Permalänk
Medlem

100 grader CPU vid spel

Tja, jag har nyss skaffat en i5 10600 som jag kyler med en Be Quiet! Pure Rock 2. Denna kylare ska vara tillräckligt, men det är den absolut inte. När jag testade att spela Warzone idag så peekade den ofta på 100 grader. Den låg ''normalt'' på 90 grader under spel. Jag har dubbelkollat och kylaren sitter som den ska göra. Under idle så är den ca 34 grader så det är ju fine. Fattar inte varför den kyler så jädrans dåligt under spel? Samma sak med Rust, ligger konstant på 90 grader. Vissa ksk säger att det är fine, men prestandan blir sämre när den når högre grader och det blir en bastu i rummet.

Fläkten som sitter på kylaren är en ''Pure Wings 2'', vilket har ett statiskt tryck på 1.25 och går upp till 1 500 rpm. Jag har en Noctua NF-F12 liggandes i min låda som kan gå upp till 3 000 rpm (750 - 3000rpm) och har istället ett statiskt tryck på 7.63. Tror ni att det är värt att byta den? Gör det stor skillnad i kylning? mvh

https://cdn.discordapp.com/attachments/619247599823880216/838...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Ta bort kylare, Rensa kylpasta med kemiskt ren sprit och lägg på ny kylpasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Ta bort kylare, Rensa kylpasta med kemiskt ren sprit och lägg på ny kylpasta!

Tänker du att den pre-applied kylpastan är dålig? Har bara använt cpu i ca 3 månader

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Blir flänsen också 90 grader medan du spelar?

Permalänk

Kylpastan är antagligen tillräckligt bra, även om det finns bättre, men du kan ha fått lite ojämnt tryck över CPUn vid installation. Om du ska göra ett nytt försök så bör du rensa kylpastan och använda ny. När du installerar kylaren, se till att du drar åt skruvarna från ett hörn över till motstående hörn, sen upp till hörnet ovanför och sen över till motstående hörn igen. Det blir som ett timglasmönster, stående eller liggande beroende på var du börjar. Dra åt dem lite i taget och följ timglasmönstret ett flertal gånger tills alla skruvar är jämnt och hyfsat hårt åtdragna, men inte för hårt. Du ska inte behöva ta i så mycket med skruvmejseln.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkortstillverkare? Kolla så ingen automatisk OC eller för höga inställingar körs hela tiden. En kompis körde intel och asus, han hade också problem med överhettning för hans processor envisades med att köra alla cores i 4.7 med volt på auto, det blev extremt varmt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tja, jag har nyss skaffat en i5 10600 som jag kyler med en Be Quiet! Pure Rock 2. Denna kylare ska vara tillräckligt, men det är den absolut inte. När jag testade att spela Warzone idag så peekade den ofta på 100 grader. Den låg ''normalt'' på 90 grader under spel. Jag har dubbelkollat och kylaren sitter som den ska göra. Under idle så är den ca 34 grader så det är ju fine. Fattar inte varför den kyler så jädrans dåligt under spel? Samma sak med Rust, ligger konstant på 90 grader. Vissa ksk säger att det är fine, men prestandan blir sämre när den når högre grader och det blir en bastu i rummet.

Fläkten som sitter på kylaren är en ''Pure Wings 2'', vilket har ett statiskt tryck på 1.25 och går upp till 1 500 rpm. Jag har en Noctua NF-F12 liggandes i min låda som kan gå upp till 3 000 rpm (750 - 3000rpm) och har istället ett statiskt tryck på 7.63. Tror ni att det är värt att byta den? Gör det stor skillnad i kylning? mvh

https://cdn.discordapp.com/attachments/619247599823880216/838...

