Nvidia Geforce RTX 3060 med mining-begränsning lanseras i maj

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3060 med mining-begränsning lanseras i maj

I Nvidias senaste drivrutin bekräftas att grafikkort som levereras från mitten av maj kräver nya drivrutiner som stryper mining-prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så fram tills dem nya chippen släpps så kommer miners och scalpers vara ännu mer frenetiska för att få tag på de "rena" gamla chippen? Nice.

Hoppas att spärren håller längre än sist iallafall, men jag tror knappast att den är för evigt.

Permalänk
Medlem

3...2...1... Knäckt

Tror inte att detta kommer hjälpa nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Jag som har noll intresse för mining och väntar på ett kort tycker det är sjukt att artificiellt begränsa prestanda på något vis. Jag kommer förmodligen att få en annan produkt än den jag beställde, även om jag inte har någon plan på att mina så tycker jag det är tråkigt.

Permalänk
Medlem

Gissar på att detta håller max 5 dar innan en "workaround" finns tillgänglig. (Tyvärr!)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Borde finnas en marknad att ta fram chip enbart för mining istället för att nyttja grafikkort.
Tror inte heller drivrutiner som stryper mining-prestanda hjälper. En duktig hacker fixar nog nya drivisar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jaws68:

Borde finnas en marknad att ta fram chip enbart för mining istället för att nyttja grafikkort.
Tror inte heller drivrutiner som stryper mining-prestanda hjälper. En duktig hacker fixar nog nya drivisar.

Well, det hade nog inte hjälpt. För att minska R&D-tiden och pengarna man måste lägga ner hade man troligen utgått från det som funkar bra idag; GPUer. Och det betyder att de kommer slåss om samma kisel för att tillverkas. Status quo.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Man misstänker att Nvidia ser två marknader här Gamingkort till gamers som är låsta för mining, Miningkort till miners som är låsta för gaming.
Sen kan de lägga på 500% på priset på miningkorten och tjäna hur mycket pengar som helst.
Smart. Då "håller de ned" kostnaderna för gamers som är tacksamma, samtidigt som de tjänar massor av pengar på miningkorten, som egentligen kostar samma/mindre att tillverka.

Allt hänger ju på om AMD gör likadant, eller inte kan leverera kort i framtiden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Knäckt på releasedagen eller dagen efter tror jag tänk på att dom i kina säkert smusslar ut nåt kort från fabrik innan release och börjar pilla på detta.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KingCobra:

Man misstänker att Nvidia ser två marknader här Gamingkort till gamers som är låsta för mining, Miningkort till miners som är låsta för gaming.
Sen kan de lägga på 500% på priset på miningkorten och tjäna hur mycket pengar som helst.
Smart. Då "håller de ned" kostnaderna för gamers som är tacksamma, samtidigt som de tjänar massor av pengar på miningkorten, som egentligen kostar samma/mindre att tillverka.

Allt hänger ju på om AMD gör likadant, eller inte kan leverera kort i framtiden.

Det lustiga är att det talas om att 3090 inte kommer spärras, vilket jag, om det stämmer, tolkar som att Nvidia själva vet att tillräcklig efterfrågan för att sälja svindyra kort inte kommer att finnas bland icke-miners om tillgången på 3080 förbättras.
Sen är alla aspekter kring andrahandsmarknaden rätt intressant, men ja som du säger är väl mest bara i Nvidias eget intresse att särskilja de två marknaderna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av jaws68:

Borde finnas en marknad att ta fram chip enbart för mining istället för att nyttja grafikkort.
Tror inte heller drivrutiner som stryper mining-prestanda hjälper. En duktig hacker fixar nog nya drivisar.

Det finns! Det brukar tas fram ASIC:s som bryter en specifik kryptovaluta betydligt mer effektivt än grafikkort, men det tar som alltid tid att få fram dessa. Dels ska kretsarna designas, sen ska de tillverkas (tar i regel ~3 månader) och i normalfallet behövs en re-spin då något i designen (eller rentav hela kretsen) inte fungerat som tänkt. Fram till dess att det finns ASIC:s som gör jobbet bättre är grafikkort det bästa som finns att tillgå.

Ett konkret exempel som är på gång: New Ethereum ASIC Mines Like 32 GeForce RTX 3080 GPUs

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Även om den skulle ha begränsning, så kommer priset vara detsamma, och har ingen lust att lägga 10k på en budgetmodell.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Men det kommer väl ändå att bara vara en anti-mining system för Ethereum men det finns ju andra mynt så är lite fundersam om nvidia har tänkt så mycket om den här mining-begränsningen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Även om den skulle ha begränsning, så kommer priset vara detsamma, och har ingen lust att lägga 10k på en budgetmodell.

Det är inte säkert. Det är till stor del miners som eggar upp priserna. Har kollat bland auktioner på tradera. De som vinner budgivningar är ofta uppenbara miners (har köpt flertalet grafikkort, 1xPCIE-risers osv, hdmi-dummies).

Permalänk
Musikälskare

Jag ger det max en vecka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Men det kommer väl ändå att bara vara en anti-mining system för Ethereum men det finns ju andra mynt så är lite fundersam om nvidia har tänkt så mycket om den här mining-begränsningen.

Det är väl främst ETH-miners som dammsuger marknaden på kort just nu. Så man får nog se det som en kortsiktig lösning för att försöka få fler kort att hamna i händerna på deras huvudsakliga kundkrets. Många brukar hävda att NVIDIA inte bryr sig om vem som köper deras kort så länge som de får betalt, men ser man på det långsiktigt så är spelare en relativt stabil marknad medan efterfrågan på kort för mining kan förändras över en natt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makramundi:

Det är inte säkert. Det är till stor del miners som eggar upp priserna. Har kollat bland auktioner på tradera. De som vinner budgivningar är ofta uppenbara miners (har köpt flertalet grafikkort, 1xPCIE-risers osv, hdmi-dummies).

Det tro jag inte, det finns gott om pengar kåta personer, som köper upp för att dom sen ska sälja till ett dyrare pris.

Se bara här på marknad, blocket, tradera och alla säger typ samma sak råka beställa två...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Och är det verkligen för att hjälpa gamers? Jag tror det handlar om att nVidia vill göra sina CMP mer attraktiva och sälja av även dom korten. Inte för att dom är så pass bra, men för att dom bra korten blev sämre.

Skrivet av perost:

Det är väl främst ETH-miners som dammsuger marknaden på kort just nu. Så man får nog se det som en kortsiktig lösning för att försöka få fler kort att hamna i händerna på deras huvudsakliga kundkrets. Många brukar hävda att NVIDIA inte bryr sig om vem som köper deras kort så länge som de får betalt, men ser man på det långsiktigt så är spelare en relativt stabil marknad medan efterfrågan på kort för mining kan förändras över en natt.

Och spelare kommer alltid att välja det som passar dom utifrån pris/prestanda. Så länge det bara finns två aktörer så har nVidia kvar sina kunder i mer eller mindre samma utsträckning.
Även om vissa väljer AMD istället för nVidia pga att nVidia har sålt till miners så är det inget som påverkar i någon större utsträckning, om ens alls.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Och är det verkligen för att hjälpa gamers? Jag tror det handlar om att nVidia vill göra sina CMP mer attraktiva och sälja av även dom korten. Inte för att dom är så pass bra, men för att dom bra korten blev sämre.

Och spelare kommer alltid att välja det som passar dom utifrån pris/prestanda. Så länge det bara finns två aktörer så har nVidia kvar sina kunder i mer eller mindre samma utsträckning.
Även om vissa väljer AMD istället för nVidia pga att nVidia har sålt till miners så är det inget som påverkar i någon större utsträckning, om ens alls.

Jag tror på en liknade ide, det är inte bra för Nvidia om det säljs massor med RTX 3080, som sen dumpas på marknaden när kryptopriserna kraschar. Kan gamers få tag på ett RTX 3080 för 3000kr om ett år så kommer 4000-serien få det tufft. Har man sålt massa CMP istället är det inte ett problem.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Det tro jag inte, det finns gott om pengar kåta personer, som köper upp för att dom sen ska sälja till ett dyrare pris.

Se bara här på marknad, blocket, tradera och alla säger typ samma sak råka beställa två...

För att det ska funka krävs det ju att det finns en slutkund som är beredd att betala hutlösa priser för korten, och det verkar som det bara är miners som är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaws68:

Borde finnas en marknad att ta fram chip enbart för mining istället för att nyttja grafikkort.
Tror inte heller drivrutiner som stryper mining-prestanda hjälper. En duktig hacker fixar nog nya drivisar.

Det finns redan, bitcoin använder i stort sett bara ASIC-miners, ethereum var specifikt framtagen för att fungera bäst på moderna grafikkort med mycket och snabbt grafikminne. Monero kan bara minas med CPU om du vill gå med vinst och ens då är det föga imponerande summor. Ett antal andra valutor använder proof of stake.

