Permalänk
Medlem

Hur ta betalt för webbplats

Tja Sweclockers!

Jag är precis färdig med en utbildning och har landat mitt första jobb som utvecklare. Lagom till att jag börjar arbeta heltid kom en bekant och frågade om jag inte kunde hjälpa hans syster - som är egenföretagare - att lägga upp en webbshop - jag sa att han får be henne fundera vad hon vill ha ut av hemsidan och därefter kan hon ringa mig. Det jag hoppas få ut av den här tråden är lite tankar kring mina resonemang - låter det rimligt så som jag tänker mig och missar jag någon eventuell fallgrop?

Vad jag har lyckats luska ut av honom så kan det eventuellt vara tal om någon enklare webbshop samt någon informationssida. Här frågade jag honom varför de inte väljer något av de färdiga verktyg som finns online för att skapa sidan - jag förklarade hur billiga och enkla dessa alternativ var, och fick till svar att systern och hennes man är mer eller mindre helt otekniska.

Vad jag läser ut av detta är att det inte bara kommer bli tal om att bygga en webbsida, utan även sköta driften och eventuellt hjälpa dom att byta ut innehållet. Min tanke är att jag gärna exempelvis bygger webbsidan skapligt billigt - jag ser ändå någon form av lärdom där jag befinner mig kunskapsmässigt i att bygga en webbshop och lägga upp denna på internet. Däremot ser jag det som en ren och skär arbetsinsats att efter leverans sitta och sköta drift samt ändra i sidan framöver.

Jag uppskattar väl arbetsinsatsen - innan jag har pratat med dom - till cirka 40-60 timmar för att bygga en enklare webbshop med klarna-integration, här har jag inga planer på att ta betalt per timme utan tänker mig ett par tusenlappar eftersom jag inte ännu har erfarenhet av exempelvis klarna men gärna tillskansar mig den.

Deploy tänker jag att jag kör firebase och tar betalt för den faktiska kostnaden för domän + månadskostnad plus ett påslag som blir avrundat uppåt till närmaste hundralapp.

Allt utöver detta som dom ber mig om tänker jag ~150 kronor i timmen, och så fort dom ber mig om någonting så ger jag dom en tidsuppskattning innan jag gör någonting.
Detta tänker jag att jag skriver ner i någon form av avtal innan jag påbörjar något direkt arbete.

Permalänk
Medlem

Har inget konkret att säga, men är väl ungefär så här många mardrömshistorier man läst har börjat. Så var försiktig och skriv avtal om vad som förväntas av båda parter. Lämna inte över kod före fullständig betalning osv.

Permalänk
Medlem

Ta aldrig på dig ansvaret att uppdatera hemsidor efter att de levererats, förutsatt att hemsidan inte är statisk. Leverera en hemsida som ger kunden möjlighet att ändra vissa element själva, t.ex lägga till nyhet/bloggpost, produkt, kontaktinfo etc. Vill de expandera sin hemsida i efterhand är detta ett nytt jobb.

Se till att välja lämplig "host" för hemsidan, det är inget du vill spara och upprätthålla på en server där hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har inget konkret att säga, men är väl ungefär så här många mardrömshistorier man läst har börjat. Så var försiktig och skriv avtal om vad som förväntas av båda parter. Lämna inte över kod före fullständig betalning osv.

Det är exakt dessa mardrömshistorier jag har i åtanke. Därav tråden

Skrivet av Navicula:

Ta aldrig på dig ansvaret att uppdatera hemsidor efter att de levererats, förutsatt att hemsidan inte är statisk. Leverera en hemsida som ger kunden möjlighet att ändra vissa element själva, t.ex lägga till nyhet/bloggpost, produkt, kontaktinfo etc. Vill de expandera sin hemsida i efterhand är detta ett nytt jobb.

Se till att välja lämplig "host" för hemsidan, det är inget du vill spara och upprätthålla på en server där hemma.

Min tanke med timpenning är att det ska kännas om de vill att jag är den som ändrar innehåll. Självklart kommer jag inte hårdkoda innehållet

Hosten är firebase så det hamnar ju i google cloud, min tanke var att jag skulle leverera allt från mitt google-konto men det är nog feltänkt, skulle ju kunna göra det från deras google-konto istället

Permalänk
Medlem

Med de summorna antar jag att du inte planerar att faktiskt tjäna något på det. Varför inte bara hjälpa dem igång med något av de färdiga alternativ som finns på marknaden, och sen överlåta vidare support till leverantören när allt väl är igång?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Efter avslutad leverans ska hela ansvaret läggas över på beställaren, om du ska vara tillgänglig för ytterligare support måste du ta betalt för det. Du kommer jobba heltid med annat, du har inte tid att vara deras passopp. Du ska ta ordentligt betalt, se till att fakturera från eget företag eller nån tjänst som kan fakturera åt dig utan företag.

150 kronor timmen är på tok för lite oavsett kompis eller inte, det är inte ens hälften av vad okvalificerad arbetskraft kostar och där finns rot/rut om de köper som privatperson. 500/timmen är kompispris 750 är ordinarie. Din fakturerade tid ska täcka arbetsgivaravgift och utgifter, 150 kronor timmen är 100 efter arbetsgivaravgift, 70 efter pensionsavsättning, 50 efter skatt. Du gör dig själv en stor otjänst om du tar så lite betalt.

Men viktigast av allt, sylta inte in dig i deras amatörprojekt, de ska driva det själva.

Näst viktigast: Hosta inte själv, köp en SAAS e-commerce istället, sen skriver du ett dokument där det finns uppgifter om hur de hanterar domännamn, sen lämnar du över och visar hur de funkar, en liten kurs på några timmar. Som du tar betalt för.

Bara för att din polare är snickare betyder inte att han är sugen på att bygga hus åt dig. Han snickrar på dagarna, han vill inte snickra på helgerna gratis.

Permalänk
Medlem

De kommer inte kunna använda något annat än de färdiga plattformarna för de kommer behöva integrationen mot affärssystem.

Permalänk
Medlem

@Jaevel, Gör det inte är mitt största tips.
Har skapat webbsidor till bekanta där de tror att man ska jobba 100 timmar för 2000kr.

MEN; Om du vill göra det på riktigt så sätt upp vad Minimum Viable Product (MVP) är för att du ska kunna säga "Jag har inte mer tid nu". Sätt extremt tydliga mål och kommunicera hela tiden vad du gör och vad du förväntar dig av din bekanta.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Bygg inte själv, hitta något off the shelf som passar. Har precis byggt ett skräddarsytt system till egen verksamhet, med klarna-integration, och det tog ganska många hundra timmar. Tänk sen på att speca upp vad som ingår i leveransen, vad det ska kosta, hur ni ska lägga upp det när projektet går in i underhållsfas och skriv ner detta i ett avtal, för det är där nånstans relationerna tenderar att surna. Samt var inte rädd att ta betalt.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att det här rör sig om en affärsverksamhet som idag har nära noll i omsättning, inte en rörelse som har befintlig försäljning att tala om och tänker börja med e-handel.

Jag tycker det är ett misstag att börja med systemutveckling. Det finns ju massor av företag som erbjuder färdig funktionalitet och hostning i samma erbjudande, typ Squarespace. Jag förutsätter att sådana företag har en lösning för hela OLF-flödet (order-lager-fakturering, det gäller förstås att hitta ett företag som funkar på den svenska betalningsmarknaden).

Bokföringen kan så klart bli ett litet problem, men mig veterligen funkar det att göra manuellt, givet att man är noga med att spara underlagen.

Permalänk

Jag håller med andra här att jag skulle ta det försiktigt. Har själv varit där och fått mängder av erbjudanden att göra hemsidor av olika dess slag. Gemensamt för alla är beställaren alltid antingen tänker sig nära gratis eller väldigt lågt samt att det tar nästan alltid mycket längre tid att göra uppsättning / utveckling än man tror.

