Valves spelklient Steam stäms av Humble Bundles grundare

Permalänk
Cylon

Valves spelklient Steam stäms av Humble Bundles grundare

Wolfire Games anklagar Steam för monopol på digital spelförsäljning och att deras system förhindrar hälsosam konkurrens om priser.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Fler aktörer och mer konkurrens skulle vara bra för alla konsumenter. Kommer bli intressant att se om detta leder någonstans.

Permalänk

Såklart det behöver ses över. Men på pc-sidan är det ganska fritt att släppa sina program andra vägar och det handlar mer om att det är svårt.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att försöka få in lite mer konkurrens, dock, är det bara jag eller har de inte så mycket att stå på?

Citat:

Ett spel kan inte bara använda Steam som social plattform utan måste i sådant fall även säljas via deras butik, där en provision om 30 procent går till Valve. Det är inte förbjudet att sälja sina spel på andra vis samtidigt, men det är inte en helt simpel process. Utvecklare kan begära nycklar till sina spel, för att sälja dem hos andra återförsäljare. Antalet nycklar som kan begäras är däremot begränsat.

Utvecklare och utgivare binds även till ett krav gällande priset, och förbjuds att sälja spel för ett lägre pris än på Steam. Kombinationen av att deras sociala plattform dominerar och att andra plattformar omöjligen kan konkurrera prismässigt utan att utvecklare plockar bort sina spel anses hämma marknaden i stort.

Tycker att det känns rätt logiskt att man inte får ta ut steamnycklar och sen sälja till vilket pris som helst. Då skulle man ju helt kunna kringå att betala avgift till valve, samtidigt som man säljer spel på deras plattform?

Eller menar de att man inte får ha sitt spel på steam, och sedan sälja det till ett lägre pris på en annan plattform, t.ex. på epic store? Isf håller jag med att det är rätt lökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart det behöver ses över. Men på pc-sidan är det ganska fritt att släppa sina program andra vägar och det handlar mer om att det är svårt.

Egentligen inte. Fanns en tid när man kunna ladda ner direkt ifrån utvecklarens sida. Men vill man prompt hålla på med DRM och portaler / Launchers så blir det betydligt mer merarbete. Eller missuppfattar jag vad du menar med svårt?

Permalänk
Medlem

Så Humble bundle vill att steams sociala plattform ska splittras från steam butiken? Eller att spel ska kunna använda steams sociala plattform utan att släppa spelet på Steam? 🤔

Skrivet av iBurningMan:

Egentligen inte. Fanns en tid när man kunna ladda ner direkt ifrån utvecklarens sida. Men vill man prompt hålla på med DRM och portaler / Launchers så blir det betydligt mer merarbete. Eller missuppfattar jag vad du menar med svårt?

Haha man fick också då dra ner updates separat. I så fall måste utvecklarna släppa egna launchers and kunna hantera data mängden för sina användare. Kommer kosta och som du nämner massa extra arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Så Humble bundle vill att steams sociala plattform ska splittras från steam butiken? Eller att spel ska kunna använda steams sociala plattform utan att släppa spelet på Steam? 🤔

Haha man fick också då dra ner updates separat. I så fall måste utvecklarna släppa egna launchers and kunna hantera data mängden för sina användare. Kommer kosta och som du nämner massa extra arbete

Det ger också mer incentiv att släppa färdiga spel i behov av minimalt med uppdateringar, såvida man inte släpper monstruöst stora spel som CoD Warzone med GB stora patchar & uppdateringar stup i kvarten

Permalänk
Medlem

Valves provision på 30% ligger på ockernivå i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Valves provision på 30% ligger på ockernivå i detta sammanhang.

Ja det är inte en avgift, snarare en skatt. Kapitalism 2.0, när företag tar ut skatt för att de kan, varför skulle de inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Valves provision på 30% ligger på ockernivå i detta sammanhang.

På vilket sätt är det ocker? Måhända att provisionen är hög men det är inte ocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tycker att det känns rätt logiskt att man inte får ta ut steamnycklar och sen sälja till vilket pris som helst. Då skulle man ju helt kunna kringå att betala avgift till valve, samtidigt som man säljer spel på deras plattform?

