Webbhosting - bra alternativ till Websupport (f.d. Binero)?

Permalänk
Medlem

Webbhosting - bra alternativ till Websupport (f.d. Binero)?

Hoppas på lite goda råd angående eventuellt byte av webbhotell.

Kort bakgrund: Länge haft hosting för egen domän hos Binero. En fördel har varit att jag kan lägga en enkel hemsida och mejl hostat, men subdomäner med dynamisk dns som jag använder för en del tjänster jag kör hemma (t.ex. nextcloud). Binero har varit väldigt stabila prismässigt, tror att månadskostnaden höjts från 69:- till 79:- på de sisådär tio år jag varit kund. För två år sedan sålde Binero webbhotellverksamheten till Loopia och för gamla binero-kunder blev "Websupport" det nya namnet.

Men idag fick jag mejl om nya priser. På ett slag ökar de månadskostnaden från 79:- till 124:- för privatkonton. Extremt saftig ökning tycker jag, och funderar därför på att hitta något annat webbhotell.

Önskemål:
* Jag har lite trafik och enkel statisk html5-sida, så prestandakraven är ganska små, däremot önskas en stabil tjänst pga mejlhosting, besvärligt om man inte kommer åt mejlen.
* Vill kunna lägga all mejl hostat (med SMTP) för att slippa drifta mejlserver hemma.
* Stöd för flera domännamn (5 räcker)
* Dynamisk DNS
* Helst servrar och support i Sverige.

Finns flera som uppfyller de flesta av mina modesta önskemål, t.ex. använder jag Inleed till en liten förening jag hjälpt med hemsida. Lite segt ibland men ytterst prisvärt och på det hela taget bra. Stötestenen verkar vara support för DDNS som jag inte hittar på de andra vanliga och lite billigare hotellen, eller har jag missat något?

Vad är bra alternativ om jag släpper på något önskemål? Bra utländska hotell? Eller köra DDNS separat (fast har ju varit trevligt att kunna använda subdomäner till mitt eget domännamn) och i så fall var hittar man bra sådan?

Felstavning
Permalänk
Medlem

Årsvis betalning är förvisso ca 111 kr/mån enligt de nya priserna, men det är alltid intressant vad folk tycker är vettiga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Årsvis betalning är förvisso ca 111 kr/mån enligt de nya priserna, men det är alltid intressant vad folk tycker är vettiga alternativ.

Sant, då blir det "bara" 40% höjning istället för 55%. Rätt mycket ändå när man har ganska lite trafik/lagring. Det hade gärna fått finnas ett "privatpaket small".

Samtidigt vill jag ju ha bra driftsäkerhet så inte helt givet val, de allra billigaste tjänsterna tror jag inte heller riktigt på.

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag mig själv, men kanske en enkel lösning att få DDNS men ändå kunna använda min domän är en underdomän på gratisvariant som duckdns, och sedan en CNAME-pekare typ:
sub.mindomän.se -> enannansub.duckdns.org

Borde väl funka? Lägga till CNAME-pekare verkar man kunna på t.ex. Inleed.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.f:

Nu svarar jag mig själv, men kanske en enkel lösning att få DDNS men ändå kunna använda min domän är en underdomän på gratisvariant som duckdns, och sedan en CNAME-pekare typ:
sub.mindomän.se -> enannansub.duckdns.org

Borde väl funka? Lägga till CNAME-pekare verkar man kunna på t.ex. Inleed.

Detta borde fungera så länge din applikation inte har några synpunkter på att använda ett CNAME. Så länge du inte tänkt köra en mail- eller DNS-server borde det vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Nu svarar jag mig själv, men kanske en enkel lösning att få DDNS men ändå kunna använda min domän är en underdomän på gratisvariant som duckdns, och sedan en CNAME-pekare typ:
sub.mindomän.se -> enannansub.duckdns.org

Borde väl funka? Lägga till CNAME-pekare verkar man kunna på t.ex. Inleed.

Loopia har väl en betald DNS-tjänst som borde klara det du efterfrågar om du inte vill ha resten i ett webbhotell. Inte för att jag vet hur den är och man kan ha en del synpunkter på hur de försökte trycka ned ej begärda tilläggstjänster i halsen på en när de övertog IIS registrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Detta borde fungera så länge din applikation inte har några synpunkter på att använda ett CNAME. Så länge du inte tänkt köra en mail- eller DNS-server borde det vara lugnt.

Tack för svar, låter lovande då, jag kan faktiskt sätta upp och testa en sådan lösning innan jag gör någon flytt så märker jag ju om något skulle krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Loopia har väl en betald DNS-tjänst som borde klara det du efterfrågar om du inte vill ha resten i ett webbhotell. Inte för att jag vet hur den är och man kan ha en del synpunkter på hur de försökte trycka ned ej begärda tilläggstjänster i halsen på en när de övertog IIS registrar.

Tack för tips, det kan jag ju kolla upp hur det fungerar. Men jag vill ju helst ha webbsida och mejl hostat dessutom, så i så fall behöver jag köpa två separata tjänster.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag hade Binero tidigare till mitt företag, men hade lite problem med laddningstider. Bytte till Beebyte och har varit väldigt nöjd med deras tjänster.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har använt flera tjänster i min webbyrå och för kunder, som du Inleed, dem tycker jag är i topp även Bluehost som jag kan rekommendera.
Har skrivit lite om dom två i min blogg, kolla gärna, håller på undersöka och skall skriva om fler intressanta alternativ.
Inleed för 29 kr/ i månaden eller Bluehost för 30-70 kr / månad med bra support är annars det jag tycker är bäst just nu.// Janne

https://jsoftwareinspiration.wordandpress.se/

Permalänk
Medlem

Skrev en artikel om hosting idag på min blog om någon vill läsa så varsågod...
https://jsoftwareinspiration.wordandpress.se/hosting-webbhote...