Mitt tips är att antingen kliva åt sidan eller skriva ordentliga avtal och sen försöka kapa så mycket du kan med färdiga SaaS-lösningar. Kom ihåg att även hostingen du kör kommer behöva underhåll, förmodligen mer än du tror och det är ofta en sån där 'kan inte du fixa' -grej men som kan rinna iväg till många kvällar med dåligt betalt om ni inte skrivit det noga i avtal.

Så kör väl definierad leverans där du lämnar över allting och påbörjar eventuell supportprojekt efter (skulle dock säga att skippa supporten och kör utvecklingsprojekt på specifika delar framöver)

Vill absolut inte avskräcka dig från att göra saker, för det är underbart att lära sig och hålla på. Men det blir alldeles för ofta monster av uppdrag som detta.

Permalänk
Medlem

No no no no!
Skriv inte en site till dem. Debitera istället för att sätta upp en etablerad produkt med hosting och instruera dem i hur de ska jobba vidare med den. Om de sedan är så pass otekniska att de inte kan uppdatera den själva så gör ett separat avtal för underhåll där det tydligt framgår hur ofta den skall uppdateras och vad de måste bistå med. Timtaxan måste också upp som någon skrev.
Bra kommentarer i tråden.
Som nyutexad så är det kanske lockande att skriva något eget men du vill ha så lite custom-kod som möjligt. Förlita dig på ramverk och färdiga paket i så stor utsträckning som möjligt så har du mindre kod att underhålla. Du gör dem en otjänst genom att skriva något eget - vem ska underhålla det när du inte har tid? Göra en handover på custom-kod är betydligt värre än att göra det på en konfiguration av en standardprodukt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Bygg för all del inte en webbshop själv. Sätt upp en åt dem det är vad de vill ha.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst - grattis till att bli klar med utbildningen.
Sen - var medveten om att jobba för bekanta är ...... jobbigt :).

Jag tycker du har börjat bra med att försöka lyssna på vad de vill med sin webbshop. Hur mycket produkter har dom? Vilka funktioner förväntar dom sig? Vill de kunna sälja presentkort? Vill de kunna gruppera produkter och sälja som ett paket? Osv osv. Erbjud att träffa dom (digitalt kanske) och sitta ner och prta med dom. En mini-workshop som du självklart tar betalt för.

En viktig fråga där är budgeten. Tyvärr är det många som tror att saker är i stort sett gratis.

Sen utifrån det så kan du presentera en lösning. Om du verkligen ska bygga något "eget" så kör någon av de färdiga lösningarna: Woocommerce, Magento etc som alla kan anpassas väldigt bra och har en bra community bakom sig så det finns mkt stöd att få. Men jag tror fortfarande att du lika väl kan titta på jetshop.se, nordiskehandelse, shopify etc, d v s ditt job är inte att bygga siten men att vara deras IT-kille och hjälpa dom igång på en av dessa plattformar. Det kommer fortfarande vara en del utveckling.

Oavsett vad du väljer så är det viktigt att du ger dom en plattform där de kan administrera innehållet själva så långt som möjligt. Om du väljer något "eget" så skriv ihop en bra manual med mkt bilder så att de kan använda den.

När det gäller att ta betalt så skilj mellan drift och support/utveckling. Drift - ta höjd på kostnaden. Inte bara den faktiskta kostnaden men även räkna in lite adminsitration. Om du t ex köper in några kommersiella plugins till din plattform så kom ihåg att ta årsavgift för dom . Backup etc, lägg till en summa. Osv. Jag har hostat/hostar en del siter fortfarande via Forge/Digital Ocean och överlag så har det inte varit mkt jobb med driften.

Jag tycker du tänker rätt med att ta en klumpsumma istället för att ta timpris, särskilt som du vill se det som utbildning också. Min erfarenhet är också att det varit lättare att motivera ett fast pris än rörligt. Det betyder dock inte att du ska vara för billig eftersom de då vänjer sig vid det. Och du måste vara supertydlig vad som ingår. Nya saker (och tro mig, de kommer) behöver tas för sig. Skriv ett enkelt avtal där ni specificerar vad som ingår.