Det finns enormt många kryptovalutor, ethereum råkar bara vara en åtråvärd sådan som använder konsumenthårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

För att det ska funka krävs det ju att det finns en slutkund som är beredd att betala hutlösa priser för korten, och det verkar som det bara är miners som är det.

Jag gissar att det är miners som driver upp priserna, men att i det högsta top segmentet av priser är det gamers som köper. Miners lär vara mer prismedvetna i att det inte är logiskt för dom att köpa ett 3080 för 20k, för lång ROI helt enkelt.

För Pelle, som har för mycket pengar, och måste spela Cyberpunk i 4k med raytracing får det kosta vad vad det kostar.

Permalänk
Snusfri

Som jag skrev förra gången detta var på tapeten, det är både bra och dåligt (mest dåligt).

Visst är det trevligt att Nvidia försöker, men det är virtue signaling av stora mått.

Sedan har inte Nvidia något att göra med vad jag gör med mitt 3090, om jag spelar, bryter ETH, bäddar ner kortet i en säng eller bygger om det till en trumpet så är det inte deras ensak.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makramundi:

För att det ska funka krävs det ju att det finns en slutkund som är beredd att betala hutlösa priser för korten, och det verkar som det bara är miners som är det.

Om folk orka lägga över 20k på en RTX3090, så orka dom nog köpa det andra till överpris.

Om det inte finns någon GPU att köpa och dom kostar några tusen mer klart dom köper det.

Samma sak med PS5 men då var det ingen miners som köpte såna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl främst ETH-miners som dammsuger marknaden på kort just nu. Så man får nog se det som en kortsiktig lösning för att försöka få fler kort att hamna i händerna på deras huvudsakliga kundkrets. Många brukar hävda att NVIDIA inte bryr sig om vem som köper deras kort så länge som de får betalt, men ser man på det långsiktigt så är spelare en relativt stabil marknad medan efterfrågan på kort för mining kan förändras över en natt.

Men finns ju inget som säger att de att inte kan hoppa på ett annat mynt om Nvidia lyckas sätta spärr på Eth

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Om folk orka lägga över 20k på en RTX3090, så orka dom nog köpa det andra till överpris.

Om det inte finns någon GPU att köpa och dom kostar några tusen mer klart dom köper det.

Samma sak med PS5 men då var det ingen miners som köpte såna.

Ja, självklart leder dålig tillgång till högre priser, men jag har svårt att se att en gamer skulle lägga 7k på ett 3060 vilket är vad dom går för på tradera just nu. Om det visar sig att kortet verkligen inte går att minea på gissar jag på att priserna hamnar kring 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om folk orka lägga över 20k på en RTX3090, så orka dom nog köpa det andra till överpris.

Om det inte finns någon GPU att köpa och dom kostar några tusen mer klart dom köper det.

Samma sak med PS5 men då var det ingen miners som köpte såna.

PS5 är en ganska bra jämförelse. De är ganska svåra att få tag på(kanske inte lika) men kostar bara någon tusenlapp extra på andrahandsmarknaden. Inte dubbla nypriset som grafikkort. Skulle tro att folk som är villiga att betala vad som helst för grafikkort till speldatorn måste ha fått tag på ett under de senaste 7 månaderna. Det är troligtvis endast miners och gamers som hoppas tjäna tillbaka en del av kostnaden genom mining som är villiga att betala så mycket nu.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Makramundi:

Ja, självklart leder dålig tillgång till högre priser, men jag har svårt att se att en gamer skulle lägga 7k på ett 3060 vilket är vad dom går för på tradera just nu. Om det visar sig att kortet verkligen inte går att minea på gissar jag på att priserna hamnar kring 5k.

Tror inte efterfrågan på 3060 för miners är jättestor, i just det fallet är det nog en hel del gamers som är kunder.
Det finns fortfarande en rad begränsningar som gör dem mindre attraktiva för miners, kanske framförallt kravet på fullstor pci-e slot och antalet pci-e lanes.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tror detta inte kommer göra någon skillnad alls. Är inte det stora problemet bristen på silikon ? Allt har ju numera en dator i sig och nu under pandemin har efterfrågan på elektronik skjutit i höjden, samtidigt har fabriker som tillverkar kretsar haft temporära stop pga av covid och stormar. Typ alla elektroniktillverkare har väl problem? Känns som detta endast är PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Gissar på att detta håller max 5 dar innan en "workaround" finns tillgänglig. (Tyvärr!)

Ja, som bara finns internt för kineserna. De vill ju inte släppa den till konkurenterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3