Paketering/embalage för grafikkort

Permalänk

Paketering/embalage för grafikkort

Jag har ett grafikkort som jag tänkt sälja men har ej kvar orginalkartongen.
Så jag är på jakt efter tips kring hur jag på säkrast sätt paketerar ett grafikkort för att kunna skicka med post/fraktfirma.

Grafikkortet ligger just nu i en anti-stat-påse.
Räcker det då med att linda in allt i bubbelplast och sedan lägga i valfri kartong (tex skolåda)?
Eller finns det några big no-no:s som jag bör känna till?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stapleboy:

Så jag är på jakt efter tips kring hur jag på säkrast sätt paketerar ett grafikkort för att kunna skicka med post/fraktfirma.

Räcker det då med att linda in allt i bubbelplast och sedan lägga i valfri kartong (tex skolåda)?

Tack på förhand!

Det låter ok tycker jag. Se bara till att det inte skramlar runt i lådan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stapleboy:

Tack på förhand!

Skolådor som du nämner inom parentes är rätt tunna och "flimsy", blir lätt deformerade i min erfarenhet så skulle kikat efter något med tjockare kartong till att börja med. Hade nog fyllt på med så mycket packmaterial som möjligt utöver det du redan har, även t.ex. ihopskrynklat tidningspapper är bättre än inget och stoppar förhoppningsvis att kortet i det närmasta fritt kan hoppa omkring.
Säkrast är givetvis att skaffa fram riktigt packmaterial.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stapleboy:

Tack på förhand!

Bubbelplast, en stadig kartong (en skokartong brukar vara ganska tunn papp, så det låter inte optimalt) och så fyller du upp ordentligt med något utfyllnadsmaterial (hopknycklat papper bör duga) så att kortet inte kan röra sig i lådan.

Det skulle vara mitt förslag iaf

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Packar man i antistat påse och sen några varv med bubbelplast så kan man antingen trycka ner kortet i en sån färdig vadderad påse eller en ordentlig kartong.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kartong-i-kartong är det som gäller.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Packar man i antistat påse och sen några varv med bubbelplast så kan man antingen trycka ner kortet i en sån färdig vadderad påse eller en ordentlig kartong.

Vadderad påse skulle inte jag rekommendera. Fastnar den på något sätt i sorteringen kan kortet knäckas. En ordentlig wellkartong, eller till och med dubbla kartonger för att vara på säkra sidan är mitt förslag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Ah men grymt! Tack för alla tips! 😊

Permalänk
Medlem

Du har fått riktigt bra tips, vill bara säga att när du väl packat ner det i lådan - skaka lådan. Du ska inte ens vara försiktig när du skakar lådan. Om du har packat tillräckligt så kommer du inte känna eller höra någon rörelse.