Eller menar de att man inte får ha sitt spel på steam, och sedan sälja det till ett lägre pris på en annan plattform, t.ex. på epic store? Isf håller jag med att det är rätt lökigt.

Tror det är nycklar till spel som kan nyttja Steams sociala funktioner. Sälja spelet direkt på ex Epic skulle inte vara några problem som jag förstår det, men då går man misste om fördelar med att sälja genom Steam, och Steam tar ut en avgift för sin sociala plattform som gör det fördelaktigt att sälja på Steams marknadsplats, duh

Jag tror problematiken ligger i att den sociala plattformen är så dominerande att man inte kan välja bort att sälja på detta vis, istället för att sälja i andra butiker, som MS och EA testat. Tydligen har achievments blivit så viktiga för spelare att man kan hålla monopol på det hela och stänga andra butiker ute. Eller fick jag det om bakfoten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBurningMan:

Det ger också mer incentiv att släppa färdiga spel i behov av minimalt med uppdateringar, såvida man inte släpper monstruöst stora spel som CoD Warzone med GB stora patchar & uppdateringar stup i kvarten

Eller lämnar dom trasiga.
Vet inte riktigt hur det ska fungera med games as a service heller. Flesta spel måste uppdateras ofta med ny content. Flesta multiplayer spelen på min steam lista uppdateras varje vecka som gott som. Haha mardrömmen med Early access spel om det hade varit som förr 😂

Permalänk
Skrivet av iBurningMan:

Egentligen inte. Fanns en tid när man kunna ladda ner direkt ifrån utvecklarens sida. Men vill man prompt hålla på med DRM och portaler / Launchers så blir det betydligt mer merarbete. Eller missuppfattar jag vad du menar med svårt?

Det går idag att ladda hem många mjukvaror från tillverkarnas hemsida och många mjukvaror har inbyggda kontroller om någon ny version har kommit. Där man kan bocka för om man inte vill ha denna kontroll vid start.
Det finns även flera programvarulaunchers.

Det jag menade va som jag skrev, det är bra att myndigheterna granskar Valve. Men det finns många alternativ och det då inte blir ett självklart fall. Men som sagt, bra de ändå granskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tycker att det känns rätt logiskt att man inte får ta ut steamnycklar och sen sälja till vilket pris som helst. Då skulle man ju helt kunna kringå att betala avgift till valve, samtidigt som man säljer spel på deras plattform?

Eller menar de att man inte får ha sitt spel på steam, och sedan sälja det till ett lägre pris på en annan plattform, t.ex. på epic store? Isf håller jag med att det är rätt lökigt.

Det är ditt andra stycke, prisbegränsning i alternativa försäljningskanaler, som jag uppfattar som Steams problem (och Apples för den delen, i den mån de hindrar externa betalningslösningar för att köpa prenumerationer).

Titta till exempel på den svenska konkurrenslagen, 2 kap 1 §

Citat:

1 § Sådana avtal mellan företag som har till syfte eller resultat att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt är förbjudna, om inte annat följer av denna lag.

Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att
1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,

Jag vet inget om tillämpningen av den svenska lagen, men det ser klart problematiskt ut för Valve/Steam i kombination med deras marknadsställning vad gäller spelförsäljning. USA har antagligen en liknande lag.

Att inte ge tillgång till Steam Workshop etc om man inte köper direkt via Steam är nog inte lika illa, men det är inte omöjligt att begränsningen av antalet nycklar kan ses som något slags implicit medgivande att man begränsar konkurrensen.

Utgången kommer som vanligt bero på detaljerna i lagstiftningen och vem som råkar vara domare/jury.

Permalänk
Medlem

Kanske inte det allra ödmjukaste att dra någon inför rätta...

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kanske inte det allra ödmjukaste att dra någon inför rätta...

.

Man undrar om dem har träffas och haft en samtal eller om dem går direkt till attack..

Kanske inte hjälper mot Steam, dem är ju fruktansvärt stora vs de andra tjänster som finns.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av SweMerlin:

Kanske inte det allra ödmjukaste att dra någon inför rätta...

.

Tror inte de försökte vara ödmjuka i det här fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Den sociala plattformen där bland annat Steam Workshop, achievements och liknande funktioner ingår, anses ha en tillräckligt stor andel av alla användare för att mer eller mindre krävas för en lyckad spellansering till PC.

