Permalänk
Inaktiv

Sådan enorm tur!

Hej,
Jag köpte mig en iPhone 12 Pro med Telenor Exchange vilket är helt OK. Jag brukar byta telefon varje år och då passar exchange perfekt.
Jag betalar 6000kr för min iPhone 12 pro och sen får jag byta till en iPhone 13 eller vad den kommer heta. 6K är ungefär värdeminskningen på telefonen under ett år kan jag tänka mig och man slipper allt strul med blocket osv.

Iaf min tur kommer här, jag kollade mitt Telenor igår morse och ser att dom har lagt på något trygg48 i 2 månader gratis. Man blir lite irriterad för sånt brukar man glömma bort och resulterar i att man betalar en onödig försäkring.
Men så igår kväll så gled mobilen ur fickan och repades på displayen en liten repa som man kan känna med nageln men man ser den inte när man aktivt använder telefon så för mig spelar det mindre roll.

Men läste på Telenor att då får man betala 2500kr när man byter in telefon sen då dom inte räknar repor som man känner som normalt slitage.
Då kom jag på att jag har ju deras trygg48 och om jag räknar på det så kostar den 119kr/mån*10 = 1190kr som att jag får två månader gratis vilket blir betydligt mindre än 2500kr för om man har trygg48 slipper man denna avgift när man byter in telefonen vilket är perfekt!

Ville bara berätta att man hade lite tur ibland Och rekommendera Telenor Exchange

P.S Jag har aldrig haft skal eller skärmskydd och detta är första gången jag repar min telefon, jag gillar inte skydd då det förstör känslan utav telefon anser jag.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr såna tjänster som exchange som förstör världen
Slit och släng-samhället deluxe.

Jag älskade också att byta telefon varje år när jag var yngre. Nu händer det inte lika mycket varje år så finns inte direkt mycket mening att byta. Men självklart försökte man sälja gamla telefonen (mycket för att ha råd att köpa en ny).

Bytte precis från iPhone X till 12 pro pga batteriet inte höll mer än typ 3h i slutet. Köpt dag 1 på release och använd utan skal hela tiden.

Men i din uträkning på trygg 48 så missar du ju alla år du inte använder försäkringen. Sen har man ju oftast en drulleförsäkring i hemförsäkringen. Där betalar du 1500kr i självrisk om något går åt helvete och du slipper en kostnad på mellan 1200-1600kr/år i någon påhittad försäkring som troligtvis kommer att neka reparation när det verkligen behövs (hört många polare som försökt nyttja elgigantens försäkring och liknande och de får bara tillbaka utan åtgärd för det inte täcks av just den försäkringen).

Men just i ditt fall så är det ju tur att du hade den och att du slipper 2500kr i straffavgift

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är tyvärr såna tjänster som exchange som förstör världen
Slit och släng-samhället deluxe.

Jag älskade också att byta telefon varje år när jag var yngre. Nu händer det inte lika mycket varje år så finns inte direkt mycket mening att byta. Men självklart försökte man sälja gamla telefonen (mycket för att ha råd att köpa en ny).

Bytte precis från iPhone X till 12 pro pga batteriet inte höll mer än typ 3h i slutet. Köpt dag 1 på release och använd utan skal hela tiden.

Varför bytte du inte bara batteriet då om det förstör världen med att skaffa en ny telefon ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Varför bytte du inte bara batteriet då om det förstör världen med att skaffa en ny telefon ?

Jag bytte batteri och sen fick jag en ny telefon av jobbet pga de tyckte att jag skulle ha ny mobil.
Så då sålde jag min gamla.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Det är tyvärr såna tjänster som exchange som förstör världen
Slit och släng-samhället deluxe.

Jag älskade också att byta telefon varje år när jag var yngre. Nu händer det inte lika mycket varje år så finns inte direkt mycket mening att byta. Men självklart försökte man sälja gamla telefonen (mycket för att ha råd att köpa en ny).

Bytte precis från iPhone X till 12 pro pga batteriet inte höll mer än typ 3h i slutet. Köpt dag 1 på release och använd utan skal hela tiden.

Men i din uträkning på trygg 48 så missar du ju alla år du inte använder försäkringen. Sen har man ju oftast en drulleförsäkring i hemförsäkringen. Där betalar du 1500kr i självrisk om något går åt helvete och du slipper en kostnad på mellan 1200-1600kr/år i någon påhittad försäkring som troligtvis kommer att neka reparation när det verkligen behövs (hört många polare som försökt nyttja elgigantens försäkring och liknande och de får bara tillbaka utan åtgärd för det inte täcks av just den försäkringen).

Men just i ditt fall så är det ju tur att du hade den och att du slipper 2500kr i straffavgift

Kommer självklart avsluta försäkringen efter jag har bytt telefon om ett år. Då har jag ingen användning för den längre känner jag.

Permalänk
Medlem

Drulle på hemförsäkringen är annars en bra grej och ha (ett måste nästan?)
Täcker så enormt mycket, och även om 1500 är relativt hög självrisk mot en självrisk du får betala på att försäkrat något enskilt.
Så täcker samtidigt drulle alla enheterna, istället för bara en enhet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hade själv tur med att min lur gick sönder 2 månader innan mitt abonnemang gick slut (jag har change men jag var väldigt nöjd med min OP7 Pro och ville vänta till att upgradera till något som kändes "värt").

Trygg48 gav mig efter om och men (var knappast en mobil inom 48h..) men jag fick en splitterny kopia av min gamla lur utan självrisk eller max 500kr strax innan bindningstiden gått ut.. Min gamla var duktigt smashad på sina ställen innan den till slut dog, så nu har man en ny lur i slutet av bindningstiden.

Det tradiga är att det verkar omöjligt att få tag på skal till en 2 år gammal mobil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Drulle på hemförsäkringen är annars en bra grej och ha (ett måste nästan?)
Täcker så enormt mycket, och även om 1500 är relativt hög självrisk mot en självrisk du får betala på att försäkrat något enskilt.
Så täcker samtidigt drulle alla enheterna, istället för bara en enhet.

Har drulle genom Folksam med. Dock värdeminskning osv.
Men denna är mer smidig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Hade själv tur med att min lur gick sönder 2 månader innan mitt abonnemang gick slut (jag har change men jag var väldigt nöjd med min OP7 Pro och ville vänta till att upgradera till något som kändes "värt").

Trygg48 gav mig efter om och men (var knappast en mobil inom 48h..) men jag fick en splitterny kopia av min gamla lur utan självrisk eller max 500kr strax innan bindningstiden gått ut.. Min gamla var duktigt smashad på sina ställen innan den till slut dog, så nu har man en ny lur i slutet av bindningstiden.

Det tradiga är att det verkar omöjligt att få tag på skal till en 2 år gammal mobil.

Så, du förstörde din mobil och sen nyttjade trygg 48 och sen Exchange? Hängde inte med riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Så, du förstörde din mobil och sen nyttjade trygg 48 och sen Exchange? Hängde inte med riktigt.

Nä, trygg48 gav mig den nya luren, behövde aldrig ens använda change.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Varför bytte du inte bara batteriet då om det förstör världen med att skaffa en ny telefon ?

Du ser ingen skillnad i att byta ut en X som är 3,5 år gammal versus att konsekvent byta lur varje år?

Men visst. Ännu bättre hade det varit att byta batteri och köra sin X i 5-6 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qubeista:

Det tradiga är att det verkar omöjligt att få tag på skal till en 2 år gammal mobil.

Kolla här:

https://fyndiq.se/s/?q=OnePlus%207%20Pro

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Försäkringsbolag sysslar ej med välgörenhet. Detta leder till att folk generellt förlorar pengar på att ha dem, men såklart kan försäkringsbolag har rabatter. Typ allt man handlar på elbutiker frågar de om man vill ha tilläggsförsäkring. Vad jag har hört så är djurförsäkring sådan, svindyrt för privatpersoner. (ja, ta mitt påstående som något jag har dragit upp från..)

Nå vissa har tur. Sedan vet jag ej om en repa är tillåtlig stor skada för att man ska få en ny skärm. Så om du skickar i telefon kanske du får en fet räkning tillbaka, kolla upp detta innan.

Sedan tragisk med all miljöpopulism, de som köper en värsting iphone och byter efter 2år, så är det avrundat ungefär 0% av dessa som kastar deras gamla iPhone då värdet på denna efter 2 år är hög. Exakt samma argment är det emot de som byter bil vartannat år, vissa kanske helt skrotar den gamla bilen, men det är inte många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Varför bytte du inte bara batteriet då om det förstör världen med att skaffa en ny telefon ?

Det du missar är värdeminskningen som kommer i hemförsäkringen vs tilläggsförsäkringen som ger dig full värde.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!