Ownit vill inte ge en bättre hårdvara

Permalänk
Medlem

Ownit vill inte ge en bättre hårdvara

Hej! Jag bor sedan något år tillbaka i en lägenhet som är kopplad till Ownit med ett Inteno FG500 modem. Rent krasst är det riktigt skit som alla vet och fungerar knappt då den säkerligen är minst 8-10 år gammal och det har blivit värre nu. Det går inte en dag utan att nätet går ner eller tappar hastigheten.

I min enfaldighet tänkte jag att om det inte fungerar, så borde ju Ownit byta ut den? När jag dock ringer till support, vägrar de att byta den och tycker att jag istället ska köpa en egen router osm jag ska montera brevid som de kan brygga. Jag finner detta bemötande riktigt illa - för om en produkt de har och ansvarar för så borde de också kunna byta ut den. Jag ser ogärna att jag ska betala för något som då det är deras produkt som är problemet.. Finns det något en kan göra? Finns det någon med erfarenhet av Ownit i eran bf/brf där ni kan komma med tips för att få det utbytt till något modernare modem?

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Den är väl bara en mediabox så du kan strunta i den och bara koppla in kabeln direkt i datorn?

Permalänk
Medlem

Som sagt fg500 är bara en mediabox ingen router.

Så du kan köpa egen router och sätta direkt i inkommande nätverksport till lägenheten istället.

Routern kan du ta med när du flyttar medans mediaboxen tillhör lägenheten.

Permalänk
Medlem

Inteno FG500 Ser ut att vara en kombinerad CPE och router med wifi.
Källor: https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/fg... & http://www.kvillefiber.se/wp-content/uploads/2013/06/Installa...

Om det stämmer så skulle jag spontant förvänta mig att ju mer klienter den har på wifi, desto sämre presterar enheten för både mobila och kabelanslutna enheter.

Att ownit vill sätta den i bryggat läge indikerar att den informationen är korrekt.

@iGloo Kan du verifiera om du använder din FG500 som router och accesspunkt?

Om så är fallet, kolla i avtalet om det står ifall Ownit skall leverera dessa funktioner till dig eller ej.
Om inte, så är det kört. Du kan i bästa fall, om FG500:an inte låter dig få ut full hastighet till en bakomliggande dator/router få den ersatt av en ny enkel CPE utan routing och wifi funktioner.

Om avtalet säger att dessa funktioner skall finnas i utrustningen så kan Ownit fortfarande hävda att problem orsakas då du "överbelastar" enheten och därmed får du hantera routing och wifi själv om kapaciteten i deras utrustning inte är tillräcklig för "för ditt användningssätt" (Det kostar dom sannolikt 4-5000:- att byta ut enheten, så dom har motivation att vara ohjälpsamma)

Oavsett så hamnar du troligen i situationen att du åker på att skaffa en egen router/accesspunkt och be dom sätta enheten i bryggat läge.

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av iGloo:

Hej! Jag bor sedan något år tillbaka i en lägenhet som är kopplad till Ownit med ett Inteno FG500 modem. Rent krasst är det riktigt skit som alla vet och fungerar knappt då den säkerligen är minst 8-10 år gammal och det har blivit värre nu. Det går inte en dag utan att nätet går ner eller tappar hastigheten.

I min enfaldighet tänkte jag att om det inte fungerar, så borde ju Ownit byta ut den? När jag dock ringer till support, vägrar de att byta den och tycker att jag istället ska köpa en egen router osm jag ska montera brevid som de kan brygga. Jag finner detta bemötande riktigt illa - för om en produkt de har och ansvarar för så borde de också kunna byta ut den. Jag ser ogärna att jag ska betala för något som då det är deras produkt som är problemet.. Finns det något en kan göra? Finns det någon med erfarenhet av Ownit i eran bf/brf där ni kan komma med tips för att få det utbytt till något modernare modem?

Hej iGloo,

När det kommer till hårdvara som vi installerat i föreningar så är det boende eller i vissafall är det föreningen som äger hårdvaran och inte vi, i detta fall så finns det heller ingen garanti på routern så vi kan heller inte byta ut den kostnadsfritt, men givetvist kan vi byta ut den mot service kostnaden.

Vi gör en bedmömning per telefon för att se vad som fungerar bäst för våra kunder, ifall ni endast upplever fel med det trådlösa nätverket och inte via kabel så är den bästa lösningen de som handläggaren per telefon rekommenderade, att vi bryggar routern så att den endast används som en fiber konverter då kan ni köpa till en router och göra ert WiFi mycket bättre och då är det både hastighetsmässigt och även mottagsmässigt.

Ifall ni har fler frågor eller funderingar kring din router så kan du kontakta oss via chatten för att få den absolut snabbaste servicen där du kan få hjälp med att brygga din FG500, alternativt så kan du skriva dina frågor till mig i PM så kan jag kika över ärendet.

Du når chatten här mellan 08.00 - 20.00: https://www.ownit.se/kundservice/kontakt

Med vänliga hälsningar,
Acke - Ownit Broadband

Permalänk
Medlem

Skaffa deras 250mbit lina så blir dom tvungna att uppgradera gamla mediekonvertern till en ny som klarar högre hastighet än 100mbit. Sen när du har fått den nya säger du upp och skaffar samma hastighet som du har nu.

Tycker det är dåligt att vissa operatörer inte tar sitt ansvar och ser till så att användarens nätverk bara fungerar. Kunden är ju uppenbarligen missnöjd. Finns inga ursäkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xSean145:

Skaffa deras 250mbit lina så blir dom tvungna att uppgradera gamla mediekonvertern till en ny som klarar högre hastighet än 100mbit. Sen när du har fått den nya säger du upp och skaffar samma hastighet som du har nu.

Tycker det är dåligt att vissa operatörer inte tar sitt ansvar och ser till så att användarens nätverk bara fungerar. Kunden är ju uppenbarligen missnöjd. Finns inga ursäkter.

Läs gärna Ownit's svar ovan istället...

Snygg ändring av trådtiteln där f.ö, lika "falsk" som den innan - "Ownit försöker lura mig?"

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis som hade en liknande uppsättning. Jag ringde Ownit och de bryggade en port på CPEn. Där stoppade jag kompisens egna router. Polaren har nu en publik IP och möjlighet att ansluta mitt nät för VPN (jag supportar hans NAS och docker-server remote).

Har inga som helst problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Problemet är ju att samtliga operatörer sätter in en enkel router/CPE. Dels blir det sjukt dyrt att skicka ut en avancerad router och dels har de allra flesta inte kunskapen eller behovet av en värstingrouter.
Att Ownit då kan brygga routern och du får stoppa in precis vad du vill är väl den bästa lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hur ska en bredbandsoperatör kunna se till att användarens nätverk "bara fungerar?" Det bästa de kan göra är att leverera en produkt som följer de standarder som finns, lever upp till de löften de faktiskt har gett och byta ut den om den går sönder så länge det finns garanti.

Permalänk
Medlem

Inteno FG500 är som @zector säger en router med fiberinterface.
Datablad: http://fiber.rodstenen.se/Datablad_FG500_110622-3-.pdf
Den har 1Gbit/s portar på både WAN och LAN.
Wifi är enbart 801.11n (huruvida den har 5Ghz wifi framgår inte).