Öh, nej.

Fortnite och andra spel exklusiva till Epic Game Store
Samtliga spel från Blizzard, EA och Ubisoft

Detta är bara några exempel på spel som lyckats utan att ha använt Valves egna plattformar.

Humble har en hel del bra poänger men varför ens dra upp den här typen av argument som är uppenbart felaktiga?

Det är väl förvisso sant att man som en liten spelutvecklare mer eller mindre tvingas att lägga sitt spel på Steam eftersom det är där kunderna finns, men det är inte för att Valve missbrukar en monopolställning, det är för att Valve levererar en jäkligt bra och populär plattform. Och det är ju rimligt att ta betalt för det. Att lägga sitt spel på Steam är ett affärsmässigt val, inte ett tvång för att komma in på PC-plattformen.

Permalänk
Medlem

Så länge ingen butik likt Epic köper exklusiviteter för att stänga ute spelare så välkomnas fler aktörer.
Jag använder Steam av en anledning och det är att flest titlar finns där, största communityn med hjälp till spel / mods osv finns där och även väl utvecklat gränssnitt med allt vad det innebär, samt att alla jag känner som lirar har Steam. Inte svårare än så.

Att Steam står där de gör idag kommer ju efter många års arbete. De var ute på marknaden redan 2003.
Att Humble Bundle startar 7 år senare och börjar gråta för att de ligger efter känns ganska orimligt? De får ju likt Steam jobba långsiktigt och hitta sin lösning så länge de inte kör Epics bojkottsmodell som får spelare att känna sig tvingade att byta plattform.
Det skall alltid vara fritt val, både som spelare och utgivare liksom det är fritt att köpa en Playstation eller Xbox.

Permalänk
Medlem

Känns mera som att Humble i detta fallet tycker sig vara orättvist behandlade, än att det handlar om konkurrera med någon. Steam har en ganska stora skara av folk som inte vill köpa spel på massor av olika ställen vilket upplevs som många som väldigt jobbigt.

Att ha massor av olika spel klienter som Origin, Battle.net med flera är riktigt jobbigt helst med tanke på att desto mera spel du köper på varje plattform destå svårare blir det att vet på vilket plattform du har spelen. Många gånger är det konsumenten som väljer steam just av denna anledningen och detta är så klart en del av den digitala inlåsnignen som finns idag, men även ett fritt val för de flesta spelarna.

Men det är ju helt fritt för Humblebundel att konkurrera och Steam stoppar dem inte från att göra det, däremot kostar det mycket pengar att ta upp kampen och de komme troligen förlora om det försöker att ta sig an steam. De kommer inte göra det för att steam spelar fult, men de kommer göra det för att konsumenten inte är speciellt jätte intresserade av att byta plattform.

För att lösa denna situationen måste spel markanden börja följa lagar och regler som finns till ex i EU vilket är att ett spel du har köpt är en produkt som du äger. Vilket ger dig rättigheten att sälja, get bort, låna ut och flytta ditt innehav av spelet, och flytta dem mellan olika plattformar. Men så klart kräver det ju också att politkerna börjar bry sig att dessa företag bryter emot lagar och regler och inte bara ser dem som lobbyister. Nu pratar vi om företag som EA, Activsion Blizzard, Ubisoft dom stora och rika spel husen.

När vi har en markand som fungera som det är tänkt enligt lagen kommer vi inte ha dessa inlåsningar och det kommer då betyda att det kommer vara mycket lättare att slå sig in på markanden. Så kan konsumenten istället välja den plattform de tycker bäst om inställt för den platform där du eventuellt har mest spel. Därav möjligheten för fri konkurrens som lagen kräver men som inte efterföljs.

Detta kommer så klart utvecklarna att klaga på då de tappar kontrollen samt får sälja mindre produkter, men kanske vi då istället får en spel makrnad där du vill fortsätta spela dina spel, där det kommer rimiglit pris satta och roliga tilläg till spelen för att hålla dig kvar och inte sälja vidare ditt spel så att de får in de pengar de önskar.

