Datorn (3900x) kraschar efter 5-10 minuters spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

@Fallzone hur har det gått för dig?

Det har inte gått så bra

Jag glömde nämna i tråden att jag misstänkte mitt GTX 2080 var problemet från början med krascher. Så kortet åkte in till (butik) (vill inte nämna butik än). Enligt de så körde de test med spel och stresstest i över 4 timmar utan krasch. Bra tänkte jag. Då är det den övriga hårdvaran.

Jag beställde nytt moderkort och CPU från samma butik. ASUS Rog Strix B560-A Gaming och en Intel Core i9 10850K. Pluggar in detta med mina gamla DDR4 minnen från 3900x och det är samma fel. Kör in till NetOnNet och köper både nya minnen och en ny nätdel. Installerar om Windows på en annan SSD-disk och pluggar in den nya hårdvaran. Det kraschar fortfarande... trots att exakt allt är nytt i datorn förutom chassi och SSD-enhet.

10 000 kr fattigare så skicka jag in grafikkortet igen till samma butik. De har inte svarat än så det ska bli intressant. Grafikkortet har även testats hos vänner och det är samma problem där med både gamla och nya drivrutiner.

Detta har varit grymt kostsamt med tid och pengar. Sen har det inte hjälpt att nya problem har uppstått när jag uppdatera bios-version på moderkortet som introducerade nya stabilitetsproblem. 3900x börja plötsligt krascha under vanligt surfande med XMP-profilen igång, vilket aldrig varit ett problem innan. Men som några här i tråden skrivit så verkar det vara ett problem med V-core eller något liknande.

Det värsta är ju att man inte får några felmeddelanden när man kollar Event Viewer. Så man vet inte vad som är fel egentligen. Sen i kombination med att både CPU och grafikkort kraschar så har allt bara blivit helt fel.

Men nu kör jag stabilt på min Intel i9 10850K och kan jobba igen Tyvärr sitter man med ett GTX 970 men jag överlever tills vidare.

Skrivet av sesese:

blev sugen på en 5000 cpu. Men när jag insåg att det kommer vara 0 skillnad för mig i spel (4K) så blev det inget byte av CPU men byte av Bios blev det vilket man nu är mindre nöjd med.

Har du löst problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Det har inte gått så bra

Jag glömde nämna i tråden att jag misstänkte mitt GTX 2080 var problemet från början med krascher. Så kortet åkte in till (butik) (vill inte nämna butik än). Enligt de så körde de test med spel och stresstest i över 4 timmar utan krasch. Bra tänkte jag. Då är det den övriga hårdvaran.

Jag beställde nytt moderkort och CPU från samma butik. ASUS Rog Strix B560-A Gaming och en Intel Core i9 10850K. Pluggar in detta med mina gamla DDR4 minnen från 3900x och det är samma fel. Kör in till NetOnNet och köper både nya minnen och en ny nätdel. Installerar om Windows på en annan SSD-disk och pluggar in den nya hårdvaran. Det kraschar fortfarande... trots att exakt allt är nytt i datorn förutom chassi och SSD-enhet.

10 000 kr fattigare så skicka jag in grafikkortet igen till samma butik. De har inte svarat än så det ska bli intressant. Grafikkortet har även testats hos vänner och det är samma problem där med både gamla och nya drivrutiner.

Detta har varit grymt kostsamt med tid och pengar. Sen har det inte hjälpt att nya problem har uppstått när jag uppdatera bios-version på moderkortet som introducerade nya stabilitetsproblem. 3900x börja plötsligt krascha under vanligt surfande med XMP-profilen igång, vilket aldrig varit ett problem innan. Men som några här i tråden skrivit så verkar det vara ett problem med V-core eller något liknande.

Det värsta är ju att man inte får några felmeddelanden när man kollar Event Viewer. Så man vet inte vad som är fel egentligen. Sen i kombination med att både CPU och grafikkort kraschar så har allt bara blivit helt fel.

Men nu kör jag stabilt på min Intel i9 10850K och kan jobba igen Tyvärr sitter man med ett GTX 970 men jag överlever tills vidare.

Har du löst problemet?

Nej

Men jag har inte heller kollat efter ny bios. (troligen som flera nämner här är att volten blir för låga vid slö surfning)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vid tunga spel som cyberpunk, Metro 3077 så krashar nu min dator också, Skärmen blir svart medans fläktarna i datorn fortsätter att gå tills jag trycker på power då startar den om, Då har bios nollställts och tappat allt.

allt oklockat.

