Permalänk
Medlem

Kontorsstol

Tjena, jag som många andra nu under pandemin jobbar hemifrån och har kikat runt efter en ny kontorsstol då min "gamingstol" inte alls känns bra för min rygg.

Vad rekommenderas just nu? Är som sagt inte ute efter en gaming stol eller liknande men vill kolla på en kontorsvariant.

Budgeten ligger på ca 5000.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

För min rygg har HÅG Capisco gjort underverk. Gick från att ständigt ha ont i ryggen till att i princip aldrig ha det.

Värt att notera är att den är mer ansträngande att sitta på (mer aktivt hålla ryggen rak), vilket i början kändes rätt ovant.

Borde gå att få begagnad inom din budget

Permalänk
Medlem

Noblechairs Epic är helt suverän enligt mig, om du tål en lite hårdare sits. Har helt blivit av med diverse ryggkrämpor sedan jag bytte från en budgetstol. Den klassas som en "gamingstol" men den helsvarta modellen som jag har känns mer som en kontorsstol. Ville inte ha en flashig gamingstol. Vill du ha en klassisk kontorsstol av diverse skäl så är detta kanske inte är för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Tjena, jag som många andra nu under pandemin jobbar hemifrån och har kikat runt efter en ny kontorsstol då min "gamingstol" inte alls känns bra för min rygg.

Vad rekommenderas just nu? Är som sagt inte ute efter en gaming stol eller liknande men vill kolla på en kontorsvariant.

Budgeten ligger på ca 5000.

Jag kör en Markus från Ikea tills jag vågar köpa denna skönhet:
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/14421-24-timmars...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av asarum:

För min rygg har HÅG Capisco gjort underverk. Gick från att ständigt ha ont i ryggen till att i princip aldrig ha det.

Värt att notera är att den är mer ansträngande att sitta på (mer aktivt hålla ryggen rak), vilket i början kändes rätt ovant.

Borde gå att få begagnad inom din budget

Vi har såna här på kontoret också, inte riktigt kompis med dom. Brukar ofta sluta med att jag nästan ligger ner på stolen istället för att sitta ordentligt. Plus att muttern som håller fast ryggstödet (ja, bara en mutter) gick av en gång på min stol, och senare på Jonas. Vi har haft dom här i lite över fem år så börjar bli lite slitage

Permalänk
Medlem

kolla om det inte finns någon butik där du kan testa kinnarps, dom är riktigt bra. finns en kinnaprs butik i mölndal som man får testa alla stolarna i

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en lätt begagnad Malmstolen 4000 classic för ca 8000kr Här efter att ha suttit sönder ryggen i en värdelös DX racer.

Lätt mitt bästa inköp. 8k är en god bit över budget men jag ser samma stol ganska ofta på blocket för 3-4000kr

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk

Skulle säga variera, enda som hjälper i längden när ryggen börjar kännas vid. Komplettera med balanspall, se till att växla mellan stå och sitta. Sitt längre fram på stolen så du blir rakare i ryggen.
Har gått igenom många stolar, såväl billiga som dyra, men var först som jag började variera mig som ryggen började må bättre.

Men annars, finns många firmor som kränger begagnade kontorsmöbler, och många av dessa är knappt använda. 5000 kommer du långt med på sådana. En kinnarps 8000 som är en riktigt bra stol går att hitta för 2500 i bra skick

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad och renoverad Kinnarps plus 8 för 4000:- ink moms, lite repor på spakarna men i övrigt i nyskick med ny klädsel och gasfjäder. Sitter väldigt bekvämt hemma nuförtiden

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har lite att kolla på nu iaf!

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Jag kör en Markus från Ikea tills jag vågar köpa denna skönhet:
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/14421-24-timmars...

Ser ju gedigen ut mekaniskt, om den är 24-timmarscertifierad - tyvärr har den ju bara knägunga, min nästa stol måste ha synkrongunga så är det bara...

Har tittat på Herman Miller Aeron - provsatt en lite som snabbast, och den kändes då väldigt skön. Men det var så snabbt så man vet ju inte hur skön den är efter en längre period. Den har dock synkrongunga, och känns väldigt gedigen överlag skulle jag säga. Det gäller även den ventilerade sitsen måste sägas, den ser kanske sladdrig och ömtålig ut, men materialet känns både slitstarkt och spänstigt.

Aeron har ju 12 års garanti så helt skräp kan de ju inte vara tänker man, men den RH Mereo som jag sitter i nu har 10 års garanti, och på den första jag hade pajade nästan allting ihop på ca 5 år, det hade varit helt komiskt om det inte vore så jävla hemskt när stolen man pröjsat över 12 papp för knakar och knarrar hela tiden och man hör klattret av små plastbitar som utmattats, brytits av och fallit ut ur undersidan. På utbytesstolen har nu gasfjädern som styr ryggstödslutningen kajkat ihop så ryggen är helt låst i något tillbakalutad position, vilket inte är direkt superergonomiskt... Dessutom är nackstödet helt kasst designat och kan inte ställas in i en fixerad position, och armstödens gummiovansida släpper i bakkant.

Samt då att den bara har knägunga. Det bästa som kan sägas om den här modellen är att den är lätt att skrota och återvinna... lol

Dock, 18 papp cirkus för en Aeron! Blöhhh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Ser ju gedigen ut mekaniskt, om den är 24-timmarscertifierad - tyvärr har den ju bara knägunga, min nästa stol måste ha synkrongunga så är det bara...

Har tittat på Herman Miller Aeron - provsatt en lite som snabbast, och den kändes då väldigt skön. Men det var så snabbt så man vet ju inte hur skön den är efter en längre period. Den har dock synkrongunga, och känns väldigt gedigen överlag skulle jag säga. Det gäller även den ventilerade sitsen måste sägas, den ser kanske sladdrig och ömtålig ut, men materialet känns både slitstarkt och spänstigt.