Sedan nej företagen har heller inte rätten att ta en viss procent av förtjänsten du gör på att sälja spelet vidare för de äger inte spelet utan du gör. De kan däremot starta en tjänst där de köper spelet av dig för att du lättare skall bli av med det och där dem själva säljer det vidare med egen vinst.

Men slutligen så känns detta som ett slag i luften utav humbelbundel som bara inte tycker om hur världen fungerar just nu, och det har inget med steam att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kanske inte det allra ödmjukaste att dra någon inför rätta...

.

Verkligen inte. Hade nog varit värt att nämna i artikeln att Humble Bundle idag ägs av ett enormt mediabolag med miljarder av dollar i omsättning. En koordinerad attack på den enda aktören på marknaden som erbjuder en vettig produkt. Dom som gnäller på Valve kan hoppa upp på nått och snurra. Erbjud något bättre istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Eller menar de att man inte får ha sitt spel på steam, och sedan sälja det till ett lägre pris på en annan plattform, t.ex. på epic store? Isf håller jag med att det är rätt lökigt.

Ja det stämmer, utgivaren får inte sälja spelet för 499kr på epic och för 699kr på steam enligt steams avtal.

Permalänk
Medlem

Så dom vill använda Steams sociala del, achivements, workshop mm utan att betala för det?
Istället för att utveckla sin egen version som då måste hålla samma kvalitets nivå.
Lättare att anlita advokater än utvecklare...

Permalänk
Medlem

Mitt mest spelade spel kommer ifrån humble bundle. 5000 timmar + nu enligt steam. Det köpte jag 2013. Det är en tid då jag minns humble bundle som bra. De hade galet billiga paket. Jag minns EA bundle som man kunde köpa för 1 dollar. Det är så jag minns humble bundle. Riktigt billiga spelpaket och det var spännande att gå in på sidan och kika vad som skulle bli nästa bundle. Så känner jag inte längre inför humble bundle. Men de kanske har fortsatt släppa lika spännande bundles sedan dess? Eller har de satsat mer på att bli en egen liten spelbutik?

Permalänk
Medlem

Har Humble bundle börjat sälja dålig och skyller på andra? Ska dom inte stämma EA och Epic samtidigt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ja det stämmer, utgivaren får inte sälja spelet för 499kr på epic och för 699kr på steam enligt steams avtal.

Fast riktigt så enkelt är det inte.
Vad jag minns så säger avtalet typ att det är okej med lägre priser på andra ställen genom att ha rea, men att steam användare ska också få rea vid någon tidpunkt. Men visst spelet får inte ha ett lägre ordinariepris någon annanstans om man vill sälja på steam.

Permalänk
Medlem

Skälen som anges som grund för den här stämningen är något av det dummaste jag har läst. Vad kommer härnäst? Humble stämmer GOG för att GOG säljer DRM-fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Fast riktigt så enkelt är det inte.
Vad jag minns så säger avtalet typ att det är okej med lägre priser på andra ställen genom att ha rea, men att steam användare ska också få rea vid någon tidpunkt. Men visst spelet får inte ha ett lägre ordinariepris någon annanstans om man vill sälja på steam.

Problemet är att Steam "tvingar" samma standardpris, så om utvecklare vill sälja sina spel billigare på Epic, Microsoft, GOG etc. för att utvecklarna får högre ersättning så får dom inte det. Man kan inte ha konstant rea på nåton butik.

Som liten utvecklare är det svårt att välja bort Steam, vilket resulterar i att priset tvingas upp (pga. Steams 30% vs. 12%) och det blir sämre för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Skälen som anges som grund för den här stämningen är något av det dummaste jag har läst. Vad kommer härnäst? Humble stämmer GOG för att GOG säljer DRM-fritt?

Citat:

Utvecklare och utgivare binds även till ett krav gällande priset, och förbjuds att sälja spel för ett lägre pris än på Steam.

Inte helt rättvis va? Att den som har monopol och~ 50% påslag kräver att det inte får säljas billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Skälen som anges som grund för den här stämningen är något av det dummaste jag har läst. Vad kommer härnäst? Humble stämmer GOG för att GOG säljer DRM-fritt?

Att ICA inte tillåter att Arla säljer sin mjölk på Konsum för ett lägre pris tycker du är fullt rimligt? Jag tror inte konkurrensmyndigheterna håller med.