Det låter som att något utan tvekan är fel. Det är en bra kylare som utan tvekan ska klara av att kyla en i5 10600 utan problem. Jag skulle monterat om kylaren med ny kylpasta

Kolla även (med typ HWINFO) hur snabbt fläkten faktiskt snurrar vid load. Kan även vara så att moderkortet har någon automatisk överklockningsfunktion som ökar spänningen rejält på CPU:n.
Kolla med HWINFO hur många watt din cpu faktiskt drar under belastning

Permalänk
Medlem

Antingen så sitter inte kylaren som den ska eller så klockar du för mycket.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren till att börja med (rengör och ny kylpasta osv). Kolla även att det inte sitter någon skyddsplast på? Inte helt ovanligt att man glömmer dra bort den.

Citat:

och det blir en bastu i rummet.

Om jag tänker rätt borde värmen i rummet inte påverkas. Om nåt borde det bli tvärtom för värmen leds inte bort från processorn lika fort + CPUn kör lite lägre watt för att hålla ner värmen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vad har du för moderkortstillverkare? Kolla så ingen automatisk OC eller för höga inställingar körs hela tiden. En kompis körde intel och asus, han hade också problem med överhettning för hans processor envisades med att köra alla cores i 4.7 med volt på auto, det blev extremt varmt.

Den blev automatiskt överklockad, men den tog jag bort innan jag ens installerade windows!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir flänsen också 90 grader medan du spelar?

''flänsen''? Vet ej vad det är

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt testa att avinstallera den. Om detta inte visar något annorlunda resultat, bör jag då testa att byta till Noctua fläkten?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det låter som att något utan tvekan är fel. Det är en bra kylare som utan tvekan ska klara av att kyla en i5 10600 utan problem. Jag skulle monterat om kylaren med ny kylpasta

Kolla även (med typ HWINFO) hur snabbt fläkten faktiskt snurrar vid load. Kan även vara så att moderkortet har någon automatisk överklockningsfunktion som ökar spänningen rejält på CPU:n.
Kolla med HWINFO hur många watt din cpu faktiskt drar under belastning

https://cdn.discordapp.com/attachments/832983223478124545/838...

TDP ska vara 150W men CoreTemp säger 125W....

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

''flänsen''? Vet ej vad det är

Det är egentligen själva kylaren. Fläkten sitter på flänsen.

Dit jag ville komma var att om inte kylaren blir varm så kanske den sitter felmonterad. Den är ju där för att avleda värmen från processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Vad processorns TDP är och vad din processor faktiskt drar under belastning är två helt skilda saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Vad processorns TDP är och vad din processor faktiskt drar under belastning är två helt skilda saker

Alright. Jag får montera om den helt enkelt så återkommer jag om det fixat sig eller inte!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir flänsen också 90 grader medan du spelar?

Hur i hela världen ska TS lyckas ta reda på flänsens temperatur? Sen är ju under hög belastning temperaturskillnaden mellan kärn eller heatspreader-temp på processorn och själva flänsen minst en 20+ grader, så om inte alla fläktar i chassit är avstängda och processorn suttit och nött på Tjunction en bra stund kan flänsen omöjligt vara 90C någonstans iaf.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Hur i hela världen ska TS lyckas ta reda på flänsens temperatur? Sen är ju under hög belastning temperaturskillnaden mellan kärn eller heatspreader-temp på processorn och själva flänsen minst en 20+ grader, så om inte alla fläktar i chassit är avstängda och processorn suttit och nött på Tjunction en bra stund kan flänsen omöjligt vara 90C någonstans iaf.

Kanske räcker med att känna ifall den är varm? Om nu det du säger stämmer, så kommer flänsen vara ca 70 grader medan han spelar, tror du inte det känns isåfall?

Permalänk
Master of Overkill

Fel montering 100%

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Den blev automatiskt överklockad, men den tog jag bort innan jag ens installerade windows!