Kan detta vara något problem med Aorus Elite 570x?

Har som sagt samma Gigabyte X570 AORUS ELITE
AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB och nätagg som dig, Asus 3080 tuf grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Vid tunga spel som cyberpunk, Metro 3077 så krashar nu min dator också, Skärmen blir svart medans fläktarna i datorn fortsätter att gå tills jag trycker på power då startar den om, Då har bios nollställts och tappat allt.

allt oklockat.

Kan detta vara något problem med Aorus Elite 570x?

Har som sagt samma Gigabyte X570 AORUS ELITE
AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB och nätagg som dig, Asus 3080 tuf grafikkort.

Det är det nog inte samma problem som jag hade då jag testa mitt Palit GTX 2080 i tre andra datorer och det kraschade ändå. Jag sitter just nu på en Intel så i mitt fall var det grafikkortet. Jag tror du har ett annat problem tyvärr

Jag kan inte minnas att mitt bios nollställdes när datorn krascha men annars är det likt med svart skärm och att fläktarna går 100%.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag ett ASUS X570-E gaming och en 3900XT på rea i februari med 96Gb Kingston HyperX 3200Mhz så identiska stickor men 2st är dubbelsidiga och 2s är singel sidiga annars identiska SPD/XMP profiler moduler.

Vet att mö ram och stickor är ett problem med ryzen men gud så mycket problem trodde jag inte.

Körde lite stock första veckorna.

Sedan gjorde jag minns OC och stickorna passerade memtest86 4 av 4 passes efter 18h med +2 på primär och subtimings i 3600Mhz.

Sedan dess har den krashat hejvilt med grafikkdrivers som krashar så började tro mitt RX5700 var sönder.
Kör linux men så googlade på mina drivers problem och just dom skulle vara fixade.

Testade 5.4 kernel som kom med linux mint, 5.8 som upgrade och allt upp till 5.11.

Allt efter 5.9 krashar direkt vid desktop.

Körde nog om memtest i 18-24h 2-3 gånger till inget problem.

Det jag fan skumt var att nyare kernels orsakade krasher så grävde i det lite till. 5.10 fick ryzen optimeringar som gav mer prestanda så började kika närmare på CPU med.

Såg även med 5.11 I/O fel på SSDn när grafikkortet krashade så började misstänka processorn.

Efter mycket pillande visar det sig att jo minnet klarar 3600Mhz, vist OC över stock 3200 Mhz men ALLT över 3266 så 3333 och högre med 5.10 kernel eller högre är instans krash, med äldre så krashar det efter nån dag till nån vecka.
Kan tilläggas att krasherna sker i 3200Mhz också på XMP timingsen.

Så efter mycket fippel med CAS och seckundära timings har jag nu kört 3266Mhz med +2 på CAS och subtimings så fungerar den och uptimen är 31 dagar nu så ett rekord med marginal och inte ett teknen på grafikkstrul.

Hjälper inte att skärmen vägrar vakna med 5.4 kernels pga en bug i AMDs opensås drivers vid standby och det hjälper inte att firefox har en grafikbug med AMD kort just nu heller i linux som gjorde att man var på villovägar och nästan betalade skallper priser för ett Nvidia kort.

Så det jag lärt mig är att Memtest86 eller annat memtest enbart utan OS säger inget mer än att minnet är stabilt, när man väl laddar drivers för grafikkort som verkar mer känsliga än andra PCI-E enheter som en SSD som ofta har seriös nivå av ECC korigering är att I/O dien på Ryzen kan få ett helflipp fast man har minnen som är kapabla.

I mitt fall är det nog kombinationen 2st dubbelsidiga stickor och 2st singel sidiga, 2 dubbel eller 4st singel sided bör vara lungt upp till 3600Mhz men just min kombination fallerar där I/O die blir instabill och korumperar data till grafikkortet.

Så mitt råd är att köra lite högre timings så har man 16-20-20-39 testa 18-22-22-42 och se till att ram får 1.35V sedan kan även XMP övervolta SoC så I/O die, i mitt fall med 100mV och sänka det ner till 1V för mig ger bättre boost clocks och temps utan tecken på instabilitet.

Permalänk
Medlem

Löate mitt problem, minnena gick på mitt moderkort på för lågt volttal, så satte manuellt lite högre volt. Nu krashar inget. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Löate mitt problem, minnena gick på mitt moderkort på för lågt volttal, så satte manuellt lite högre volt. Nu krashar inget. 👍

Skönt!

Mitt är också löst! Fick mitt GTX 2080 utbytt på garanti till ett 3070