Asus TUF vg27aql1a Skev skärm eller ovan användare?....

Permalänk

Asus TUF vg27aql1a Skev skärm eller ovan användare?....

Tjaa!....

Fick hem min ASUS tuf vg27aql1a igår och pluggade in den.

När jag satt och höll på i windows så upptäkte jag samt min sambo att bilden buktar ut (som på en gamal tv).

Allt är spikrakt men inte bilden.
Är jag ovan användare eller finns det någon inställning (hittade ingenting när jag började leta bland inställningarna eller google)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken av exakt samma skärm. Har aldrig sett det du nämner. Måste vara nån inställning kanske.

Tillägg, har du använt en kurvad skärm innan? Kurvad TV kanske?

Permalänk

Jag har använt en 34tum curved innan men nu känns det som att det går utåt som på en gammal tjock tv eller en gammal skärm. Som en fotboll.
När jag kollade på min bärbara så fick jag inte den känslan utan bara vid min nya ASUS TUF skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoffeBanan:

Jag har använt en 34tum curved innan men nu känns det som att det går utåt som på en gammal tjock tv eller en gammal skärm. Som en fotboll.
När jag kollade på min bärbara så fick jag inte den känslan utan bara vid min nya ASUS TUF skärm.

😅 🤣

Du måste vänja ögonen bara. Minns att det snackades om det bland mina vänner förut.

Du får fish eye effect.

Permalänk

Ahaa!.. 🤣🤯🥳👌
Ja exakt den känslan är det.

Tackar för hjälpen 👍

Permalänk
Medlem

Titta i den här tråden. Jag ställde in mina skärmar med hans kalibreringsresultat. Skillnaden blev dag och natt.

Ändringar jag gjort från hans resultat är att dra ner skärmens ljusstyrka till 8% från 24%.

Drog ner ljusstyrkan i Nvidia kontrollpanel till 45% från 50% och höjde kontrast till 55% från 50%.
Är supernöjd!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1604755-asus-tuf-vg27a...

Permalänk

Tackar.
Ska testa och se vad ögonen säger.
Fick skapligt ont i ögonen igår, beror säker på ljus styrkan.

Men tackar för infon 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoffeBanan:

Tackar.
Ska testa och se vad ögonen säger.
Fick skapligt ont i ögonen igår, beror säker på ljus styrkan.

Men tackar för infon 👌

Ja ljusstyrkan är löjligt hög från fabrik (80%) och drar man på HDR också blir man bländad.
I början när man sänker så tycker hjärnan att färgerna inte är lika starka och slående men ögonen vänjer sig snabbt.

Ska också lägga till att HDR kan flimmra om du överklockar den till 170hz. Min klarar HDR på 160hz utan att flimra men det är olika från panel till panel.

Permalänk

Tjena!.
Igår så ringde jag Asus och förklarade mitt problem, att skärmen är convex.
Även dom nämde fish eye effekten för mig för dom hade aldrig hört talas om att just denna modell skulle vara convex.
Dom bad mig åka tillbaka med skärmen till Webhallen.

Även dom pratade om fish eye effekten och jag bad dom testa skärmen själva på plats.
3st kunde efter lite kikande konstater att skärmen va convex och dom gav mig en ny utan problem.

Allt löste sig och nu har jag en normal skärm man kan njuta av 🥳👍🕹🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoffeBanan:

Tjena!.
Igår så ringde jag Asus och förklarade mitt problem, att skärmen är convex.
Även dom nämde fish eye effekten för mig för dom hade aldrig hört talas om att just denna modell skulle vara convex.
Dom bad mig åka tillbaka med skärmen till Webhallen.

Även dom pratade om fish eye effekten och jag bad dom testa skärmen själva på plats.
3st kunde efter lite kikande konstater att skärmen va convex och dom gav mig en ny utan problem.

Allt löste sig och nu har jag en normal skärm man kan njuta av 🥳👍🕹🎮

Bra att det löste sig.