Ah, kollat till inställningarna i bios? Core ratio osv.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tja, jag har nyss skaffat en i5 10600 som jag kyler med en Be Quiet! Pure Rock 2. Denna kylare ska vara tillräckligt, men det är den absolut inte. När jag testade att spela Warzone idag så peekade den ofta på 100 grader. Den låg ''normalt'' på 90 grader under spel. Jag har dubbelkollat och kylaren sitter som den ska göra. Under idle så är den ca 34 grader så det är ju fine. Fattar inte varför den kyler så jädrans dåligt under spel? Samma sak med Rust, ligger konstant på 90 grader. Vissa ksk säger att det är fine, men prestandan blir sämre när den når högre grader och det blir en bastu i rummet.

Fläkten som sitter på kylaren är en ''Pure Wings 2'', vilket har ett statiskt tryck på 1.25 och går upp till 1 500 rpm. Jag har en Noctua NF-F12 liggandes i min låda som kan gå upp till 3 000 rpm (750 - 3000rpm) och har istället ett statiskt tryck på 7.63. Tror ni att det är värt att byta den? Gör det stor skillnad i kylning? mvh

https://cdn.discordapp.com/attachments/619247599823880216/838...

Skulle säga det är felmonterat. Jag hade detta problemet med, dock låg jag på 130 grader sen så gjorde jag om det och sjönk lite men till slut fick jag den riktig och har rätt temperatur.

otydlig
Permalänk
Medlem

Ni som säger felmontering (typ de enda alternativet som jag oxå tror är problemet). Borde det inte synas vid idle? Den är ju ändå på 35 grader vilket ska vara normalt. Tänker om den nu är felmonterad, borde den då inte oxå vara varmare vid idle? Hur som helst, ska montera om den, men satan vad jobbigt det är att haka på fläkten

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske räcker med att känna ifall den är varm? Om nu det du säger stämmer, så kommer flänsen vara ca 70 grader medan han spelar, tror du inte det känns isåfall?

Kylflänsen kan bara bli så pass varm i området närmast processorn, desto längre bort, desto svalare. Om kylflänsen inte gjorde ordentlig kontakt alls med processorn och därmed inte blev varm skulle datorn troligtvis stänga av sig själv för att förhindra självförstörelse inom några sekunder då processorn skulle överhettas bortom vad throttling kan rädda den ifrån.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ah, kollat till inställningarna i bios? Core ratio osv.

allt verkar normalt

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Ni som säger felmontering (typ de enda alternativet som jag oxå tror är problemet). Borde det inte synas vid idle? Den är ju ändå på 35 grader vilket ska vara normalt. Tänker om den nu är felmonterad, borde den då inte oxå vara varmare vid idle? Hur som helst, ska montera om den, men satan vad jobbigt det är att haka på fläkten

Nej inte alltid.
Det handlar ju om så små marginaler. I idle kanske den lilla felkkontakten räcker. Men när det trycker på i temp vid load så kanske det inte räcker o då blossar det upp.

Har du testat montera om än?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej inte alltid.
Det handlar ju om så små marginaler. I idle kanske den lilla felkkontakten räcker. Men när det trycker på i temp vid load så kanske det inte räcker o då blossar det upp.

Har du testat montera om än?

Nej har inte den tiden under veckan. Behöver använd datorn. Tänker göra det i helgen, återkommer då.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Nej har inte den tiden under veckan. Behöver använd datorn. Tänker göra det i helgen, återkommer då.

Det tar ju typ 15min o göra. O det är om man är lite slö o ovan med det. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det tar ju typ 15min o göra. O det är om man är lite slö o ovan med det. o.O

Spenderade typ 1 timma senaste gången på att sätta dit själva fläkten. Slutade med att jag behövde ringa en polare som drog med en tång samtidigt som jag höll fläkten på plats. Själva clipsen på den här kylaren är inget att leka med asså

Visa signatur

Kreff

Permalänk

Lägg datorn ner på rygg när ni sätter fast kylaren.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur din vcore ser ut? drar den iväg så gör även värmen det.

Visa signatur

In science we trust!