Jag skulle minst ta 10000-15000 kr för siten om det är en egen site. Egentligen mer. Varför inte 25000 kr så kan du baka in lite extra funktionalitet som uppstår under gången. Det är fortfarande billigt. Ingen av de sidor jag "byggt" har tagit mindre än 100+ timmar. Det rullar helt enkelt iväg eftersom många inte riktigt vet vad de vill ha förrän de börjar se siten utvecklas. Så även 25000 Kr är egentligen billigt.

Men man kan säga att du vet deras budget efter du suttit ner med dom. Vad dock tydlig då att det kommer kosta en del. För många tror att "det är väl bara att slänga upp en enkel wordpress-site, tar väl 5 minuter" men glömmer det är mkt jobb runt om att anpassa etc.

Om du istället styr över dom till något av de färdiga alternativen så bli deras kontaktperson mot den leverantören och hantera design, eventuell mindre utveckling etc. men bara att de får någon som hjälper dom att sätta upp allt kommer vara värt för dom. jag skulle lätt ta 5000-10000 kr för det jobbet. Där kan man dock mer ta timpris.

Sen tycker jag att 150 kr/timmen är alldeles för billigt. Visserligen antar jag det utan moms men även som ny-exad så kan du ta mer. Sätt minst 300-500 kr/timmen nu i början. Koppla det med att göra det tydligt att det är främst för ny-utveckling.

Något jag gjorde förut vilket var populärt bland mina mindre kunder var att sälja "paket" med timmar. Köp 20 timmar och få 10% rabatt. Använd timmarna hur de vill under 1 år. Osv.

Problemet med att ha bekanta eller bekantas bekanta som kunder är att det ibland kan vara svårt att säga nej eller att man inte vill vara för hård då de ändå är "bekanta". jag har haft både grannar, släkt och släkts vänner som kunder i min lilla webbfirma och det har inte alltid varit lätt att jobba med dom. Mkt beror dock på att jag nog varit för snäll och inte riktigt pressat dom så försök att behandla dom som "riktiga" kunder.

Sen håller jag inte med andra att du ska automatiskt skippa detta jobb. Du behöver erfarenhet och en första mindre site är en bra ingång. Du får in lite pengar och kan få lite vana i att hantera kunder. När jag jobbade på webbyrå så var sånt mkt positivt hos de som sökte jobb.

Lycka till!
(jag antar du fixat egen firma redan? Så du kan fakturera).

(B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Wow, vad mycket erfarenhet som hamnade i min tråd!
Det blev lite för bra respons för att sitta och svara alla enskilt men jag är väldigt tacksam för den input jag fått från er alla! Kärlek till er!

Jag inser att min öppna fråga om "fallgropar" och även mitt tänkta upplägg var väldigt naivt, tack sweclockers!

Jag tror att den tilltänkta budgeten inte är i närheten av några 10+tusen. Jag kommer tacka nej till att bygga en egen lösning om det inte råkar vara så att de ligger där någonstans. Jag kommer råda dom att gå på någon färdig lösning som mer eller mindre inte kräver några förkunskaper inom utveckling.

Permalänk
Medlem

Att jobba åt bekanta kan vara jobbigt som Björn beskrivit ovan - Har själv fallit för detta i mina tidigare dar och tyvärr så tror de flesta att man skall erbjuda livstidssupport för sådant som du inte ens kommer känna att du kan ta betalt för för att du känner dem väl osv.

Mitt råd till dig är att helt enkelt följande. Starta en enskild firma som ett första skede och ge dig in i den riktiga arbetsvärlden direkt. Debitera samtliga timmar du lägger ner på projektet löpande och gör inget gratis. Sätt dig på en rimlig timdebitering ex moms t.ex. 500kr/ex moms och sälj kanske ett paket som Björn nämnde ovan på 10h (5% rabatt) 20h (10% rabatt)

Du kommer inse ganska snabbt att om du gör ett bra jobb så kommer du att få ta dig an andra uppdrag och då är det vettigt att du ändå gjort rätt från början och fått en smak på hur det ska och borde vara.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070