Namn på operativsystem sökes

Permalänk
Medlem

Namn på operativsystem sökes

Hej!

När jag var 14 för typ 8 år sen så krånglade windows för mig, jag hittade då en youtube video där dom använde ett gratis operativsystem som hade en röd metall drake typ pokemonen gyarados som standard bakrundsbild. Operativsystemet hade också en egen webbläsare. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette och skulle verkligen vilja veta vad det var jag använde och om nån av er känner igen det så vore jag grymt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kali Linux har en drake som logga/maskot, men den ser inte riktigt ut så som du beskriver

Permalänk
Medlem

Backtrack? Edit: ser nu att det bytt namn till Kali. Oups. Till mitt försvar skedde namnbytet nästan exakt åtta år sedan, kanske bar det fortfarande det gamla namnet när TS använde det.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Snälla, använd inte Kali Linux som ditt dagliga OS. Det är ett verktyg med ett specifikt syfte och är inte gjort för daglig användning.

Permalänk

Att det är ett verktyg som utvecklats med ett specifikt syfte betyder inte att man inte kan använda det för daglig användning. Kan inte minnas att det finns något avtal som man ska godkänna när man installerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatabasePrevious:

Att det är ett verktyg som utvecklats med ett specifikt syfte betyder inte att man inte kan använda det för daglig användning. Kan inte minnas att det finns något avtal som man ska godkänna när man installerar det?

Nej, men det är en betydligt mindre "polerad" användarupplevelse än andra distributioner som är tänkta för daglig användning. Vill man använda det så ändå är det naturligtvis fritt fram, men det är inget jag heller skulle rekommendera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Redstar os ? Loggan kan nog likna en drake om den mixas in med nån annan bild.

Ghidra, är inte ett vanligt os utan ett verktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även den här draken finns ju! Inte så gyradoslik förstås.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/55/Bsd_daemon.jpg

Även den här draken finns ju! Inte så gyradoslik förstås.

Det där är väl ändå en djävul?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rixxz:

Det där är väl ändå en djävul?

Det är Beastie, han är en daemon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det där är väl ändå en djävul?

När jag var 14 så skulle jag kunna få för mig att det var en drake
Men givetvis en deamon/djävul.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emrik:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/55/Bsd_daemon.jpg

Även den här draken finns ju! Inte så gyradoslik förstås.

Vänlig demon*

Permalänk
Medlem

Creds till dig om du körde BSD som 14 bastare. Det är respekt på riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyphoon:

Creds till dig om du körde BSD som 14 bastare. Det är respekt på riktigt.

LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313822:

Om vi ska vara riktiga så hade det inneburit installation av Xorg och Gnome/KDE/XFCE, vilket kräver lite meck. Fanns inget färdigt för FreeBSD då vill jag minnas.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zyphoon:

Om vi ska vara riktiga så hade det inneburit installation av Xorg och Gnome/KDE/XFCE, vilket kräver lite meck. Fanns inget färdigt för FreeBSD då vill jag minnas.

PC-BSD kom väl redan 2005/2006, men verkar inte haft någon logga som liknar en röd drake.
https://en.wikipedia.org/wiki/TrueOS