och jag är hyfsat bred över axlarna. Men är man kortare kan jag tänka mig att de kan komma lite i vägen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Json_81:

Ta en titt på softweave black.
Du kanske inte ställer den bredvid din Svensson men tycker den passar in fint i ett vuxet hem.

Artikeln får mig att tro att skribenten är lite för kort för stolen.
Är det något man ska klaga på så tycker jag det är att sittdjupet är för kort, det är definitivt inte generöst tilltaget (jag är 188cm).
Vingarna känner jag inget problem med och jag är hyfsat bred över axlarna. Men är man kortare kan jag tänka mig att de kan komma lite i vägen.

Tjena, skribenten i fråga här sådär en månad senare

För referens är jag 178cm till längden med ett axelspan om ca. 48cm. Är rätt bredaxlad för min längd faktiskt, drygt 10cm mer i fullt "vingspann" sätt till medel för en svensk ("normalt" sett ligger det på 38-41cm för män över 18 år).

Värt att notera är att jag har rätt lång överkropp i förhållande till mina "kortare" ben (tack pappa för den genetiken!), upplevde därmed aldrig att djupet på sittdynan var ett problem personligen, ej heller att ryggstödet i fråga skulle vara för kort då nackkudden hamnade där den skulle – Vid nacken.

Önskar det fanns butiker i Sverige som kunde lagerhålla stolar från SecretLab faktiskt, för det verkar vara högst individuellt hur man upplever stolen baserat på vilken kroppsbyggnad man har – Oavsett om det är genetiskt eller vilken 'viktklass' man hör till.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Det är säkert en smaksak, men man får ju tänka på att en Kinnarps lätt kan kosta dubbelt så mycket med armstöd, nackstöd osv.

Själv har jag en Håg capisco 8107 som brorsan hittade på second hand för 300 spänn. Sen att det typ kostar 15.000 ny, så ser den ny ut. Det sög i början att sitta på den. Men nu är det mycket bättre och när jag har tröttnat på att sitta på ett sätt så snurrar jag bara stolen 180° och sitter därefter baklänges istället med ryggstödet mot magen. Klår alla gaming stolar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Folk är så jävla inskränkta i märken på stolar. Men HÅG är det bästa pris/prestanda man kan få tag på. Skulle över min döda kropp släpa in en jävla rgb racingstol hemma.

HÅG, Malmstolen, Kinnarps eller KAB är väl de bästa stolarna jag har hört talas om/testat. Har/har haft Kinnarps och Malmstolen på kontoret och de är en fröjd att sitta i men har hört mycket gott om HÅG och KAB men då pratar vi om stolar för 15000 kr eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tjena, skribenten i fråga här sådär en månad senare

För referens är jag 178cm till längden med ett axelspan om ca. 48cm. Är rätt bredaxlad för min längd faktiskt, drygt 10cm mer i fullt "vingspann" sätt till medel för en svensk ("normalt" sett ligger det på 38-41cm för män över 18 år).

Värt att notera är att jag har rätt lång överkropp i förhållande till mina "kortare" ben (tack pappa för den genetiken!), upplevde därmed aldrig att djupet på sittdynan var ett problem personligen, ej heller att ryggstödet i fråga skulle vara för kort då nackkudden hamnade där den skulle – Vid nacken.

Önskar det fanns butiker i Sverige som kunde lagerhålla stolar från SecretLab faktiskt, för det verkar vara högst individuellt hur man upplever stolen baserat på vilken kroppsbyggnad man har – Oavsett om det är genetiskt eller vilken 'viktklass' man hör till.

Ja, möjlighet att prova hade varit bra.
Jag försökte så gott det gick att hitta folk med liknande kroppsstorlek som recenserat innan jag köpte för jag var osäker mellan vanliga titan och XL. Nu har jag inte testat XL men rätt säker på att det var rätt slutsats att ta vanliga eftersom den är gott och väl bred nog och det är största skillnaden.

Dina mått låter ju som du skulle testa Omega

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Dina mått låter ju som du skulle testa Omega

Den skulle nog passa mig, men den har ju dom där jävla vingarna på sittdynan :/

Permalänk
Medlem

Ser fin ut. Dock ifrågasätter i varje fall jag all form av konstläder.
Är ganska svart eller vitt där för mig. Antingen 100% tyg eller 100% äkta läder.

Är kanske så att konstläder utvecklats med åren men min erfarenhet är att det inte andas, man blir svettig och så vidare.

Äkta läder är ju inte underhållsfritt förvisso men… det är heller inte särskilt svårt att underhålla även för en nybörjare. Finns fullgoda tutorials på youtube och material som behövs behöver inte kosta många kronor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har en Titan som jag haft i snart ett år.

Det är svårt att peka ut någon enstaka grej som orsak men jag ångrar köpet. Skulle nog säga att det mest handlar om undermåliga inställningsmöjligheter.

Kommer återgå till riktiga kontorsstolar i framtiden.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tjena, skribenten i fråga här sådär en månad senare

För referens är jag 178cm till längden med ett axelspan om ca. 48cm. Är rätt bredaxlad för min längd faktiskt, drygt 10cm mer i fullt "vingspann" sätt till medel för en svensk ("normalt" sett ligger det på 38-41cm för män över 18 år).

Värt att notera är att jag har rätt lång överkropp i förhållande till mina "kortare" ben (tack pappa för den genetiken!), upplevde därmed aldrig att djupet på sittdynan var ett problem personligen, ej heller att ryggstödet i fråga skulle vara för kort då nackkudden hamnade där den skulle – Vid nacken.

Önskar det fanns butiker i Sverige som kunde lagerhålla stolar från SecretLab faktiskt, för det verkar vara högst individuellt hur man upplever stolen baserat på vilken kroppsbyggnad man har – Oavsett om det är genetiskt eller vilken 'viktklass' man hör till.

Mycket lättare att ha massa cool marknadsföring osv och tvinga på folk att beställa stolen, sen är det ju säkert 90% som inte lämnar tillbaka stolen även om de inte är nöjda, för vem skulle orka montera isär stolfan igen och kånka iväg den för retur? Därav vill man inte ta på sig ansvaret på att lagerföra stolen, folk köper som bara fan ändå.

Genial marknadsidé av Secretlab och alla företag som gör gamingstolar, en medioker produkt som man marknadsför skiten ur och som kostar 120kr att tillverka i Kina, där i stort sett alla gamingstolar i världen kommer från samma fabrik. Sedan ser man till att frakta den i delar och göra returprocessen förjävlig så att man inte får fler returer än nödvändigt = profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Den stora frågan är om den gaming stol någonsin kan slå en Kinnarps när det kommer till att vara funktionell och ergonomi?

Nej en gaming stol kommer aldrig slå en ergonomisk kontorsstol, varför ser ergonomiska stolar inte ut som en racing stol?
Jo det är för att en racing stol är inte till för att vara ergonomisk, den är till för att hålla racerförare på plats i bilen, inte för att sitta ergonomiskt.

Samt att dom trycker in skulderbladen vilket gör att du inte kan sitta ergonomiskt rakt.

https://www.youtube.com/watch?v=9Yhc6mmdJC4

Skrivet av Dunder:

Har en "Secretlab TITAN 2020 - Dota 2" och föredrar den framför alla Kinnarps stolar jag testat hittills. Riktigt grym stol. Förutom plasten på armstöden så håller den väldigt hög kvalité.

Jag har haft en Titan i 3 år nu, den är fortfarande lika hård som dagen jag köpte den, dom påstår att den ska "break in to your body" men det är din röv som går sönder och inte har samma känsel som förr.... Jag har personligen inga problem att sitta i den längre, men alla andra som sitter i den får träsmak efter kanska kort tid.

Skrivet av Lodisen:

Jag kör en Titan och nu 2½ år senare är den som dagen när den var ny, bortsett från att handledsstöden har gått sönder (Sprickor).
Fusklädret och gasreglaget fungerar som dag ett.

Pröjsade 339€ inkl frakt. Bästa stolköpet jag gjort (Gick från en Kinnarps innan och jag tycker Titan passar mig bra).
Det enda jag testat i "gaming"stolsväg som jag faktiskt kan rekommendera.

Hade en DXRacer King innan och den var bara skrot efter ett år.

Mina armstöd har gått sönder flera gånger också, under garanti tiden så skickade dom nya till mig men dom fortsätter att bevisa sin dåliga kvalité, båda är spruckna nu igen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pyrree:

Jag har haft en Titan i 3 år nu, den är fortfarande lika hård som dagen jag köpte den, dom påstår att den ska "break in to your body" men det är din röv som går sönder och inte har samma känsel som förr.... Jag har personligen inga problem att sitta i den längre, men alla andra som sitter i den får träsmak efter kanska kort tid.

Har inte haft det problemet med min stol.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick hem min softweave Charcoal Blue för bara en vecka sedan.
https://pbs.twimg.com/media/E1rMF06XoAA3naA?format=jpg&name=l...

Erfarenheter sedan tidigare:

Bytte ut min DxRacer King-Series som var exakt 6 år nu när hjulkrysset knäcktes av helt.
Den hade då gått igenom en valps uppväxt och var halvt uppäten på sittdynan.
Men i övrigt så hade sitsen blivit ganska mjuk, ryggstödet helt intryckt och bortom räddning efter mina 6 års användande.

Började med att beställa från komplett deras ergonomiska "Iiglo" runt februari/mars:
https://www.komplett.se/product/1182589/demovaror/datorutrust...

Herregud vad den var undermålig, plastig till tusen och sittdynan gav obefintligt stöd för mina 100kg+ och ca 175cm,
utnyttjade mitt öppet köp hos komplett så kunde tur nog bli av med den utan några knussler.

DxRacer går sönder
Så kom dagen D för ca 2 veckor sedan, då hjulkrysset på Dxracer'n knäcktes. Ni vet man slänger sig i stolen som man kan göra ibland? No good.... Efter 6års slängande så gav den sin sista suck.
Vid närmare inspektion så har det bildas sprickor i stålet/aluminumet precis innan alla hjulfästen.
Beställning av en Secret Lab TITAN gjorde jag samma kväll.

Omdöme

Fick min Secret lab TITAN SoftWeave för exakt 1 vecka sedan. Intrycket var bara positivt, jag är en bredare person och var misstänksam över vingarna dock. Dimensionerna motsvarar en DXracer king series från 2015 ganska bra åtminstone.
Men i mitt tycke så är komforten på topp, den något hårda sitsen ger ett riktigt bra stöd för hela kroppen.
Det justerbara ryggstödet gör sig perfekt, jag jobbar sedan oktober 100% hemifrån och min normala sittställning är något tillbakalutat, med ryggstödet kanske 25-30% från nolläge.

Jag sitter normalt i en Kinnarps Plus 6 på jobbet och jag anser redan nu, att secret lab titan för 4000 riksdaler är mycket mer värt än att jag ska använda mina egna pengar på en kinnarps plus 6, som går för 3.400 SEK SOM BEGAGNAD.... Nej då vill jag ha en icke "inpruttad" secret lab hellre

rubriker
Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt två Titans (vanliga). En i konstläder och en i tyg. Det konstiga är att jag hela tiden ångrade att jag inte köpte den i tyg första gången, men när jag väl fick den till mitt andra kontor visade det sig att den är mycket hårdare och således mer obekväm. Jag har haft den sedan oktober '20, så det borde vara insutten vid det här laget. Sen är det ju en gamingstol, så om ni kikar på gastuber och armstöd så kommer ni finna att det finns två modeller att välja oavsett vilket märke. Antagligen är en ikea-stol bekvämare, men jag ville ju ha batman på stolen...

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Ser fin ut. Dock ifrågasätter i varje fall jag all form av konstläder.
Är ganska svart eller vitt där för mig. Antingen 100% tyg eller 100% äkta läder.

Är kanske så att konstläder utvecklats med åren men min erfarenhet är att det inte andas, man blir svettig och så vidare.

Äkta läder är ju inte underhållsfritt förvisso men… det är heller inte särskilt svårt att underhålla även för en nybörjare. Finns fullgoda tutorials på youtube och material som behövs behöver inte kosta många kronor.

Titan och Omega finns i äkta läder. Men då kostar det ju en del också

Skrivet av baselica:

Antagligen är en ikea-stol bekvämare, men jag ville ju ha batman på stolen...

Varför skulle det vara så? IKEA-stolar är i allmänhet ganska obekväma i min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lite synd att "gaming" grejer av alla de slag har lite missat oss resursstarka 40+ are som är rätt prisokänsliga och gärna går på "gamer" grejen, men inte vill ha led lampor, blaffiga märken etc. Är ju omöjligt att passa in en sån där pjäs när resten av inredningen är från Svenssons i Lammhult, typ.

Kände samma när jag letade efter en ny stol efter att min tidigare gick sönder. Den jag till slut valde som en kompromiss mellan utseende, pris och recensioner var LEET Elite v4 i det gråa utförandet. Den passade in någorlunda i ett hem som i övrigt är ganska stilrent.

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Titan och Omega finns i äkta läder. Men då kostar det ju en del också

Varför skulle det vara så? IKEA-stolar är i allmänhet ganska obekväma i min åsikt.

Jag har inte haft någon Ikea-stol på länge, men vill minnas att den jag hade var helt ok. Å andra sidan var kroppen yngre och inte så smärtbenägen.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Titan och Omega finns i äkta läder. Men då kostar det ju en del också

Ifrågasätter konstläder även om stolen skulle kostat en hundring.

Bra att det finns ett vettigt alternativ då

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Ifrågasätter konstläder även om stolen skulle kostat en hundring.

Bra att det finns ett vettigt alternativ då

Jag skulle ifrågasätta äkta lädret om stolen kostar en hundring

Permalänk
Medlem

Skulle väldigt väldigt gärna se en recension på Logitech och Herman Millers samarbete.
Har hittills inte hittat någon "gamingstol" som är i närheten av Kinnarps bästa kontorsstolar.
Visst skiljer mycket i pris men med tanke på hur mycket tid jag(vi?) lägger sittandes vid datorn känns det som en mycket rimlig investering.

https://store.hermanmiller.com/gaming-chairs/herman-miller-x-...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

HÅG, Malmstolen, Kinnarps eller KAB är väl de bästa stolarna jag har hört talas om/testat. Har/har haft Kinnarps och Malmstolen på kontoret och de är en fröjd att sitta i men har hört mycket gott om HÅG och KAB men då pratar vi om stolar för 15000 kr eller mer.

Skrivet av Blade@LCD:

Skulle väldigt väldigt gärna se en recension på Logitech och Herman Millers samarbete.
Har hittills inte hitta någon "gamingstol" som är i närheten av Kinnarps bästa kontorsstolar.
Visst skiljer mycket i pris men med tanke på hur mycket tid jag(vi?) lägger sittandes vid datorn känns det som en mycket rimlig investering.

https://store.hermanmiller.com/gaming-chairs/herman-miller-x-...

Det är ju trist att det är så svårt att hitta något ställe att provsitta stolar i den här prisklassen (för att inte prata om att faktiskt hitta någon butik att köpa HM/Vitra/Steelcase i öht) i Sverige. Särskilt när man bor utanför storstadsregionerna.

Sen undrar jag generellt varför så många stolar har fotkryss som man inte kan ha fötterna på (Kinnarps och HÅG undantagna). Alla IKEAs varianter på senare tid har ju börjat använda helt urusla fotkryss. Krysset på denna SecretLabs ser ju dock okej ut.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen hem Secretlab Titan EVO 2022 - Batman-stol med svart dekor "ton i ton" där det enda som inte är svart är några sömmar på ryggkanten i diskret guldfärg. Om det smälter in i designer-hemmet eller inte kan man svara olika på

Har inte alla detaljer som justerats på 2022-versionen men det som var bra tidigare verkar finnas kvar men säkert med diverse små förbättringar.

Leverans tog knappt två veckor då denna modell fanns i lager när jag beställde (från Polen till min dörr på landet).

Jämfört med mina riktiga kontorsstolar från RH-stolen med riktigt läder och en Kinnarps med tyg så känns den lite hårdare (eller fastare om man vill) i sitsen, mer sidostöd genom "vingarna" (både på sits och rygg), så kan ryggen lutas mer bakåt medan sitsdelen inte verkar kunna justeras i längsled (vilket både RH & Kinnarps kan). Lyxigast känns den magnetiska nackkudden i mjukt skum. Tycker inte man blir svettig av konstlädret och de säger sig ha förbättrat materialet i årets utgåva så även om det inte "är sommar" längre känns materialet bra.

Är den värd sitt pris på närmare 500 euro (inkl. frakt)? Tycker nog faktiskt det då ergonomi är en verklig faktor vid långa pass framför datorn, oavsett man knackar Excel, kodar eller spelar, men visst finns bättre kontorsstolar fast som iallafall nya kostar mer än denna.

Skall man vara kritisk är det en enorm mängd plastemballage - här kunde de minska antalet plastpåsar och stora skumplastblock till förmån för återvunnen pappersråvara som i många andra förpackningar idag.

Vill man provsitta en "postorderstol" som denna, hälsa på en kompis som har en då Secretlabs verkar sälja rejält många - eller chansa på att deras många positiva omdömen faktiskt kan stämma.

Fotnot: Beställde "Secretlab TITAN Evo 2022 Series - Regular - Secretlab NEO™ Hybrid Leatherette - Dark Knight" 20:e augusti, summa €488,90, hemlevererad "på landet" med UPS 2:a september.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li