EU överväger inhemsk halvledarallians utan utländska aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Ditt uttalande vittnar om en övertro på fri marknad. Två bagare kan gå på fika en eftermiddag och du har en potentiell kartellbildning. Se på byggbranschen i Sverige. Att bygga bostäder i Sveriges näst största stad kostar i genomsnitt 18tkr/kvm, klappat och klart. Ändå säljs de varje år för "marknadspriser", trots att byggpriserna ökar sakta. Och det är samma 4-5 stora företag som står för nybygget år efter år. Kartell deluxe. Visst är den marknaden i viss mån också reglerad, men fri marknad? Nä. Det finns inte, åtminstone inte särskilt länge. Där råder en naiv övertro på att företag vill konkurrera, de vill bara tjäna pengar. Och det helst utan konkurrens.

Då antar jag du äger stora poster aktier med belåning i våra större noterade bostadsbyggare? För jag ser inga större marginaler eller vinstutdelningar, det har varit dåliga innehav och med rätta. Och inget stoppar dig från att vinna upphandlingarna, starta ett mindre byggbolag och vinn med lägre anbud om du tror det är att tälja guld med kniv.

Vem bryr sig om byggpriser? Det är markpriser som rusar, du kan inte producera mark. Och kommunerna eller andra markägare har knappast något intresse att sälja ut hyffsad central mark under marknadspris.

Tittar jag på min egen kommun så ser jag flera exempel där det kommer intressenter och bjuder 6-8miljoner för 60kvm sommarstugor från 60talet, tror du hurvida stugan har plastgolv eller parkett är av högsta intresse? Tror du stugan ska stå kvar?

Självklart vill helst företag inte konkurrera, dem vill ha monopol, likt statligt styre där endast deras tjänst erbjuds, vad de vill är irrelevant.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vi lever i en gemensam värld vad jag vet, något jag missat? Krig, så lite samarbeten som möjligt, egoism och gränsdragningar, gigantiska arméer beväpnade till tänderna, är detta verkligen modernt? Sköta oss själva och skit i andra filosofi? Jag vill kunna arbeta och bo var jag vill även om jag är medveten om att det är en utopi just nu.

Lustigt för dem flesta världskonflikter har startat av just storslagna ideér om imperalism så historien säger emot dig.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Lustigt för dem flesta världskonflikter har startat av just storslagna ideér om imperalism så historien säger emot dig.

Jag svamlar nu, jag vet det.

Men kan ändå tycka att krig, gigantiska arméer, gränser och "sköt oss själva och skit i andra mentalitet" börjar känns lite omodernt. Att folk frodas i ett land men dör av fattigdom och elände i ett annat.

Jag är personligen positiv till globalisering (en av de få antar jag) men jag är fullt medveten om att det inte alls är utan problem, långt därifrån. Dessutom en process som lär ta exceptionellt lång tid om det ens någonsin blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Röster väcks inom EU att bilda en inhemsk allians bestående av kretstillverkare och unionen självt, utan hjälp från utomstående parter.

Läs hela artikeln här

"Kol och Stål"-Unionen blir "Halvledare"-Unionen.