Shark Gaming SG27-Q144 27" 144hz 1440p Skärm

Permalänk
Medlem

Shark Gaming SG27-Q144 27" 144hz 1440p Skärm

Tja,
Tänkte bara lägga upp lite information och mina egna tankar och erfarenheter av denna skärmen då det inte verkar finnas så mycket som en kundrecension någonstans...
Jag har nu ägt skärmen i 3 dagar och såhär tycker jag:

Shark Gaming SG27-Q144 27" 144hz 1440p Skärm är en Gamingskärm med IPS panel som ger 400 nits. Jag upplever den som ljusstark och trevlig.
Mitt exemplar av skärmen har inte mycket back light bleed och inga döda pixlar vad jag har hittat. Dock några gråa som endast framträder vid vit bild. Detta är inget som stör mig nämnvärt och jag tycker att jag fått ett bra exemplar.

Jag tycker man får precis vad man kan förvänta sig av en modern IPS-panel i gamingsegmentet idag. Kanske till och med lite mer då detta är en relativt billig skärm i mellansegmetet och jag köpte den på REA.
Ordinarie pris: 4769:-
Rea: 2719:-
(frakten är gratis om man registrerar sig för Shark Gamings nyhetsbrev)

Byggkvalitet:
Skärmen ser rätt plastig ut på baksidan och jag skulle vilja säga att på produktbilderna ser den bättre ut än i verkligheten. Shark gaming har satsat på en fot i metall som är lackad i en tunn matt färg och foten känns kvalitativ tack vare detta. Trots den lite lyxigare foten är helhetsintrycket ändå lite billigt.
På framsidan av skärmen är kanterna tidsenligt tunna förutom den nedre som är hela 22,46mm hög (jag har ett skjutmått ).

Design:
helt klart gamingfokuserad design, men detta syns bara på baksidan och foten. Baksidan med sina "Shark Gaming gälar" med RGB belysning och på undersidan av skärmen projekteras det RGB rakt ned. Allt detta går att stänga av och styra.
Foten har ett stort minus! Har du inte ett djupt skrivbord kan det bli riktigt trångt framför skärmen då benet bakåt bygger ca 24cm från skärmytan och bakåt. För min egen del som är van att ha skärmen långt bak för att få lite yta framför skärmen så känns detta inte bra. Jag ska nog kolla på ett väggfäste så att jag kan utnyttja mitt skrivbord till annat än tre enorma ben i metall.

Knapparna på skärmen sitter dolda bakom högra sidan och är som de flesta knappar på skärmar är. Svåra att se, lätta att trycka fel på... De är dock upplysta och med tanke på hur långt ifrån väggen skärmen måste placeras tack vare den övervuxna foten så är det inga problem att köra bak hela huvudet för att kontrollera på vilken knapp man egentligen trycker på...

Stativet går att höja och sänka rejält och även tilta.
Här finns det inget att klaga på. Detta är ju något som annars brukar vara undermåligt på de allra billigaste skärmarna med nästan obefintliga inställningsmöjligheter.

Ljud:
OMG... De inbyggda högtalarna låter när man spelar ljudet ur ett par hörlurar och har lagt dem på skrivbordet. Burkigt helt utan botten. Lite som det brukar vara helt enkelt

Bild:
Presterar som en modern gamingskärm med IPS-panel ska prestera. SG27-Q144 27" har stöd för både FreeSync och inofficellt stöd för G-sync (står på lådan iallafall). Jag har drivit skärmen med ett AMD grafikort och stötte på problem när jag körde FreeSync påslaget över DP. Skärmen blinkade svart som att den då och då tappade bildkällan med jämna mellanrum i två spel så att det var ospoelbart.
Detta löste sig när jag bytte till HDMI. Skärmen har för övrigt HDMI 2.0 (oklart om 2.0a eller 2.0b) och via denna även inoficiellt stöd för HDR.
Förvänta dig ingen fantastisk upplevelse med HDR här.

I övrigt har det inte varit några konstigheter bildmässigt på något sätt utan skärmen uppvisar inga tecken på eftersläp eller andra panelbaserade tråkigheter.
Den är helt enkelt jämförbar med andra, dyrare, skärmar av kända märken i samma kategori.

Med tanke på vad jag betalade så är jag riktigt, riktigt nöjd och det känns helt ok att loggan på skärmen inte är Asus, LG eller någon anna stor aktör. Jag har svårt att tro att man kan hitta bättre skärm för de pengarna med samma kvalitet och specefikationer som SG27-Q144 27" bjuder på. Inte ens under Black friday.

Länk till produkten:
https://sharkgaming.se/shark-gaming-sg27-q144-27-144hz-1440p-...

Bilder läggs till i kommentarerna senare.

Permalänk
Medlem

Tack för din recension! Går de att se vilken panel dom använder? Tror vissa skärmar visar detta när man kollar i meny inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Tack för din recension! Går de att se vilken panel dom använder? Tror vissa skärmar visar detta när man kollar i meny inställningarna

Ska kolla detta när jag kommer hem idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Går tyvärr inte att se

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten samling bilder som jag tycker är lite talande för bla. hur extremt mycket plats stativet tar.

Slänger även med några bilder på skärmen monterad på en gasarm från Nördic (250:-). Jag kunde inte leva med foten för jag hade ingen plats kvar på skrivbordet.

Det följer såklart inte med något fäste för vesa 100x100, men hålbilden i bak på skärmen är exakt 100x100 så inga problem att montera utan fästet som manualen menar att man måste ha.
Smäckte dit några muttrar som distanser och vips satt den på stativet

https://imgur.com/a/hiB4JvN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Här kommer en liten samling bilder som jag tycker är lite talande för bla. hur extremt mycket plats stativet tar.

Slänger även med några bilder på skärmen monterad på en gasarm från Nördic (250:-). Jag kunde inte leva med foten för jag hade ingen plats kvar på skrivbordet.

Det följer såklart inte med något fäste för vesa 100x100, men hålbilden i bak på skärmen är exakt 100x100 så inga problem att montera utan fästet som manualen menar att man måste ha.
Smäckte dit några muttrar som distanser och vips satt den på stativet

<blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="a/hiB4JvN" data-context="false" ><a href="//imgur.com/a/hiB4JvN"></a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>

Glömde du bifoga bilderna? Ser inga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Glömde du bifoga bilderna? Ser inga

Jag fick inte bilderna till att visas så jag la en länk i stället.
Tack för att du sa till att de inte funkade!