Aeron har ju 12 års garanti så helt skräp kan de ju inte vara tänker man, men den RH Mereo som jag sitter i nu har 10 års garanti, och på den första jag hade pajade nästan allting ihop på ca 5 år, det hade varit helt komiskt om det inte vore så jävla hemskt när stolen man pröjsat över 12 papp för knakar och knarrar hela tiden och man hör klattret av små plastbitar som utmattats, brytits av och fallit ut ur undersidan. På utbytesstolen har nu gasfjädern som styr ryggstödslutningen kajkat ihop så ryggen är helt låst i något tillbakalutad position, vilket inte är direkt superergonomiskt... Dessutom är nackstödet helt kasst designat och kan inte ställas in i en fixerad position, och armstödens gummiovansida släpper i bakkant.

Samt då att den bara har knägunga. Det bästa som kan sägas om den här modellen är att den är lätt att skrota och återvinna... lol

Dock, 18 papp cirkus för en Aeron! Blöhhh...

Aeron är grym, jag har haft min sedan januari i år och suttit ~10 timmar per dag utan några som helst problem. Du kan ju köpa en refurbished för 7kkr. T.ex. här: https://aerons.se/kompletta-herman-miller-aeron-refurbished-a...

Permalänk
Avstängd

Har hört att herman miller har de bästa storlarna men de kostar därefter.

Permalänk
Medlem

Spara pengarna och köp en Ikea Markus. En riktigt skön stol.
Den i konstläder är lättare att rengöra.

IKEA MARKUS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Spara pengarna och köp en Ikea Markus. En riktigt skön stol.

Inge mera Ikea för mig. Har haft tre ikeastolar, de har alla tidigt drabbats av mycket knak och knarr som sedan ganska snabbt övergått till direkta fel - inkluderat skruvar/konstruktionsdetaljer som helt enkelt går av osv.

Tygsitsar genomslits dessutom på bara ett par år så skumgummistoppningen går i dagen. Efter typ tre år max är de bara skrot om man väger en del och sitter mycket i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Inge mera Ikea för mig. Har haft tre ikeastolar, de har alla tidigt drabbats av mycket knak och knarr som sedan ganska snabbt övergått till direkta fel - inkluderat skruvar/konstruktionsdetaljer som helt enkelt går av osv.

Tygsitsar genomslits dessutom på bara ett par år så skumgummistoppningen går i dagen. Efter typ tre år max är de bara skrot om man väger en del och sitter mycket i dem.

åk till kinnarps butik i mölndal, där får du provsitta alla deras stoler etc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

åk till kinnarps butik i mölndal, där får du provsitta alla deras stoler etc

Ska absolut göra det. Var i faggorna därikring bara för ett par veckor sedan och tittade på NIU elmoppe! Vet ganska exakt var det ligger med hjälp av kartbilden man får upp om man söker på nätet.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

göttans nemas problemas, är riktigt snyggt i butiken med vattenfalls vägg etc du kan få stolarna custom efter dina önskemål också 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv

Var och tittade på Kinnarps utbud, gillade Capella ganska så mycket. Det verkar vara deras modernaste stol; de hade en mer avancerad modell kallad 6000 som hade massor av rattar, spakar, dragreglage och funktioner, men den föreföll också väldigt plastig och sladdrig och alla de olika reglagen kändes sletna, ologiskt utplacerade och inte särskilt välkonstruerade. Stolen hade väl tagit stryk kanske av många år som demoex, men vill inte ha något som slits på det viset.

Capellan å andra sidan hade mycket detaljer i stabil metall och kändes överlag betydligt bättre, även om armstöden vinglade litegrann - Aeron har ju fördelen att armstöden låses fast i ryggen i det läge man valt och sedan sitter de som berget. Kinnarps har dessutom det listigaste och bästa nackstöd jag någonsin sett tror jag, nackstödet sitter på en multiledad arm som snabbt och enkelt justeras i både höjd, djup och lutning med en spak placerad baktill på nackstödet, helt galet smart. Aeron verkar inte gå att få alls som standard med nackstöd, verkar bara vara tredjepartstillverkare som erbjuder det, vilket känns lite trist måste jag säga.

Capella med plastkors, tygklädsel, den högre ryggen, nackstöd, armstöd och fulla inställningsmöjligheter ryker på drygt 11 papp, och tyvärr får man då bara 5 års garanti. Inte någon superdeal kanske.

För cirka halva det priset kan man köpa en Secretlab Titan XL och få samma 5 års garanti (om man postar bild på stolen på sociala media, sägs det i en video jag såg på youtube lol, annars blir det tydligen bara 3 års garanti.) Enligt testet jag såg på youtube är skumgummisitsen ganska hård - vilket min nuvarande stols är också och något jag faktiskt ville komma ifrån - men verkar annars ganska bra. Några småfula konstruktionstekniska detaljer på undersidan som man normalt inte ser, men detta är ju ingen produkt i Rolls Royce-prisklass heller så det får man väl ta.

Har någon erfarenhet av Secret Lab? Bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

https://rp.se/produkt/arbetsstol-herman-miller-gra-orange/

Kan varmt rekommendera en Herman Miller Mirra. Jag köpte själv en i denna färg i mars och är riktigt nöjd. Skiljer lite smått mot aeron men otroligt mycket stol för pengarna. Tänk på att priset är ex moms.

Här är en bild som gör den lite mer rättvisa: https://photos.app.goo.gl/4N9TzC5UeD7nnqp37

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic