Samsung nylanserar sig i Sverige med Galaxy Book Pro

Permalänk
Melding Plague

Samsung nylanserar sig i Sverige med Galaxy Book Pro

Efter några år i periferin bland bärbara datorer vill Samsung med nya Galaxy Book-serien åter satsa på den svenska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man får med Galaxy Buds Pro (värda enligt samsung 2500:-) om man förbeställer också, jag förbokade en Galaxy book Pro 13 med 256 GB. Men hoppas dem fixar så det blir någon tusen lapp billigare för studenter.

Lite trist att det bara är en färg på 13 tum modellen på Book Pro.

Permalänk

Visst fin dator. Och S-pen funktionen kan vara användare. Prislappen ligger dock samma som Apple och jag funderar lite på målgruppen av denna vilka det kan vara. Företagsdator helt klar, studentdator. ja för många riktigt bra. Det är bara det att det är inne med Apple produkter nu som vissa märkeskläder.

Permalänk
Medlem

Vad roligt!

Ser ut som intressanta modeller och till ett okej pris.
Har inte hört mycket från Samsung på bärbart-fronten på länge, men folk som har haft deras laptops tidigare när de var inne i det ropet, verkade tycka det var fina datorer.

Ska bli skoj att se hur marknaden tar emot dessa.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Visst fin dator. Och S-pen funktionen kan vara användare. Prislappen ligger dock samma som Apple och jag funderar lite på målgruppen av denna vilka det kan vara. Företagsdator helt klar, studentdator. ja för många riktigt bra. Det är bara det att det är inne med Apple produkter nu som vissa märkeskläder.

Jag tycker att det verkar som intressanta produkter. De riktar ju in sig på en typ av premiummarknad för ultraportabla bärbara med fördelarna av ett stort ekosystem. Nu innehåller inte den här rollen bärbara datorer, men jag hoppas få möjlighet att testa en snart.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kommer även deras röda chromebook till sverige?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Sen undrar jag varför dem inte släpper en Surface Book i 13 tum version, bara pro modellen finns i 13 tum.
Drömmen hade ju varit Surface Book 13 tum för typ 8-9 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

Sen undrar jag varför dem inte släpper en Surface Book i 13 tum version, bara pro modellen finns i 13 tum.
Drömmen hade ju varit Surface Book 13 tum för typ 8-9 000:-

Vilka är ”dem”? Finns ju en MS Surface Book 3 i 13.5”, så vet inte vad du snackar om. Knappast 8k.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Vilka är ”dem”? Finns ju en MS Surface Book 3 i 13.5”, så vet inte vad du snackar om. Knappast 8k.

Samsung? Ja det finns flertalet märken som gör datorer i den storleken, men om man har Samsung produkter exempelvis en platta och vill köra Dual screen varianten som är möjlig så behöver man en Samsung laptop för att göra det.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giggelingbear:

Samsung? Ja det finns flertalet märken som gör datorer i den storleken, men om man har Samsung produkter exempelvis en platta och vill köra Dual screen varianten som är möjlig så behöver man en Samsung laptop för att göra det.

Jag tror att det var ordet "Surface" som brukar hänvisa till Microsoft som kommentaren handlade om. Menade du Galaxy?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Dem visade ju också lite av en gaming laptop som skulle komma i Augusti om jag minns rätt, med typ 3050 TI

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag tror att det var ordet "Surface" som brukar hänvisa till Microsoft som kommentaren handlade om. Menade du Galaxy?

Ah ja så klart, ja jag menade Galaxy.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Samsung:

Jag tycker att det verkar som intressanta produkter.[..]

Det var ju otippat.
Men skämt åsido alltid bra med fler alternativ/konkurrens, ser fram emot att känna lite på en om inte annat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Daemon:

Det var ju otippat.
Men skämt åsido alltid bra med fler alternativ/konkurrens, ser fram emot att känna lite på en om inte annat.

Som sagt, jag jobbar inte med de produkterna så i det här fallet är det snarare som vanlig konsument jag tycker till. Men jag förstår att det kanske känns lite konstigt

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Som ett led i skärmens uttalade storhet slår Samsung ett slag för säkerhet genom funktionen Secret Screen, som gör skärmen oläslig från sidorna.

Låter nästan som en alternativ beskrivning av en TN-panel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av L'ombra:

Låter nästan som en alternativ beskrivning av en TN-panel.

Faktiskt! Men undrar om det inte är någon typ av polarisationsfilter likt de som går att sätta på "vanliga" bärbara?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Faktiskt! Men undrar om det inte är någon typ av polarisationsfilter likt de som går att sätta på "vanliga" bärbara?

Förmodligen någonting likt HPs teknik. Som jag visserligen trodde att de hade ensamrätt på.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kul att de kommer tillbaka igen. Deras ultrabooks i ATIV-serien var riktigt trevliga, innan de slutade säljas här. Stilren design, bra byggkvalitet, smakfulla färgval, bra touchpad samt generellt vettig hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte känner någonting för laptop-releaser längre? Tycker det känns som samma gamla skåpmat hela tiden (inget ont riktat mot just Samsung det gäller alla tillverkare).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är rätt sugen på en 360, hade en Series 9 för några år sedan och den var jag riktigt nöjd med.
Dock efter att ha kollat på ShortCircuit's snabb koll på Galaxy Book Pro, så vette fan.
Chassit ser ju inte direkt stabilt ut, synd att dom inte fick in den 13" 360 Alex ville ha.
Jaja man får väl vänta lite och se när det kommer riktigt reviews på 360.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Måste säga att jag är rätt sugen på en 360, hade en Series 9 för några år sedan och den var jag riktigt nöjd med.
Dock efter att ha kollat på ShortCircuit's snabb koll på Galaxy Book Pro, så vette fan.
Chassit ser ju inte direkt stabilt ut, synd att dom inte fick in den 13" 360 Alex ville ha.
Jaja man får väl vänta lite och se när det kommer riktigt reviews på 360.

Vad var kritiken mot chassit? Finns det en video?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Låter nästan som en alternativ beskrivning av en TN-panel.

Hahaha ja det har du rätt i Smart, "vi lanserar något med en nackdel och kallar det en feature"
Skämt åsido.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Faktiskt! Men undrar om det inte är någon typ av polarisationsfilter likt de som går att sätta på "vanliga" bärbara?

Kanske. Själv har jag nå annat på min jobblaptop från HP. Går att aktivera/avaktivera med en knapptryckning så det är mer än en plastfilm som klistras dit efteråt.
Betraktningsvinklarna är helkass med det avslaget, och ännu sämre med funktionen igång ;).
Så i ett av lägena funkar tekniken iaf som önskat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kanske lite fel tråd. Men alla dessa fancy laptops har en sak gemensamt. Skräpiga skit kameror, jag fattar det inte, i mobiltelefoner har man selfiekameror med 50mpixel, kanske inte bäst som webbkameror dock. Men 720p kamera 2021, vad är.det som är så svårt med att få in en vettig webbkamera till vettigt pris, känns som inget hänt där senaste 10 åren?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Söderbäck:

Kanske. Själv har jag nå annat på min jobblaptop från HP. Går att aktivera/avaktivera med en knapptryckning så det är mer än en plastfilm som klistras dit efteråt.
Betraktningsvinklarna är helkass med det avslaget, och ännu sämre med funktionen igång ;).
Så i ett av lägena funkar tekniken iaf som önskat.

Jag har nog missat den tekniken. Senaste företagslaptopen jag köpte var några år sedan. Idén låter ju bra, men självklart handlar det om genomförande också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad var kritiken mot chassit? Finns det en video?

Det var nog denna video som menades: https://youtu.be/5GBcMVwp0nY?t=590 . Det verkar dock vara en engineering sample, så det kanske inte motsvarar retail-versionen. Dock ganska oroväckande.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av urban22:

Det var nog denna video som menades: https://youtu.be/5GBcMVwp0nY?t=590 . Det verkar dock vara en engineering sample, så det kanske inte motsvarar retail-versionen. Dock ganska oroväckande.

Så med andra ord en tämligen hyllande recension, men med reservationen att om du skapar en punktbelastning underifrån så triggas klickfunktionen på trackpad:en? Det låter inte katastrofalt, men det kan ju precis som du är inne på ha blivit åtgärdat till produktionsexemplar. Jag funderar lite kring när det skulle kunna bli ett reellt problem, dock?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Så med andra ord en tämligen hyllande recension, men med reservationen att om du skapar en punktbelastning underifrån så triggas klickfunktionen på trackpad:en? Det låter inte katastrofalt, men det kan ju precis som du är inne på ha blivit åtgärdat till produktionsexemplar. Jag funderar lite kring när det skulle kunna bli ett reellt problem, dock?

Ja precis det är den där videon, hade kopierat länken men glömde klistra in den
Och ja det är ju ett engineering exemplar som dom har, så man kan ju alltid hoppas på att det är fixat.
Men det är länge sedan jag såg Alex testa en laptop med så mycket flex i hela tangentbordet. Plus att som du skrev så registrerar trackpaden klick om han lägger lite tryck på undersidan, även om han trycker till höger/vänster om trackpaden så registrerar den klick.

Finns det nått datum när dom ska finnas i butik, så man kan klämma lite själv?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja precis det är den där videon, hade kopierat länken men glömde klistra in den
Och ja det är ju ett engineering exemplar som dom har, så man kan ju alltid hoppas på att det är fixat.
Men det är länge sedan jag såg Alex testa en laptop med så mycket flex i hela tangentbordet. Plus att som du skrev så registrerar trackpaden klick om han lägger lite tryck på undersidan, även om han trycker till höger/vänster om trackpaden så registrerar den klick.

Finns det nått datum när dom ska finnas i butik, så man kan klämma lite själv?

Den 14 maj är säljstart, så förmodligen i de krokarna!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Kamerorna på telefonen påminner lite om spindelögon:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma